Iranian Agriculture News Agency

نفس کشیدن ماهی ها در این حوالی ممنوع

یکسالی از مرگ ماهیان که در آلودگی رودخانه لردگان ناشی از پساب آلوده پتروشیمی لردگان می‌گذرد،آلودگی های محیط زیستی ،تلف شدن 190 تن ماهی وخسارات سنگین به شیلات داران منطقه از عوارض ورود پساب آلوده پتروشیمی لردگان به رودخانه سندگان است.

نفس کشیدن ماهی ها در این حوالی ممنوع

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، اوایل اردیبهشت ماه سال گذشته فضای مجازی استان چهارمحال و بختیاری با کلیپی از مرگ ماهیان در رودخانه سندگان شهرستان لردگان روبرو شد مرگ ماهیانی که سرمایه شیلات داران این منطقه را باد داد.

بادی از حوالی پتروشیمی لردگان !

شیلات داران علت مرگ ماهی‌ها را آلودگی رودخانه سندگان که ناشی از پتروشیمی لردگان بود، می‌دانستند اما در این بحبوحه و وارد شدن خسارات سنگین به شیلات‌داران، پتروشیمی لردگان این مسئله را نپذیرفت و روابط عمومی پتروشیمی لردگان همچنین مدعی شد که با توجه به آزمایش روزانه پساب، میزان غلظت آلاینده‌ها در حد نرمال است و خطری مناطق پایین‌دست را تهدید نمی‌کند.

9 خرداد ماه بود که محمد کریمی، مدیر شیلات جهاد کشاورزی چهارمحال بختیاری ادعای شرکت کود شیمیایی اوره لردگان مبنی بر اینکه آب رودخانه سندگان آلودگی ندارد را مردود کرد و گفت، آلودگی محرز شده و در بالادست رودخانه نزدیک پتروشیمی آلودگی خیلی بالا بوده است، همچنین در ورودی مزارع شیلات که تلفات داشته، آلودگی وجود داشته و به ما رسما اعلام شد. برای پرداخت خسارت شیلات‌داران قرار شد از طریق دادگاه شکایت کنند تا دادگاه رای نهایی را صادر کند.

 اما حالا پس از گذشت یکسال چه اتفاقی برای شیلات‌داران افتاده است؟ آیا خسارتی به آن‌ها داده شد؟ پس از بین رفتن سرمایه و شغل‌شان چه حمایت‌هایی شدند؟ آیا پتروشیمی لردگان هنوز این مسئله را انکار می‌کند؟

پتروشیمی لردگان دلیل اصلی تلف شدن 190 تن ماهی

 به سراغ یکی از شیلات داران شهرستان لردگان که خسارات زیادی به شیلات وی وارد شده بود  رفتیم و اکنون درگیر و دار دادگاه است، شیلات‌داری که اصرار بسیاری می‌کند تا اسم وی جایی پخش نشود تا در روند دادگاه برای او مشکلی پیش نیاید.

این شیلات‌دار  اظهار داشت: در 21 فروردین سال گذشته 190 تن از ماهی‌های مزارع شیلات لردگان به علت آلودگی رودخانه سندگان توسط پتروشیمی لردگان تلف شدند، در شهریور ماه سال 99، این پتروشیمی با تمام ظرفیت خود وارد فعالیت شد از این زمان آلودگی‌هایی وارد رودخانه و مزارع شیلات بالادست می‌شد و شاهد تلفات ماهی‌ها بودند، از آنجایی که این تلفات غیر عادی بود گمان آن می‌رفت که رودخانه توسط پتروشیمی آلوده شده است.

وی افزود: متاسفانه حدس‌هایی زده می‌شد اما نمی‌توانستند اثبات کنند و هنوز هم چند پرونده از این ماجرا در دادگاه باز است اما در 21 فروردین ماه سال گذشته با تلف شدن ماهی‌ها، آلودگی بسیار بالایی را محیط زیست و دامپزشکی گزارش دادند که با این آلودگی در عرض نیم ساعت 190 تن ماهی از بین رفت.

این شیلات‌دار گفت: پتروشیمی مسئولیت این موضوع را قبول نکرد اما کارشناسان محیط زیست با اندازه‌گیری آلودگی، مقصر بودن پتروشیمی لردگان را اثبات کردند که پس از این اتفاق صحبت‌هایی با آن‌ها شد اما زیربار نرفتند و کار به دادگاه کشید، در حال حاضر یکسال است که هنوز پرونده در دادگستری مانده و در این یکسال هزینه‌های زیادی برای این پرونده و آزمایش‌ها و... شده است.

وی ادامه داد: در اواخر اسفندماه سال گذشته رای دادگاه مبنی بر محکومیت پتروشیمی لردگان صادر شد اما پتروشیمی اعتراض زد و پرونده در شعبه دادگاه تجدید نظر است و مجددا باید پیگیر بود که همچنان این روند طولانی مدت ادامه دارد.

رای دادگاه هنوز قطعی نشده است

محمد کریمی، مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان  اظهار داشت: در فروردین ماه سال گذشته 190 تن ماهی از شیلات‌داران لردگان تلف شد که بلافاصله بازدیدهای محلی از جانب مدیریت جهاد شهرستان لردگان، دامپزشکی استان و مدیر شیلات، نماینده محیط زیست، جهاد کشاورزی و حتی نماینده نیروی انتظامی صورت گرفت و صورت‌جلسه مربوطه تنظیم شد.

وی افزود: در نهایت در اردیبهشت ماه، جلسه شورای تامین استان با این موضوع تشکیل شد که نتایج نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از آب و لاشه ماهی‌ها در همان جلسه اعلام شد.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در شورای تامین مدیرعامل پتروشیمی اعلام داشت، برای جلوگیری از چنین حوادثی در آینده این شرکت چند مخزن بزرگ دپو پساب احداث می‌کند و در صورت مشکل، پساب آلوده به این مخازن بزرگ خاکی و استخرمانند منتقل می‌شود و پس از رفع نقص پساب بدون آلودگی وارد رودخانه می‌شود.

کریمی در پایان با اشاره به وضعیت شیلات‌داران این ماجرا، خاطرنشان کرد: خسارت‌دیدگان شامل سه مزرعه شیلات شدند که شکایت کردند و همچنان این موضوع در حال پیگیری و منجر به رای قطعی نشده است، قطعا میزان خسارت پرداختی بسته به رای دادگاه خواهد بود که هنوز پرونده جریان دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید