Iranian Agriculture News Agency

روابط‌عمومی‌ها، کنشگران اصلی جهاد تبیین

روابط‌عمومی‌ها، کنشگران اصلی جهاد تبیین

پریوش مرادی- دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس

نام گذاری روز27 اردیبهشت به نام روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی، بیانگر نقش کلیدی روابط عمومی ها در برنامه ریزی، تصمیم سازی و انعکاس موفقیت ها و دستاوردهای سازمان ها است.

امروزه با گسترش ابزارهای ارتباط جمعی جدید و دسترسی‌ روزافزون کاربران به اطلاعات و اخبار، رسانه ها و جریان های معاند که همواره در پی ایجاد یأس و ناامیدی در بین آحاد جامعه به ویژه  نسل جوان که بیشتر مورد هدف این جنگ رسانه ای هستند؛ به ویژه تأکید رهبر معظم انقلاب  در بیانات  اخیر ایشان در خصوص مسئله جهاد تبیین و روشنگری در فضای عمومی جامعه نیز  بیانگر حساسیت معظم له به این موضوع است که ضرورت حضور  و نقش‌آفرینی روابط عمومی ها  را به عنوان کنشگران اصلی در  مسئله جهاد تببین را بیش از گذشته روشن می سازد.

این در حالی است که حضور در چنین فضایی قطعاً نیازمند سواد رسانه ای می باشد و این مهم در مأموریت‌ های روابط عمومی سازمان ها، مستلزم  بازنگری در نقش ها و توانمندسازی آنان در عرصه‌ی تبیین و روشنگری است. 

نقش روابط عمومی ها در تنویر افکار عمومی بر کسی پوشیده نیست. به ویژه در مواجهه با شبهه افکنی ها و ایجاد یأس در جامعه، در شرایط و موقعیت های خاصی که ابهاماتی مطرح می شود و ممکن است باور های مردم و ارزش های جامعه تحت تأثیر  اخبار نادرست و جو روانی ایجاد شده  قرار گیرد، در چنین شرایطی است که مسائل نیاز به روشنگری دارد و روابط عمومی ها با اطلاع رسانی صحیح، شفاف و به موقع و آگاه سازی مردم از خدمات و دستاوردهای دولت نقش به سزایی در کاهش آسیب ها، نشاط آفرینی و امیدبخشی به جامعه ایفا می کنند.

شاید به جرأت بتوان گفت روابط عمومی، پویاترین بخش سازمان است که تعطیلی در آن معنا ندارد. به عنوان یک حوزه اثرگذار در تعیین خط مشی های سازمانی، روابط عمومی یک تلاش مستمر، مدبرانه، منظم وکارشناسانه با برقراری و تسهیل ارتباطات درون و برون سازمانی برای انعکاس اقدامات، برنامه‌ها، سیاست‌ها، دستاوردها و توفیقات سازمانی محسوب می شود، به طوری که می توان تصویر موفقیت سازمان ها در افکار عمومی را تابعی از عملکرد روابط عمومی ها دانست.

کار در حوزه ارتباطات سازمانی نیازمند خلاقیت، دقت، حوصله و ظرافت بالایی است، علاوه بر داشتن مهارت های ارتباطی برای بهره‌گیری از ابزارها و شیوه های نوین ارتباطی و اطلاع رسانی، تولید محتوای نوشتاری و رسانه ای، مهارت های مدیریتی، نویسندگی، برنامه ریزی و پژوهشی مستلزم دارا بودن سواد رسانه ای و قدرت تحلیل برای پاسخ سریع به ابهامات و روشنگری در فضای رسانه است و این تنها بخشی از مهارت های مورد نیاز منابع انسانی شاغل در حوزه روابط عمومی است.

داشتن نگرش راهبردی، خلاق و تحول گرایانه در برنامه ها برای رفع مسائل و مشکلات سازمان، امانت داری و اخلاق حرفه ای، دانش، مهارت عملی و شناخت مخاطب از الزامات موفقیت در حوزه روابط عمومی است و یکی از اصولی که موجب اعتمادسازی و امیدآفرینی در بین مخاطبان می شود، صداقت و شفافیت در جریان انتقال اطلاعات و توجه به باورها و ارزشهای مخاطب است.

بی تردید آنچه به تقویت جایگاه روابط عمومی ها کمک می کند، درک مدیریت ارشد سازمان ها نسبت به اهمیت موضوع و آگاهی از نقش روابط عمومی ها در پیشبرد اهداف و مأموریت های سازمانی است.

بر این اساس، تعدد و پیچیدگی وظایف، تنوع موضوعات و به نوعی دشواری رسالت روابط عمومی در سازمان ها و لزوم ارتقاء و به روز رسانی دانش کارکنان شاغل در حوزه روابط عمومی، نگاه ویژه مسئولین امر به تقویت، اصلاح ساختار و بسترسازی برای آموزش و توانمندسازی منابع انسانی در این حوزه را می طلبد.

به نظر می رسد توجه به این شاخص ها برای حضور شاغلین در این حوزه ضروری بوده، در توفیق سازمان ها نقش حیاتی داشته و موجب رشد و بالندگی سازمان خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید