Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

واقعی شدن قیمت محصولات کشاورزی موجب کاهش قاچاق آن می شود

رییس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان، با اعلام اینکه بیشتر کالاهایی که تحت تاثیر این موضوع قرار می گیرند در حوزه کشاورزی است، گفت: واقعی شدن قیمت محصولات کشاورزی از خروج این محصولات به کشورهای دیگر و همچنین از قاچاق گندم جلوگیری می کند.

واقعی شدن قیمت محصولات کشاورزی موجب کاهش قاچاق آن می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، پیمان اسکندری، امروز سه شنبه(۲۰اردیبهشت ماه) در نشست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کردستان با اصحاب رسانه اظهار کرد: چند سالی است که کشور ما دچار بحران خشکسالی شده و این بحران در تامین و امنیت مواد غذایی و حوزه های استراتژیک تاثیر گذاشته است.

وی با بیان اینکه هر سال در استان کردستان ۸۰۰ هزار تن گندم برداشت می شود و این مقدار طی سال گذشته به دلیل خشکسالی به یک سوم رسیده است افزود: در سال جاری نیز در اکثر نقاط کشور بحران خشکسالی وجود دارد و شرایط تولید گندم و سایر محصولات در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، اما خوشبختانه در استان کردستان باتوجه به بارندگی هایی که اخیرا صورت گرفته وضعیت مطلوب است و پیش بینی می شود که حدود ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ تن گندم خریداری شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان، عنوان کرد: پیش بینی وزارت جهاد کشاورزی این است که امسال حدود ۴.۵ میلیون تن گندم در سراسر کشور خریداری شود و این در حالی است که نیاز کشور حدود ۱۲ میلیون تن است؛ برهمین اساس امسال نیز باید واردات گندم داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه جنگ بین روسیه و اوکراین بازار غلات دنیا را تحت تاثیر قرار داده است ادامه داد: از آنجا که ۸۰ درصد دانه های روغنی جهان در کشور اوکراین و ۳۰ درصد غلات و گندم نیز در دو کشور روسیه و اوکراین تولید می شود، بازارهای جهانی تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته و کشورهای تولید کننده نیز در صدد ذخیره و یا عدم صادرات گندم به سایر کشورها هستند و این امر موجب شده که کشورهای همسایه نگاهی به تولیدات ما در ایران داشته باشند.

به گفته اسکندری، این امر موجب شده که دولت در این شرایط که محدودیت منابع دارد، امسال نرخ خرید گندم را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کند تا پایداری تولید کالای استراتژیک در کشور حفظ شود.

وی با اشاره به میاحث مطرح شده پیرامون حذف ارز ترجیحی اعلام کرد: طبق گفته های رییس جمهور، گرانی های اخیر مربوط به حذف ارز ترجیحی نبوده، بلکه مربوط به اصلاح یارانه هاست.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان، افزود: دولت با این اقدام در صدد است که یارانه ها را به مصرف کنندگان واقعی پرداخت کند.

وی با اعلام اینکه بیشتر کالاهایی که تحت تاثیر این موضوع قرار می گیرند در حوزه کشاورزی است بیان کرد: واقعی شدن قیمت محصولات کشاورزی از خروج این محصولات به کشورهای دیگر و همچنین از قاچاق گندم جلوگیری می کند.

به گفته اسکندری، در حال حاضر قیمت گندم و آرد ما حدود ده برابر با کشور عراق تفاوت دارد و این مهم موجب سوء استفاده سودجویان می شود، این در حالی است که با واقعی شدن قیمت محصولات کشاورزی تقاضای قاچاق کاهش یافته و رغبت کشاورزان برای تولید نیز افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: وقتی قیمت ها واقعی می شود، در استانی همچون کردستان که قطب تولید گندم کشور است، تحولی در تولید به وجود می آید و رغبت برای اقتصادی کردن کشاورزی ایجاد می شود و کل بخش های دیگر نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ذخیره سازی کالاهای اساسی در استان کردستان به جز روغن، به اندازه کافی وجود دارد که این رقم نیز در حال اصلاح شدن است.

وی با انتقاد از نحوه نظارت ها در استان بیان کرد: در استان کردستان حدود ۸۵هزار واحد صنفی وجود دارد که در نوع خود در دنیا بی سابقه است؛ این امر به دلیل بیکاری و نبود اشتغال و مسایل زیر ساختی است که مسایل اقتصادی استان را تحت تاثیر قرار داده است.

اسکندری، با اشاره به پتانسیل های استان عنوان کرد: کردستان یکی از استان های تولید کننده مرغ است و به همین دلیل موجب ثبات قیمت مرغ در نقاط مختلف استان شده است.

وی ایجاد کارخانه های تولید مواد غذایی را از اقدامات موثر در سطح استان ذکر کرد و یادآور شد: تولید کننده نیستیم و اکثر کالاهای استان از سایر نقاط کشور وارد می شود و این موجب افزایش تورم نقطه به نقطه در استان محرومی همچون کردستان می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید