Iranian Agriculture News Agency

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

اشتغال‌پایدار و ارزش افزوده بخش کشاورزی در گرو فرآوری محصولات

کنسروسازی و صنایع تبدیلی یا فرآوری کشاورزی می‌تواند با ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار در قطب تولید محصولات کشاورزی مثل استان کردستان و البته زمینه بالارفتن امنیت غذایی کشور تاثیرگذار باشد.

اشتغال‌پایدار و ارزش افزوده بخش کشاورزی در گرو فرآوری محصولات

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، در دوران همه‌گیری کرونا و البته تغییرات اقلیمی اغلب کشورها برای تامین امنیت غذایی خود برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده‌اند و معمولاً رونق و گسترش صنایع فرآوری و تبدیلی یا تکمیلی در بخش کشاورزی برای ماندگاری بیشتر محصولات اولویت سرمایه‌گذاری‌ها قرار داشته است.

اهمیت توجه به این سیاست در شرایطی برهمگان نمایان شد که با آغاز دوره قرنطینه در برخی کلانشهرها یکباره شاهد هجوم افراد برای تامین مایحتاج زندگی شدیم و بیشترین تقاضا برای خرید محصولات کنسروی و خوراکی‌های بسته‌بندی شده با قابلیت نگهداری طولانی مدت بودیم، چون معلوم نبود چه مدت افراد برای تردد در شهرها محدودیت خواهند داشت.

هرچند به‌طور کلی نباید فراموش کنیم به تایید تحقیقات اخیر تغییرات اقلیمی موضوع تامین غذا در سراسر جهان را کاملاً دستخوش تغییرات معناداری کرده و تمام معادلات گذشته در بخش کشاورزی را با تغییرات عمده روبرو کرده و استفاده از ظرفیت‌های صنایع تبدیلی و فراوری به اولویتی غیرقابل انکاری در این زمینه تبدیل شده است.

این درحالی است که کارشناسان براین باروند که اصولا صنعت کنسروسازی یکی از صنایع استراتژیک در تمامی کشورها به‌خصوص کشورهای حادثه خیز مثل ایران است چون علاوه بر تقویت بنیه بخش کشاورزی به دلیل جلوگیری از هدر رفت و ضایعات محصول به نوعی امنیت غذایی در دوره بحران تضمین خواهد شد و اتفاقاً استان کردستان با سهمی بالا در تولید انواع محصولات بخش کشاورزی نیازمند رونق و توسعه صنایع تبدیلی در این بخش بوده است و صنعت کنسروسازی علی‌رغم سرمایه‌گذاری‌های پراکنده در گذشته در این منطقه مغفول مانده است.

فعالان و سرمایه‌گذاران بخش صنایع غذایی در این زمینه و فرصت‌های موجود در کشور براین باورند که با توجه به اینکه امسال یکی از پرنوسان‌ترین سال‌های قیمتی در دهکده جهانی را تجربه می‌کنیم و میزان نزولات آسمانی در مقایسه با دهه‌های گذشته کاهش چشم‌گیری داشته و کم‌آبی دامن کشور مان را گرفته توجه به قطب‌های تولید محصولات کشاورزی و توسعه زیرساخت‌های صنایع فرآوری با استفاده از فناوری‌های روز دنیا یکی از اولویت‌ها است.

نباید صنعت استراتژیک کنسرو را نادیده بگیریم

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران  درباره اهمیت صنعت کنسروسازی و صنایع تبدیلی اظهار داشت: صنعت کنسروسازی در هر کشوری صنعتی استراتژیک به شمار می‌رود و این امر نیز در هشت سال دفاع مقدس به ما ثابت شد لذا دولت باید به طور جدی از این صنعت حمایت کند.

محمد میررضوی افزود: با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی کشور ما و با توجه به اینکه ایران برروی گسل زلزله فعال قرار دارد بنابراین هر لحظه امکان رخداد‌های طبیعی همانند زلزله بم و رودبار و سیل گلستان و خرم‌آباد وجود دارد لذا باتوجه به چنین شرایطی صتعت کنسروسازی اهمیت دوچندانی در کشور پیدا می‌کند.

دبیر سندیکای کنسرو سازی ایران به کیفیت بالای صنعت کنسروسازی در ایران گریزی زد و گفت: برکسی پوشیده نیست که کنسروهای ساخت کشور ما از کیفیت بسیاری خوبی در جهان برخوردار هستند لذا تنها مشکلی که در این زمینه وجود دارد عدم ثبات قیمت‌هاست که کار تولیدکنندگان در این صنعت را با مشکل روبه‌رو کرده است.

وی ادامه داد: در صنعت کنسروسازی کشور صنایع پایین دستی همانند کارتن، قوطی، بسته‌بندی و ... در تعیین قیمت‌ها نقش به‌سزایی دارند لذا همین امر تولیدکنندگان را با چالش روبه‌رو کرده که راه‌حل اصلی آن تأمین مواد اولیه برای تولیدکنندگان است.

دبیر سندیکای کنسرو سازی ایران یادآور شد: وضع برخی از قوانین همانند افزایش قریب به 57درصدی دستمزد کارگران در این شرایط اقتصادی، وجود تورم افسارگسیخته، قیمت تولید را در کشور و به ویژه در صنعت کنسروسازی و صنایع تبدیلی افزایش داده است و این خود برای تولید در هر کشور بیشترین زیان را به همراه دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه بیش از دو هزار و 500 واحد صنعتی کنسروسازی در کشور فعال هستند تنها 150 واحد خواهان شناسنامه اصالت عضو سندیکای کنسروسازی کشور هستند.

میررضوی به شاه بیت صنعت کنسروسازی در کشور اشاره و بیان کرد: تن ماهی و کنسرو رب گوجه فرنگی دو محصول اصلی صنعت کنسروسازی در ایران به حساب می‌آیند و محصولاتی همانند ترشیجات و مربا و ... همگی به نوعی چاشنی‌های غذایی محسوب می‌شوند.

وی به تولید رب گوجه فرنگی در کشور اشاره و اظهار کرد: سال‌هایی که نزولات آسمانی مناسب باشد در کشور قریب به 700هزار تن تولید رب گوجه فرنگی داریم که حدود 30درصد آن به کشورهای منطقه صادر می‌شود.

دبیر سندیکای کنسرو سازی ایران خاطرنشان کرد: در مورد تن ماهی نیز سالانه حدود 7 میلیون قوطی تولید داریم که به میزان صید ماهی در سال بستگی دارد.

میررضوی به تولید کنسرو از بهترین مواد اولیه و میوه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: در تولید کنسرو علی رغم شایعاتی که در سطح جامعه وجود دارد از بهترین و درجه یک‌ترین محصولات کشاورزی و مواد اولیه استفاده می‌شود لذا ضایعات محصولات کشاورزی در کشور حدود 30 درصد است که در تولید کنسرو قابل استفاده نیست و برای تولید کنسانتره از آن استفاده می‌شود.

تاکنون 222 طرح در استان کردستان به‌بهره‌برداری رسیده

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در بحث صنایع تبدیلی در استان تا کنون 222 طرح به بهره‌برداری رسیده است.

امید سلیمی، از صدور 370 مجوز صنایع تبدیلی استان در بخش کشاورزی خبر داد و افزود: برای شروع به کار این واحدها نیاز به یک هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات است.

سلیمی در ادامه به طرح‌های در دست احداث جهاد کشاورزی استان در حوزه صنایع تبدیلی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 63 طرح در کردستان در دست احداث بوده که امیدواریم هرچه زودتر به بهره‌برداری برسند.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به هزینه بردار بودن کنسرو سازی و اینکه کنسروسازی بیشتر در مناطق شمالی کشور انجام می‌شود، اظهار کرد: جهاد کشاورزی استان تا کنون هیچ مجوزی برای کنسرو سازی در استان صادر نکرده است لذا یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ما فرآوری محصولات دامی، گیاهی و باغی درسطح استان است.

وی افزود: باتوجه به اینکه در طول سال تنها دوماه محصول توت‌فرنگی که یکی از شاخصه‌های تولیدات کشاورزی در کردستان است برداشت می‌شود، سرمایه‌گذاران کمتر به بحث فرآوری این محصول در داخل استان رغبت دارند.

سلیمی اعلام کرد: در آینده‌ای نزدیک شاهد افتتاح طرح فرآوری محصولات کشاورزی در سنندج خواهیم بود.

ارزش افزوده برای کشاورزان کردستان ارمغان رونق کنسروسازی است

سید کمال حسینی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی شهرستان سنندج نیز در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: کنسروسازی یکی از صنایع فوق‌العاده‌ای است که به کشاورزان در راستای فروش تولیدات خود با قیمت‌های بالا‌تر کمک می‌کند.

وی افزود: صنایع تبدیلی همانند کنسروسازی یکی از اساسی‌ترین نیازهای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی به شمار می‌رود.

رئیس اتاق بازرگانی سنندج با اشاره به اینکه تولید توت فرنگی و محصولات باغی متنوع در استان کردستان همواره جایگاه خاصی در کشور داشته است گفت: اگر به ایجاد صنایع تبدیلی و احداث سردخانه‌های صنعتی در استان توجه شود قطعاً هم کشاورز و هم تولیدکننده از این مزیت برخوردار خواهند بود و خود باعث ایجاد ارزش افزوده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در استان کردستان در راستای ایجاد صنایع تبدیلی و کنسروسازی حرکت‌های خوبی در طی سالیان اخیر انجام شده است لذا امیدواریم این حرکت‌ها به گونه‌ای باشد که مردم انگیزه بیشتری برای حرکت به سمت تولیدات کشاورزی داشته باشند.

حسینی بیان کرد: علی رغم شعارهای مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در رابطه با توجه به امر تولید در کشور، متأسفانه وجود برخی از بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها در سطوح پایین دست مدیریت کشور حضور سرمایه‌گذاران را با مشکل مواجه کرده و همین امر باعث شده تا حسِ حمایت از تولید در کشور القا نشود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی شهرستان سنندج به دستورالعمل‌هایی که برای صادرات وجود دارد اشاره کرد و مدعی شد: متأسفانه این دستورالعمل‌ها با اصل صادرات منافات دارد لذا اگر بخواهیم به امر تولید و صادرات و ارزآوری به داخل کشور کمک کنیم می‌بایست سیاست‌هایی که با امر تولید در تناقض است تغییر یابد.

صنایع کنسرو در حالی یک صنعت استراتژیک در کشور به شمار می‌رود، که می‌طلبد با توجه به ظرفیت‌های این حوزه برای تحقق شعار سال، مشکلات سر راه این صنعت در کشور و استان کردستان برطرف شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید