Iranian Agriculture News Agency

خسارت سرمازدگی به ۲۶ هزارتن از محصولات باغبانی خراسان رضوی

طی کاهش شدید دما و سرمازدگی ۲۶ لغایت ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۲ هزارمیلیارد ریال خسارت به ۳۲ هزارو ۹۹۲ هکتار از سطح باغات بارور استان خراسان رضوی وارد شد.

خسارت سرمازدگی به ۲۶ هزارتن از محصولات باغبانی خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با بیان این مطلب اظهارداشت: بیشترین خسارت سرمازدگی مربوط به درختان هسته دار مثل گردو، انگور، انار، گیلاس، آلبالو، هلو، شلیل، زردالو، آلو ، گوجه و بادام بوده که بین 20تا 70 درصد بسته به نوع محصول ،شهرستان و شدت سرما متفاوت است.

محمد میری افزود:  متاسفانه پیش بینی میشود به تولید حدود 26 هزار تن از  محصولات باغبانی استان خسارت جدی وارد شده و بر اساس برآورد انجام شده توسط کارشناسان بالغ بر 12 هزار  میلیارد ریال خسارت بین 6تا 70 درصد به محصولات مختلف باغبانی وارد شده است.

وی ادامه داد: تنها اهرم برای کمک به خسارت دیده ها از بخش کشاورزی ، صندوق بیمه است .

وی  از ارائه تسهیلات یارانه دار برای اجرای طرح سایه بان به منظور جلوگیری از خسارات ناشی از تغییرات آب و هوایی در باغات استان خبر داد و گفت: با استفاده از سایه بان علاوه بر جلوگیری از سرمازدگی و آفتاب سوختگی سرشاخه ها شکوفه ها و محصولات باغی، میزان مصرف آب 30 درصد کاهش می یابد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی  افزود: تمام تجهیزات مورد نیاز برای اجرای طرح سایه بان و تجهیزات بخاری های پلار و دمنده ها در صنایع داخلی تولید می شود.

محمد میری  بیان کرد: متاسفانه هر ساله در بهمن و اسفند و اوایل فروردین ماه جبهه هوای سرد و بارش برف در استان وجود دارد که موجب سرمازدگی درختان به ویژه بادام و زرد آلو وبخشی از مزارع زعفران می شود ، طبق بررسیهای صورت گرفته بیشترین میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی طی 10 سال اخیر مربوط به سرمازدگی است .

وی مواردی چون"پوشش بیمه ای، تغییر شیوه های کشت و جایگزینی ارقام دیر گل و متحمل به سرما به جای محصولات حساس و آسیب پذیر و استفاده از سامانه های ضد تگرگ و سرما در باغ ها ، ارتقای سطح دانش بهره برداران در خصوص روشهای جلوگیری از کاهش خسارت ومدیریت بحران ، تغذیه صحیح باغات با تکیه بر کودهای افزاینده مقاومت گیاه به سرما ، افزایش ماده آلی خاک ،انجام یخ اب زمستانه و... "را از جمله اقداماتی  نام برد  که بایستی برای مقابله با این بحران به کار گرفته شود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی  تاکید کرد:تجهیز باغ‌ها  به سامانه گرمایشی و سامانه ضد تگرک ضروری است، ضمن اینکه استفاده از پوشش برای مقابله با نفوذ سرما نیز اقدامی است که می‌تواند درختان را در برابر سرما تا حدودی ایمن کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید