Iranian Agriculture News Agency

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

مشکلی برای تامین خوراک آبزی‌پروران استان کردستان نداریم

پرورش‌دهندگان آبزیان در استان کردستان در حالی خبر از کمبود خوراک در بازار این استان می‌دهند که مسئولان جهاد کشاورزی تأکید داشته که مشکلی در تامین خوراک تولیدکنندگان ندارند و تنها بخش کمی از نهاده‌ها وابسته واردات است.

مشکلی برای تامین خوراک آبزی‌پروران استان کردستان نداریم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، آبزی‌پروری یکی از فرصت‌های اقتصادی در بخش کشاورزی است که می‌تواند زمینه اشتغال و ایجاد ارزش افزوده بالایی را برای فعالان این بخش ایجاد کند اما  اخیراً کمبودهایی در بازار خوراک مربوط به پرورش آبزیان ایجاد شده که می تواند روند تولید را با وقفه روبرو کرده و افزایش قیمت را در بازار ایجاد کند.

در این زمینه استان کردستان بادرنظر گرفتن منابع آبی قابل توجهی که در اختیار دارد و دسترسی ساده به بازارهای صادراتی محلی برای سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان انواع آبزیان شده و شواهد نشان می‌دهد چندماه اخیر تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران این بخش برای تامین خوراک مورد نیاز پرورش آبزیان خود با مشکلات عمده روبرو شده‌اند و کارشناسان براین باورند ادامه این روند می‌تواند به حجم تولید و نهایتاً افزایش قیمت در بازار داخلی منجر شود.

کارشناسان بخش تولید آبزیان همچنین تاکید می‌کنند: زنجیره تولید در این بخش نباید به هیچ دلیل با وقفه روبرو شود به این دلیل که اگرچرخه تامین در زنجیره تولید آبزیان به هر دلیل قطع شود نهایتاً زیان گسترده باعث خروج سرمایه‌ها از این بخش شده و دقیقاً خلاف شعار سال است.

 فعالیت 6 تعاونی صیادی

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: شیلات کردستان در حال حاضر در تولید ماهیان سردابی با بیش از 250 واحد پرورش ماهی سردابی یا همان قزل‌آلا در استان فعال بوده و در سال گذشته 4هزار و 500 تن ماهی سردآبی در استان تولید شده است.

 محمد حسین‌پور افزود: کردستان در حال حاضر دارای 5 مرکز تکثیر و تولید بچه ماهی قزل‌آلا بوده و در سال گذشته دو میلیون و 700هزار قطعه بچه ماهی در استان تولید شده است.

حسین‌پور با اشاره به اینکه استان کردستان جزء محدود استان‌های کشور است که تعاونی صیادی دارد بیان کرد: کردستان دارای 6 تعاونی صیادی است که در منابع آبی استان مشغول به فعالیت هستد و سالانه بیش از 6هزار تن انواع کپور ماهیان در این تعاونی‌هاتولید و صید می‌گردد.

وی افزود: هم چنین شیلات استان در بخش های سایر آبزیان مانند پرورش ماهیان زینتی و زالوی طبی نیز فعالیت دارد.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: شیلات کردستان در سال گذشته 10هزار و 700 تن انواع ماهی تولید کرده است.

وی اضافه کرد: در حوزه شیلات استان تا کنون برای تعداد یکهزار و 361 نفر اشتغال ایجاد شده است.

مدیر شیلات و آبزیان ساطمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: با توجه وجود منابع آبی مناسب در غرب استان و شهرستان‌های کامیاران، سروآباد، مریوان، سقز استعداد بیشتری در خصوص آبزی‌پروری نسبت به شرق کردستان وجود دارد.

وی ادامه داد: مدیریت شیلات سازمان جهاد کشاورزی از ابتدای کار متقاضیان؛ راهنمایی‌های لازم را انجام داده و همیشه در زمان تولید نیز در کنار آبزی پروران حضور دارد و نیازهای قانونی آنها مانند تسهیلات، رهاسازی بچه ماهی از اعتبارات دولتی، پیگیری تخصیص آب، بیمه و... را در چارچوب قانون پیگیری می‌کند.

2 کارخانه تولید خوراک/ وابستگی ناچیز به خارج داریم

حسین‌پور به تامین غذای آبزیان و شیلات نیز گریزی زد و اظهار کرد: تامین خوراک ماهی توسط کارخانجات تولید خوراک آبزیان استان انجام می‌شود لذا با توجه به اینکه کردستان دارای دو واحد تولید خوراک آبزیان یکی شرکت غرب دانه به ظرفیت اسمی 10هزار تن در سال و سیروان دانه به ظرفیت 5هزار تن در سال است بیشتر خوراک شیلات در داخل استان انجام می‌شود, البته برخی اوقات سایر کارخانجات استان‌های دیگر نیز میزان خوراک آبزان استان را تامین می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه به‌دلیل به تعدد کارخانجات در کشور، تاکنون کمبود شدیدی در حوزه تامین غذای آبزیان وجود نداشته است، افزود: با توجه به مشکلات تامین نهاده‌های تولید خوراک آبزیان ممکن است در کیفیت آن تغییراتی حاصل شود و یا افزایش قیمت را نیز شاهد باشیم.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: باتوجه به اینکه برخی از نهاده‌ها تولید خوراک وارداتی است و بالطبع تابع ارز بوده، بنابراین تغییرات قیمت اجتناب‌ناپذیر است، و احتمالا در مدت کوتاهی در برخی از کارخانجات تولید خوراک دچار کاهش تولید ویا وقفه نیز شود ولی به دلیل تعداد زیاد کارخانجات در استان‌های دیگر و حتی استان‌های همجوار امکان تامین خوراک آبزیان همیشه وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید