Iranian Agriculture News Agency

صیادی در گفتگو با ایانا خبر داد:

طرح پایش و مبارزه با سن غلات در مزارع مرند آغاز شد

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند ضمن اشاره به اهمیت محصول گندم واستراتژیک بودن آن برای کشور گفت: یکی از عوامل موثر در تولید بالای گندم، پایش و مبارزه با سن غلات، قبل از طغیان در مزارع کشاورزی است.

طرح پایش و مبارزه با سن غلات در مزارع مرند آغاز شد

 علی صیادی در حاشیه بازدید از مزارع غلات شهرستان مرند در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی اظهار داشت: طرح پایش، ردیابی و مبارزه با سن غلات باید قبل از طغیان در مزارع کشاورزی شهرستان انجام و عملیاتی شود.

وی ضمن اشاره به اهمیت و استراتژیک بودن محصول گندم برای کشور گفت: یکی از عوامل مؤثر در تولید بالای گندم، مبارزه با آفت سن گندم است و مبارزه همه جانبه و گسترده با آفت غلات، راه علاج این معضل بوده و در این خصوص فرهنگ مبارزه با آفت سن غلات ترویج شود.

صیادی افزود: استفاده از توان مسؤولین روستایی و همکاری کارشناسان پهنه هر روستا با شوراها و دهیاران می‌تواند بازوی توانای این مبارزه و از بین بردن کامل این آفت در مزارع باشد.

وی ضمن اشاره به آغاز فصل مبارزه با آفت سن غلات یادآوری کرد: آموزشهای لازم برای مبارزه همگانی با سن مادر در تمام روستاهای شهرستان مرند به کشاورزان ارائه شده است.

 صیادی در ادامه تصریح کرد: برابر بازدیدهای مکرر از اماکن و مزارع غلات آبی و دیم و بررسی گزارشات و فرم های زیستی سن غلات دهستانها، اولین ریزش سن مادری در سالجاری در مزارع گندم و جو در یکی از روستاهای تابع شهر کشکسرای، یامچی و بناب مرند به صورت موردی مشاهده شده است و برای حصول نتیجه بهتر توصیه می شود سریعاً عملیات مبارزه با سن مادر در مزارع غلات شهرستان آغاز شود.

وی اظهار داشت: در این راستا به منظور مبارزه آگاهانه، به موقع و همگانی، فعالیتهایی از قبیل اجرای دوره‌های آموزشی، آموزش انفرادی، نصب بنر و توزیع اطلاعیه‌های فنی و ترویجی بین بهره برداران انجام می‌شود.

وی ضمن تاکید بر انجام اقدامات جدی درمقابله با آفت غلات گفت: کشاورزان سعی کنند جهت جلوگیری از وارد آمدن خسارات بیشتر در سال آتی و نیز عدم برگشت محصول خریداری شده به آنها، در امر مبارزه با این آفت سریع عمل کنند.

 صیادی خاطرنشان کرد: بازدیدهای روزانه توسط مسؤولین و کارشناسان، بررسی وضعیت آفت و انجام مبارزه اصولی، پیگیری و نظارت بر تدارک سموم مورد نیاز مبارزه و تسهیل در دسترسی کشاورزان به سموم مناسب و آماده سازی ناوگان سمپاشی بخش دولتی و خصوصی از جمله اقداماتی است که جهت کنترل به موقع آفت غلات در شهرستان صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید