Iranian Agriculture News Agency

فتحی:

زمینه های فعالیت دانش بنیانی در بخش کشاورزی بسیار وسیع تر از سایر بخش ها است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: زمینه های فعالیت دانش بنیانی در بخش کشاورزی بسیار وسیع تر از سایر بخش ها است.

زمینه های فعالیت دانش بنیانی در بخش کشاورزی بسیار وسیع تر از سایر بخش ها است

اکبر فتحی در جلسه برنامه ریزی و هماهنگی ارتقای شرکتهای دانش بنیان بخش کشاورزی استان با حضور رییس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن و رییس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه عاشورا و حجت‌الاسلام حسن قربانی مجری و طراح طرح جامع اشتغال دانش بنیان دانشگاه تبریزگفت: با صراحت عرض می نمایم که هر آنچه در اختیار و امکان ماست در راستای علمی شدن فرایند تولیدات کشاورزی در خدمت شرکتهای دانش بنیان و دانشمندان عزیز کشور و استان بوده و هیچ محدودیتی در این ارتباط وجود نخواهد داشت.

وی ضمن تشکر از زحمات  عظیم زاده و دهقان زاده که از گذشته در این زمینه فعالیت می کنند، اظهار کرد: بیماری کرونا با تمام مشکلات و سختی هایی موجب شده تا به استفاده از دانش و تکنولوژی های جدید و حتی بومی منجر گرد کلاس های ترویجی حضوری سازمان که در این دو سال همه گیری کرونا تعطیل شد باعث گردید همکاران ما از بستر فضای مجازی استفاده نمایند گروه های مختلفی توسط کارشناسان و کشاورزان مرتبط در فضای مجازی ایجاد شد و تمام مسائل مرتبط با آفات و بیماریها و هر مشکل دیگری در گروه مطرح شده و توسط خود کارشناس مربوطه یا همکاری دیگر کارشناسان پاسخ داده شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: در حال حاضر که اغلب کشاورزان مجهز به تلفن های هوشمند هستند زمینه مناسبی برای بهره مندی از بستر فضای مجازی فراهم شده است همینطور ظرفیت های دیگری که در حوزه­ بازار وجود دارد قابل استفاده در حیطه دانش بنیان است.

وی با اشاره به حضور معاونت پیشگیری دادگستری در جلسه و بازدید از سایت جی آی اس بیان کرد: در حوزه­ امور اراضی برای پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز که گریبانگیر اراضی کشاورزی شده است و همچنین در اصلاح الگوی کشت و شناسایی انواع آفات و بیماری ها  با استفاده از رفلکس نور خورشید می توانیم از دانش و علم روز استفاده نماییم. در واقع زمینه های فعالیت دانش بنیانی در بخش کشاورزی بسیار وسیع تر از سایر بخش ها است.

 فتحی با اشاره به پیشبرد برنامه های دولت در ارتباط با رشد 8 درصدی اقتصاد استان گفت: 3.5 درصد این رشد می بایستی از طریق ارتقاء بهره وری در بخش کشاورزی عملی گردد که به خودی خود محقق نخواهد شد و خود کشاورزان نیز قادر به تحقق آن نخواهند بود، بنابراین باید با استفاده از ظرفیت دانش این میزان محقق گردد تحقق همین 3.5 درصد که الزام و ضرورتی برای سازمان جهاد کشاورزی است، بستر خوبی برای فعالیت شرکت های دانش بنیان در زیربخش های مختلف دام، طیور، زنبورداری، زراعت، باغبانی و ... فراهم می آورد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به مطالعاتی که در ارتباط با محیط های کنترل شده صورت گرفته است، زمینه های ارتقاء بهره وری یا چگونگی ورود برای ارتقاء بهره وری در واحدها کاملاً مشخص شده است که طبیعتاً محل فعالیت شرکتهای دانش بنیان خواهد بود؛ هزاران نمونه دیگر نیز برای فعالیت این شرکتها قابل ذکر است و سازمان جهادکشاورزی برای کمک به این شرکتها اعلام آمادگی نموده و از این شرکتها استقبال می نماید تا کمک حال بخش کشاورزی باشند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه تفاوت فاحش میان تولیدکنندگان برتر کشاورزی با تولیدکنندگان سنتی و متوسط به دلیل استفاده از ظرفیت دانش روز و فناوری برای تولید بیشتر و امنیت غذایی است، گفت: کم‌سواد بودن بخش عمده کشاورزان، پراکندگی اراضی کشاورزی، نگاه سنتی به کشاورزی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی از چالش‌های عمده بخش کشاورزی است و نیازمند ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری برای حل این مشکلات هستیم و ایجاد باغ تخصصی دانش‌بنیان و اختصاص زمین برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی از اقدامات این سازمان برای تسهیل همکاری با دانش بنیان‌ها در استان آذربایجان شرقی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید