Iranian Agriculture News Agency

استمرار وضعیت کم آبی، تولید گندم از مزارع اصفهان را کاهش می دهد

کارشناس زراعت گندم جهاد کشاورزی اصفهان گفت: امسال با توجه به خشکسالی حاکم بر استان و تداوم وضعیت کم آبی، پیش‌بینی می‌شود که مزارع زیر کشت گندم آبی استان تا ۲۰درصد افت عملکرد تولید داشته باشد.

استمرار وضعیت کم آبی، تولید گندم از مزارع اصفهان را کاهش می دهد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مهران توکلی، سطح زیر کشت گندم را ۴۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: همزمان با بازگشایی زاینده رود در بهمن ماه، نزدیک به هفت هزار از مزارع شرق استان نیز خارج از بازه زمانی به کشت گندم آبی اختصاص یافت که با توجه به نامعلوم بودن وضعیت جاری بودن رودخانه نمی توان در خصوص به ثمر رسیدن این کشت ها نظر قطعی داد.

به گفته وی آبیاری کشت گندم شرق اصفهان تا اواخر خرداد، هر ۱۰ روز یکبار باید انجام شود ولی به علت دائمی نبودن جریان زاینده رود این فرایند با خلل رو به رو است که البته با گرم شدن هوا نیز بازه زمانی این نیاز آبی، کوتاهتر نیز خواهد شد.

وی افزود:۲۵ هزار هکتار کشت گندم دیم استان نیز دستکم به یک نوبت بارندگی خوب به اندازه ۱۵ میلیمتر نیاز دارد.

کارشناس زراعت گندم جهاد کشاورزی اصفهان، ادامه داد: چنانچه این میزان بارش اتفاق بیفتد با میانگین عملکرد ۸۰۰  تن در هکتار نزدیک به ۲۰ تن گندم دیم برداشت خواهد شد.

وی نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو گندم بیان کرد و افزود: ۴۳مرکز خرید و جمع آوری محصول گندم در استان فعالیت می کنند.

توکلی افزود: پیش بینی می شود در صورت بحرانی نشدن اوضاع خشکسالی و کم آبی، امسال حدود ۱۷۰ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت و تا ۱۴۰ تن از سوی کشاورزان تحویل داده شود.

کشاورزان محصول گندم مزارع خود را بیمه کنند

معاون خدمات بیمه ای مدیریت بانک کشاورزی استان اصفهان نیز در این پیوند در خصوص بیمه محصول گندم کشاورزان در استان اظهار داشت: تا اکنون خسارت های شدید و فراگیر در مزارع آبی و دیم گندم گزارش نشده است.

مجید وارسته پور افزود: مهلت بیمه پذیری محصولات زراعی بطور معمول تا پایان آذر ماه هر سال  است که با توجه به کشت در شرق اصفهان این مهلت تمدید شد و کشاورزان می توانستند به دفاتر خدمات بیمه در سطح استان مراجعه کنند.

وی ادامه داد: اکنون نیز کشاورزان می توانند چنانچه مشکلی در مزارع گندم خود دارند به کارشناسان مراجعه کنند تا رسیدگی شود.

وارسته پور افزود: در سال زراعی ۱۴۰۱ -۱۴۰۰ ، ۳۳ هزار و ۷۵۰ هکتار محصول زراعی و ۱۰۰ هزار و ۳۰۰ هکتار محصول باغی استان بیمه شده است.

وی گفت: در این میان کشاورزان ۱۹ هزار و ۷۷۰ هکتار مزارع گندم دیم و پنج هزار و ۸۸۵ هکتار گندم آبی خود را بیمه کرده اند.

هزار میلیارد ریال غرامت به کشاورزان اصفهان پرداخت شد

معاون خدمات بیمه ای مدیریت بانک کشاورزی استان اصفهان ، مجموع غرامت پرداختی در سال زراعی گذشته به کشاورزان را هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: از این رقم، ۲۳۲ میلیارد ریال غرامت مربوط به محصولات زراعی بوده است.

وی میزان خسارت پرداختی به مزارع گندم آبی را ۷۱ میلیارد ریال و گندم دیم را ۸۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

سطح زیر کشت گندم استان در شرایط طبیعی ۶۲ هزار هکتار گندم آبی و حدود ۲۵ هزار هکتار گندم دیم است.

سال گذشته مزارع گندم دیم استان اصفهان، در نبود بارش های بهاره حذف شد، چنانچه این شرایط نبود تا ۱۰۰ هزار هکتار نیز امکان کشت این محصول وجود داشت.

استان اصفهان مصرف کننده و وارد کننده گندم از استان های دیگر است و همه این محصول به مصارف اصلی در کارخانجات آرد می رسد.

کشت آبی گندم و جو در تمام ۲۴ شهرستان استان با سطح کم تا زیاد انجام می‌شود اما گندم دیم تنها در شهرستان‌های غربی و جنوبی ازجمله فریدن، فریدونشهر، بوئین و میاندشت، چادگان، سمیرم و همچنین مناطق مرکزی استان کاشته می‌شود.

استان اصفهان دارای ۵۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی، معادل پنج درصد از مساحت استان و ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور است و بیش از ۳۵۰ هزار نفر در این استان به طور مستقیم و غیر مستقیم از کشاورزی ارتزاق می‌کنند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید