Iranian Agriculture News Agency

قاسمی تصریح کرد:

رفع نیازهای بخش کشاورزی استان سمنان با استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها

شرکتهای دانش بنیان حوزه کشاورزی استان سمنان «مسئله‌محور» شوند

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره لزوم تحقق شعار سال در حوزه تأمین امنیت غذایی این استان، بر لزوم کمک شرکت‌های دانش بنیان به حوزه کشاورزی تأکید کرد و افزود: باید در گام نخست نیازهای اولویت‌دار بخش کشاورزی استان سمنان احصا شود.

رفع نیازهای بخش کشاورزی استان سمنان با استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، محمدرضا قاسمی در نخستین جلسه کارگروه رصد و هدایت شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی استان سمنان اظهار کرد: تشکیل کارگروه رصد و هدایت شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی یکی از نیازها و ضرورتهای این بخش است که شاید کمتر به آن توجه شده است؛ چراکه در حوزه اجرا درگیری های روزمره و اجرایی کمتر اجازه پرداختن به حوزه دانش افزایی و افزایش ضریب نفوذ دانش در حوزه کشاورزی را داده و این موضوع به آن شکلی که نیاز این بخش بوده مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین از سوی مقام معظم رهبری گفت: شعار سال بهانه و بستر بسیار خوبی است تا مدیران بخش کشاورزی به این حوزه ورود جدی تر داشته باشند؛ چراکه امروز باید بپذیریم که افزایش نفوذ دانش و بهبود فعالیت های تولید با دانش افزایی در بخش کشاورزی یکی از نیازهای اصلی این حوزه است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به تاکیدات وزیر جهاد کشاورزی بر توسعه شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی خاطر نشان کرد: بر اساس افق ترسیم شده از سوی مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی، باید ۶۵ درصد از محصولات تولیدی در بخش کشاورزی بر پایه علم و دانش و «دانش بنیان محور» باشد.

قاسمی اضافه کرد: این رویکرد هدف گذاری می تواند افق خوبی را برای مدیران بخش کشاورزی در سراسر کشور ترسیم و تکلیف جدی‌تری را برای همه مدیران این بخش مشخص کند.

وی با اشاره به گام‌های مورد نیاز برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی و کمک شرکت‌های فناور در این بخش تصریح کرد: باید در وهله نخست نیازهای اولویت‌دار بخش کشاورزی استان سمنان به منظور ایفای نقش مؤثرتر شرکت‌های دانش بنیان احصا شود و در این راستا معاونت‌ها و مدیریت‌های مختلف سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان و مدیران سایر دستگاه‌های مرتبط با کشاورزیِ دانش بنیان که کار رصد و هدایت شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی را بر عهده دارند؛ می‌بایست اولویت های چالش برانگیز و نیازهای اصلی و اساسی در حوزه کاری خود را به عنوان نیازهای این حوزه احصا کرده و به این کارگروه ارائه کنند تا به آن پرداخته شود؛ چرا که امروز باید فعالیت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی به اولویت های این بخش سوق داده شود و بنابراین باید در وهله نخست به اولویت ها توجه کنیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به آسیب رسیدن به هزاران تا محصول کشاورزی در این استان به واسطه عوامل قهری به ویژه سرمازدگی تصریح کرد: باید اولویت های حوزه کشاورزی که در بخش اجرا به عنوان یک نیاز و ضرورت در استان سمنان با آن مواجه هستیم؛ شناسایی و به آن پرداخته شود. به طور مثال می‌توان از ظرفیت دانش بنیان ها در حوزه حفظ نباتات استفاده بسیار ویژه و مطلوبی کرد و متخصصان گیاه پزشکی می‌توانند به حوزه استفاده از عوامل زیستی در محیط های گلخانه‌ای که یکی از اولویت های توسعه بخش کشاورزی از ورود کرده تا به حداقل استفاده از سموم و کاربرد عناصر شیمیایی در این بخش برسیم.

نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه دامپروری، زراعت، باغبانی، توزیع صنایع تبدیلی و فرآوری و ارزش افزوده و کاهش ضایعات محصولات در این حوزه و سایر حوزه‌های بخش کشاورزی از دیگر تأکیدات مهم قاسمی در این جلسه بود.

وی با اشاره به محدودیت‌های منابع آبی و ضرورت بهینه‌سازی مصرف آب بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند نقش مؤثری در حل این معضل دیرینه در بخش کشاورزی استان سمنان و حتی کشور ایفا کنند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: پس از شناسایی نیازهای اصلی و اساسی عرصه‌های مختلف و متعدد بخش کشاورزی برای ورود دانش بنیان ها به این حوزه در مرحله نخست، باید جلسات اندیشه ورزی در این حوزه در خصوص تقاضاها و اولویت‌های موجود در این حوزه در وهله اول و پس از آن در خصوص سایر نیازها در بخش کشاورزی و ظرفیت‌های توسعه‌ای در این بخش تشکیل شود.

قاسمی افزود: قرار دادن شرکت‌های دانش‌بنیان هسته های فناور مرکز رشد و از این دست می تواند قدم بعدی در توسعه کشاورزی دانش بنیان در استان سمنان باشد.

وی بیان کرد: ضمن توجه جدی به استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در بخش کشاورزی، باید از ظرفیت شرکتهای دانش‌بنیان بیرونی نیز  بهره برد و با توجه به لزوم توجه ویژه به اولویت های بخش کشاورزی و رفع نیازها در این حوزه از طریق شرکت های دانش بنیان، نباید تنها به شرکت های دانش بنیان درون مجموعه جهاد کشاورزی نگاه کرد؛ بلکه باید از ظرفیت دیگر شرکت های دانش بنیان در کشور نیز بهره برد و پارک های علم و فناوری استان سمنان می توانند در این زمینه به جهاد کشاورزی کمک شایانی انجام دهند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بر لزوم نقش‌آفرینی بیشتر‌ مراکز رشد واحد فناور استان سمنان در راستای فعال سازی هسته های دانش بنیان در بخش مهم کشاورزی تأکید و با اشاره به لزوم حل مشکلات شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی خاطرنشان کرد: در کنار تسهیلاتی که پارک های علم و فناوری استان سمنان به شرکتها می‌دهند ؛ سازمان جهاد کشاورزی نیز می‌تواند در حد مقدورات خود به شرکتهای دانش‌بنیان این حوزه در عرصه‌های مختلف کمک کند.

قاسمی با تأکید بر لزوم ایجاد انگیزه و ترغیب شرکت‌های دانش‌بنبان برای نقش آفرینی آنان در حل مشکلات و نیازهای بخش کشاورزی، معرفی ظرفیت‌های کار در این بخش و همچنین تشریح اقدامات شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه را از جمله اقدامات لازم در این باره عنوان و تصریح کرد: باید تلاشهای شرکتهای دانش‌بنیان فعال در بخش کشاورزی معرفی شود.

وی افزود: باید دستورالعمل های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه حمایت از شرکت های دانش بنیان ویژه بخش کشاورزی نیاز به اصلاحات و تغییراتی دارد که باید به آن پرداخت و پیگیری‌های لازم در این زمینه باید انجام شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان توسعه کشاورزی دانش‌بنیان را به عنوان یکی از نیازهای مهم و روز بخش کشاورزی دانست و گفت: باید این اتفاق خوب در حوزه کشاورزی افتاده و بتوان از ظرفیت دانش بنیان ها در توسعه این بخش بهره برد و این مهم یکی از خلا های بخش کشاورزی است.

قاسمی بیان کرد: با وجود همه موانعی که بر سر راه دانش بنیان کردن حوزه کشاورزی وجود دارد؛ اما با توجه به شرایط بخش کشاورزی و تهدیدات جدی که متوجه این بخش بوده و مخاطرات ویژه ای که این حوزه با آن مواجه است؛ باید تاثیر دانش در حوزه کشاورزی  اتفاق افتاده و با عبور از کشاورزی سنتی و نیمه سنتی به شکل رشد یافته تری از تولیدات بخش کشاورزی برسیم.

وی با تأکید بر مسئله‌محور بودن فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در بخش کشاورزی این استان به منظور حل بخشی از نیازهای این حوزه با استفاده از علم و تکنولوژی، به معضل سرمازدگی باغات به ویژه در شرق استان سمنان در بهار هر سال اشاره کرد و عنوان کرد: برای بسترسازی نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از سرمازدگی به باغات این استان ابتدا ایجاد مرکز پایش در خصوص سرمازدگی باغات در استان سمنان یکی از ضروریاتی است که باید با آن توجه کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید