Iranian Agriculture News Agency

حل مشکل نهاده‌های دامی استان آذربایجان شرقی از طریق حمل و نقل ریلی

مشکلات واحد‌های مرغداری گوشتی مراغه در نشستی با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و مسئولان استان و شهرستان بررسی شد.

حل مشکل نهاده‌های دامی استان آذربایجان شرقی از طریق حمل و نقل ریلی

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در این جلسه از تامین سرمایه در گردش برای واحد‌های مرغداری تا یک هفته آینده در استان خبر داد.

 اکبر فتحی افزود: برای این موضوع در کشور بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات تخصیص یافته که به زودی سهم استان مشخص و به تولید کنندگان گوشت مرغ و تخم مرغ پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه آزادسازی قیمت مرغ و تخم مرغ خواسته همه مرغداران در استان و کشور است افزود: زیرساخت‌ها برای تامین نهاده از طریق ریل برای استان در حال برنامه ریزی است و در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، تامین نهاده از بنادر جنوبی کشور توسط کامیون از مشکلات اساسی این روز‌های واحد‌های مرغداری در استان است.

وی افزود: بکارگیری قطار برای انتقال نهاد به استان تا ۱۵ روز آینده می‌تواند بخش از هزینه‌های مرغداری‌ها را درتامین نهاد‌ه ها کاهش دهد.

 فتحی با اشاره به نگرانی مرغداران درباره بالابودن قیمت تمام شده و پایین بودن قیمت آن در بازار افزود: پشتیبانی امور دام در کنار واحد‌های مرغداری است و اجازه نخواهیم داد واحدی متضرر شود.

وی با بیان اینکه مازاد تولیدگوشت مرغ توسط شرکت پشتیبانی اموردام خریداری می‌شود وخرید توسط شرکت مذکور از سه روز پیش آغازشده است گفت: برای جلوگیری از متضرر شدن مرغداران نرخ خرید تضمینی شرکت پشتیبانی امور دام در ماه‌های آینده هفتگی و روزانه تغییر خواهد کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه ذرت و کنجاله سویا در سامانه بازارگاه بارگذاری شده است و مرغداران محترم می توانند نسبت به خرید اقدام کنند ادامه داد: سرمایه در گردش مورد نیاز توسط بانک کشاورزی و با معرفی جهادکشاورزی و با کمترین تشریفات و سهل ترین وثایق و بدون در نظرگرفتن تعهدات و بدهی قبلی تامین می‌شود و مرغداران عزیز جهت دریافت این تسهیلات باید در سامانه سیتا ثبت نام کنند .

وی تاکید نمود: در راستای تداوم تولید در تمامی مراحل مذکور در کنار تولیدکنندگان زحمتکش قرار داریم.

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: طرح تامین سرمایه در گردش برای بخش کشاورزی با سود پایین در حال بررسی است و اعتبار لازم تامین شده است.

علی علیزده افزود: به زودی با فعال شدن بندر خشک مراغه، نهاده‌های دامی استانهای شمالغرب از طریق ریل تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: افزایش قیمت مواد غذایی موضوع جهانی است و بسیاری از دولت برای برای افزایش امنیت غذایی کشور‌ها دست به اقدامات جدید زده اند.

علیزاده با بیان اینکه مواد غذایی کشور و حدود ۶۰ میلیون جمعیت کشور‌های همسایه از ایران تامین می‌شود افزود: اصلاح اقتصادی دولت یک نیاز اساسی برای حمایت از مصرف کننده داخلی است.

اسدیان فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز در این جلسه با اشاره به اجرای طرح اصلاح اقتصادی دولت گفت: در این جلسه مشکلات مرغداران طرح و مسئولان استان و شهرستان به آن‌ها پاسخ داده و قول برنامه ریزی برای حل این مشکلات را دادند.

مرغداران در این جلسه پایین بودن قیمت گذاری مرغ در زمان آزادسازی نسبت به قیمت مصوب، هزینه بالای حمل نهاده ها، نبود سرمایه در گردش، بالا بودن قیمت جوجه یک روز نسبت به نرخ مصوب و پایین بودن قیمت خرید تضمینی را از مشکلات واحد‌های مرغداری در مراغه بیان کردند.

ظرفیت واحد‌های مرغداری گوشتی مراغه یک میلیون قطعه است و سالانه ۷ هزار و ۵۰۰ تن گوشت سفید مرغ در این شهرستان تولید می‌شود. مراغه از قطب‌های تولید مرغ و تخم مرغ در آذربایجان شرقی است.

حجم ویدیو: 6.66M | مدت زمان ویدیو: 00:01:45
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید