Iranian Agriculture News Agency

کریمی در گفتگو با ایانا:

مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم و جو ضروری است

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مراغه گفت: مبارزه با علف ‌های هرز در مزارع گندم و جو ضروری است .

مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم و جو ضروری است

 اسماعیل کریمی اصل در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی ضمن بیان مطلب فوق عنوان نمود: علفهای هرز یکی از مهمترین عوامل خسارت زای گیاهی و میزبان بسیاری از بیماریهای گندم و جو است، علفهای هرز به دو صورت کمی وکیفی به محصول خسارت وارد می کنند، خسارت کیفی آن باعث کاهش کیفیت و ارزش غذایی و یا مسمومیت محصول (در صورت اختلاط بیش از حد با محصول ) می شود و خسارت کمی باعث کاهش مقدار تولید در واحد سطح می گردد.

وی ادامه داد: با توجه به مساعد شدن شرایط جوی، مبارزه با علف‌های هرز مزارع گندم و جو این شهرستان از اواسط فروردین ماه آغاز شده و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مراغه تصریح کرد: در این راستا مبارزه با علف‌های هرز مزارع گندم در سطح 4 هزار و 877 هکتار، مبارزه با آفت سن گندم در سطح 3 هزار و 100 هکتار و مبارزه با جوندگان مضر در سطح یک هزار هکتار از مزارع شهرستان انجام شد.

 کریمی اصل با بیان اینکه باید کار مبارزه با علفهای هرز در سطح همه مزارع گندم و جو شهرستان انجام ‌شود، افزود: در تلاشیم تا با بهره مندی از توصیه های فنی و طرحهای ترویجی و اجرای طرحهایی مثل جهش تولید در دیمزارها سطح مبارزه علیه علف‌های هرز در منطقه را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با علفهای هرز در مزارع گندم و جو ضروری است، تصریح کرد: سهل انگاری زارعان در سمپاشی مزارع علیه علفهای هرز، کیفیت و کمیت محصول را به مقدار زیادی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مراغه با بیان اینکه شناسایی دقیق علف‌های هرز، تعیین زمان مناسب مبارزه و انتخاب علفکش مناسب از مهم‌ترین عوامل موفقیت در کنترل شیمیایی علف‌های هرز مزارع گندم و جو هستند و بهترین زمان مبارزه با علفهای هرز این مزارع از مرحله 3-2 برگی تا اواخر پنجه زنی گندم  می باشد تاکید کرد: کشاورزان با بهره گیری از توصیه‌های فنی کارشناسان و انجام به موقع مبارزه با علف‌های هرز می‌توانند علاوه بر افزایش راندمان تولید، محصولی با کیفیت بهتر را تولید کنند.

وی اظهار نمود: استفاده از سایر راهکارها نظیر آیش، تناوب، استفاده از گاوآهن پنجه غازی در زمان آیش و کنترل علفهای هرز قبل از گلدهی و استفاده از کودهای دامی پوسیده از روشهایی است که می تواند باعث کاهش جمعیت علفهای هرز شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید