Iranian Agriculture News Agency

وزیر فرهنگ، هنر و گردشگری جمهوری غنا مطرح کرد:

حمایت جمهوری غنا از تجارت آزاد ایران در قاره افریقا

وزیر فرهنگ، هنر و گردشگری جمهوری غنا گفت: غنا در راستای سند تجارت آزاد در قاره افریقا، به ایران برای تسریع این تجارت کمک خواهد کرد.

حمایت جمهوری غنا از تجارت آزاد ایران در قاره افریقا

به گزارش خبرنگار ایانا‏، محمد ابراهیم اول وزیر فرهنگ، هنر و گردشگری جمهوری غنا در مراسم افتتاحیه هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک دائمی همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری غنا اظهار کرد: روابط ایران و غنا از سال 1974 شروع شده است و پس از آن در سال 1981 سفارت غنا در ایران تشکیل و در سال2008  مجدد بازگشایی شده است.

وی ادامه داد: اولین یادداشت تفاهم مابین ایران و غنا در 15 نوامبر 1990 امضا شد و از آن زمان تاکنون‏، این یادداشت تفاهم مبنای روابط دو کشور در حوزه های فنی‏، بهداشت، آموزشی،‏ فرهنگی‏، علوم و مسائل سیاسی قرار گرفته است.

اول تصریح کرد: دو کشور می‌توانند از طریق این کمیسیون مشترک همکاری کنند و روابط دوجانبه خود را حفظ کنند.

وزیر فرهنگ، هنر و گردشگری جمهوری غنا عنوان کرد: مقامات دو کشور تاکنون بارها به ایران و غنا سفر کرده‌‌اند‏ و وزیر امور خارجه غنا برای مراسم تحلیف رئیس جمهور دولت سیزدهم به ایران سفر کرده است.

وی ادامه داد: از ایران برای حمایت از غنا در حوزه های آموزشی، بهداشتی، نفتی، مهندسی پتروشیمی و کشاورزی بسیار تشکر می کنم.

اول با بیان اینکه غنا تلاش می کند در راستای صلح جهانی، امنیت را در افریقا برقرار کند‏ و با گروه های تروریستی در بورکینافاسو‏، ساحل عاج و توگو مقابله می‌کند،‏ افزود: از حمایت جمهوری اسلامی ایران برای رفع چالش های امنیتی تشکر می کنم.

وی ابراز امیدواری کرد: با پایان پاندمی کرونا دو کشور بتوانند روابط اقتصادی خود را بازسازی کنند و به بخش های خصوصی برای از سرگیری تجارت کمک کنند‏ و غنا بتواند در راستای سند تجارت آزاد در قاره افریقا، به ایران برای تسریع این تجارت کمک کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید