Iranian Agriculture News Agency

توسعه سیستم های نوین آبیاری در شهرستان ارزوئیه در راستای مقابله با خشکسالی

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه گفت: توسعه سیستم های نوین آبیاری در شهرستان ارزوئیه در راستای مقابله با خشکسالی از دستاوردهای موفق شهرستان در سالهای اخیر است.

توسعه سیستم های نوین آبیاری در شهرستان ارزوئیه در راستای مقابله با خشکسالی

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، یوسف پور عبدالله، سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه گفت: در شهرستان ارزوئیه تا کنون مجموعا 150 طرح ابیاری تحت فشار با مساحت 12000 هکتار اجرا شده است که 35 درصد مساحت اراضی کشاورزی شهرستان را تحت پوشش قرار میدهد.

وی گفت:  در سال 1400-1399 شهرستان ارزوئیه  با تاکید بر اصلاح آبیاری سنتی به روش نوین و با اولویت قرار دادن پروژه ‌های آبیاری تحت فشار و استفاده از تسهیلات کشاورزی در جهت جلوگیری ازهدر رفت آب در مسیر مزارع کشاورزی ، با اجرای 750 هکتار ، توانسته کسب مقام نخست توسعه سیستم های نوین آبیاری در استان را به خود اختصاص بدهد و به ازای هر هکتار 30 تا 50 درصد افزایش عملکرد محصول و 35 درصد کاهش مصرف آب را داشته است.

وی خاطر نشان کرد: شهرستان ارزوئیه  در شرایط خاص خشکسالی قرار دارد با توجه به کاهش بارندگی  درسال 1400 به  میزان 50 میلیمتر، منابع آبی سطحی و زیرزمینی شهرستان  با افت سالیانه  روبه رو شده است  لذا با  بهره گیری از اجرای  روش‌های بهینه سازی مصرف آب  اجرای آبیاری تحت فشار و کم فشار و اجرای خطوط انتقال آب به ویژه در سال 1400 و سالهای اخیر از مجموع مزارع کشت شده ،آبیاری به روش موضعی نوار تیپ  درسطح 6200 هکتار برای محصولات گندم و ذرت و هندوانه  به میزان 15 میلیون و 900 هزار متر مکعب صرفه جویی آب و 43 هزار تن  افزایش عملکرد محصول داشته است.

پور عبدالله در ادامه گفت: اجرای موفق سیستم های آبیاری تحت فشاربه ویژه آبیاری نوار تیپ  در شهرستان  تابع عواملی از قبیل شرایط اقلیمی وجود خشکسالی و بارندگی کم سالیانه ترغیب به اجرای نوارتیپ، کیفیت آب، وضعیت توپوگرافی، مشخصات خاک، نوع محصول می باشد.

وی افزود: در مناطق مختلف  شهرستان شامل مناطق بخش مرکزی،بخش صوغان ،محصولات  زراعی شامل گندم، کلزا، ذرت، پنبه، هندوانه وسایر محصولات زراعی و محصولات باغی شامل خرما، پسته، انار، بادام، گردو و انواع محصولات دانه دار و هسته دار کشت می‌شود که 36 هزار هکتار از مزارع این شهرستان  قابلیت پیاده سازی طرح‌های آبیاری نوین را دارد که تاکنون برای حدود 12 هزار هکتار اجرا شده است.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید