Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

پنج درصد ماهی قزل‌آلای کردستان در استخرهای آب کشاورزی تولید می‌شود

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: پنج درصد کل ماهی قزل آلای استان در ۳۰ استخر آب کشاورزی پرورش داده می شود.

پنج درصد ماهی قزل‌آلای کردستان در استخرهای آب کشاورزی تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، حمید حسین‌پور اظهار داشت: یکی از ظرفیت‌های پرورش آبزیان در استان استفاده از استخرهای ذخیره آب کشاورزی است که با کمترین هزینه می‌توان این کار تولیدی را در آن انجام داد.

وی با اشاره به اینکه در ۱۰ شهرستان استان ۲ هزار و ۷۷۰ باب استخر ذخیره آب کشاورزی وجود دارد، اضافه کرد: در حال حاضر از  چهار هزار و ۶۰۰ تن ماهی قزل آلا در استان حدود پنج درصد آن معادل ۲۳۰ تن در ۳۰ استخره ذخیره آب کشاورزی تولید می شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان  افزود: بیشترین استخره ذخیره آب کشاورزی به ترتیب در شهرستان های سنندج، سقز، کامیاران، دیواندره، مریوان و بانه قرار دارد.

وی یادآور شد: اگر در بیشتر استخرهای ذخیره آب کشاورزی استان اقدام به پرورش آبزیان کرد با کمترین هزینه ثابت میزان درآمد کشاورزان افزایش پیدا می کند.

حسین‌پور به شرایط مورد نیاز استخر ذخیره آب کشاورزی برای آبزی پروری اشاره کرد و گفت: منابع آبی چشمه، قنات و چاه کشاورزی (عمیق و نیمه عمیق) با دمای آب بین ۱۱ تا ۱۸ درجه سانتی گراد، برای این کار مناسب است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: داشتن مجوز تخصیص آب از آب منطقه ای، میزان آب مورد نیاز در فصل کشاورزی یا تمام سال حداقل ۳۰ هزار متر مکعب و داشتن استخر مناسب و تعبیه و اصلاح دریچه‌ها از دیگر شرایط پرورش آبزیان در استخرهای آب کشاورزی است.

در حال حاضر شیلات استان کردستان در بخش تکثیر و تولید ماهیان سردابی، صید و صیادی در منابع آبی(دریاچه های طبیعی و پشت سدها)، تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، تکثیر و پرورش زالو فعالیت دارد.

تولید آبزیان در این استان به ۲ صورت گرم آبی و سردآبی است که تولید ماهیان گرم آبی در ۶ منبع آبی در قالب ۶ تعاونی صیادی انجام می شود و در این بخش برای بیش از ۴۰۰ نفر به طور مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید