Iranian Agriculture News Agency

واحدهای غیر مجاز پرورش شترمرغ در اصفهان نیازمند ساماندهی است

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی اصفهان گفت: ساماندهی ۲۰۰ واحد غیر مجاز پرورش شتر مرغ در این منطقه ضروری است.

واحدهای غیر مجاز پرورش شترمرغ در اصفهان نیازمند ساماندهی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، علی دهقانی مدیر امور طیور جهاد کشاورزی اصفهان افزود: استان اصفهان دارای ۶۰ واحد مجاز پرورش شتر مرغ است که ظرفیت تولید این واحدها  چهار هزار قطعه مولد و ۱۲ هزار قطعه پرواری برآورد می‌شود و  حدود ۲۰۰ واحد غیرمجاز پرورش شترمرغ نیز با ظرفیت تولید ۳ هزار قطعه مولد و ۱۳ هزار قطعه پرواری در استان فعال است.

دهقانی گفت: سالانه هزار و ۲۰۰ تن گوشت در واحدهای مجاز پرورش شترمرغ استان تولیدمی شود.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی اصفهان گفت: در این واحدها تاکنون برای ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم و برای افزون بر هزار و ۳۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است.

دهقانی ادامه داد: محصول اصلی پرورش شترمرغ پوست(چرم) و سپس گوشت( خوراکی)، پَر(مصارف تزیینی) و چربی (صنعت آرایشی) و تخم دو زرده است.

وی سرانه پایین مصرف گوشت شتر مرغ( سالانه ۵۰ گرم)، نبود صنایع تبدیلی، کمبود نقدینگی فعالان، نبود برنامه منظم صادراتی، فراز و نشیب در تامین نهاده ها، نوسان تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه ثابت و محدودیت منابع آبی استان برای توسعه صنعت شترمرغ را از چالش های این حوزه برشمرد.

دهقانی تاکید کرد: ساماندهی واحدهای غیرمجاز  ضروری است و ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی شترمرغ، ایجاد کمیته های علمی و فنی در تشکل ها، برنامه ریزی مناسب برای صادرات محصولات، انسجام تشکل های مربوط به پرورش شترمرغ و فرهنگ‌سازی برای افزایش مصرف گوشت شترمرغ را از جمله راهکارهای توسعه این بخش است.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی اصفهان گفت: بیشترین واحدهای مجاز پرورش شترمرغ به ترتیب در شهرستان های کوهپایه با ۹ واحد، اصفهان چهار واحد، شاهین شهر پنج واحد، شهرضا ۴ واحد و دهاقان ۴ واحد فعالیت می‌کنند.

به گفته وی، واحدهای غیرمجاز بیشتر در خمینی شهر و نجف آباد مستقر هستند.

دهقانی افزود: پرورش شترمرغ دارای سه روش شامل پرواری(تولید گوشت و پوست و سایر محصولات)، مولد (تولید جوجه یکروزه و تخم نطفه دار) و روش توام(تولید جوجه پرواری) است که بیشتر واحد ها در استان در زمینه پرواری فعالیت می کنند.

به گفته وی، سرمایه اولیه و ثابت واحدهای پرواری به ازای هر قطعه شترمرغ ۶ میلیون تومان، مولد به ازای هر قطعه ۶۵ میلیون تومان و توام( پرواری و مولد)  ۱۰۰ میلیون تومان است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید