Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

مبارزه با آفت سن مادر در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از مزارع کردستان انجام شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از مزارع گندم استان علیه آفت سن مادر سمپاشی شده است.

مبارزه با آفت سن مادر در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از مزارع کردستان انجام شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، فریدون حامدی  داشت: در سال زراعی امسال هم مانند سنوات گذشته کارشناسان شبکه مراقبت مناطق زمستان گذران آفت سن غلات را مورد بازدید و رصد قرار دادند.

وی اضافه کرد: با توجه به بررسی های دقیق و همچنین اطلاع رسانی به موقع به کشاورزان و همکاری آنها در راستای حفظ محصول و جلوگیری از کاهش عملکرد یک سوم مزارع غلات استان  معادل بیش از ۲۰۰ هزار هکتار علیه آفت سن مادر سمپاشی شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه سمپاشی مزارع تا زمان تخم ریزی آفت سن مادر ادامه دارد، افزود: با حمایت هایی که از اجرای طرح جهش تولید شده همزمان با کنترل آفت سن؛ تقویت مزارع زیرپوشش این طرح هم با استفاده از کودهای ریزمغذی انجام شده است.

حامدی با اشاره به اینکه امسال قیمت کود پایه نسبت به سنوات گذشته کاهش پیدا کرد، یادآور شد: بی شک تغذیه صحیح تاثیر زیادی بر افزایش عملکرد محصول دارد لذا همواره به کشاورزان توصیه می شود در زمان مناسب و با بهره مندی از نظر کارشناسان اقدام به مصرف کود کنند.

وی اظهار داشت: بیشترین سطح مبارزه با آفت سن مادر در استان مربوط به شهرستان های بیجار با ۶۰ هزار هکتار و سقز با بیش از ۴۰ هزار هکتار است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: در مناطقی از استان که دمای هوا بالاتر و گرم تر است آفت سن مادر تخم ریزی کرده و در این زمان سمپاشی لازم نیست.

حامدی با اشاره به اینکه آفت سن جزو آفات همگانی است و دولت وظیفه تامین سموم مورد نیاز برای مبارزه با این آفت را دارد، گفت: در هر هکتار ۳۰۰ سی سی سم مورد استفاده قرار می گیرد که هزینه آن حدود ۶۰۰ هزار ریال می شود و این مبلغ برای کشاورزان قابل تامین بوده و بی شک تاثیرگذاری آن در افزایش درآمدشان هم بیشتر است.

کردستان یک میلیون و ۱۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه ۷۷۳ هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می رود و ۳۵۰ هزار هکتار آن هم آیش بوده و ۵۲ هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است؛ از ۷۷۳ هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان ۶۷۸ هزار هکتار آن دیم و ۹۵ هزار هکتار آن هم آبی است.

جمعیت بهره‌بردار کشاورزی استان کردستان ۱۱۵ هزار نفر است که سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که بیش از ۴۰۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تن در سال است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید