Iranian Agriculture News Agency

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

زارعین گندمکار آذربایجان غربی نسبت به مبارزه با آفت سن غلات اقدام کنند

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت:کشاورزان استان نسبت به مبارزه با آفت سن غلات مزارع خود به صورت اصولی و به موقع  اقدام کنند، چرا که هرگونه وقفه و کوتاهی و تعلل در این امر موجب بروز خسارت قابل جبرانی  به مزارع غلات خواهد بود.

زارعین گندمکار آذربایجان غربی نسبت به مبارزه با آفت سن غلات اقدام کنند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، جعفر وحدت در جلسه ستاد سن گتدم استان، اظهار کرد: در حال حاضر با تلاش وزارت جهاد کشاورزی و حمایت دولت قیمت خرید تضمینی گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰  تومان شده که قیمت مناسبی است و با این قیمت مبارزه با سن غلات برای کیفیت گندم و جو تولیدی توجیه اقتصادی خوبی‌ دارد. 

وحدت بیان کرد: ۳۸۱ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت گندم رفته است که ۹۱ هزار هکتار زیر کشت گندم آبی و بیش از ۲۹۰ هزار هکتار زیر کشت گندم دیم قرار گرفته است. 

وی با اشاره وضعیت سبز مزارع گندم استان ، اضافه کرد: در حال حاضر ۴۳ درصد مزارع در مرحله شروع پنجه زنی، ۱۶.۶ درصد پنجه زنی کامل، ۳۷ درصد ۳ تا ۴ برگی و ۱.۲ درصد مرحله یک برگی قرار دارند. 

وی ادامه داد: از مجموع مزارع گندم استان در سطح ۱۱ هزار هکتار از مزارع آبی معادل ۱۵ درصد و در سطح ۴۷ هزار هکتار و ۵۰۰ هکتار از مزارع گندم دیم، معادل ۱۷ درصد دچار خسارت سرمازدگی شده است. 

وحدت با اشاره به اهداف سازمان در اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها، امسال ۱۵۶ هزار هکتار از مزارع دیم نیز در راستای اجرای این طرح زیر کشت قرار گرفته است، اظهار کرد: خوشبختانه امسال سطح بیمه محصولات زراعی نسبت به سال گذشته دو برابر شده است اما نیاز است فرهنگ سازی لازم برای توسعه عملیات بیمه گری در سایر محصولات کشاورزی نیز انجام گیرد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به رصد و پایش مستمر آفت سن در مزارع غلات و مبارزه با علف های هرز، افزود: تاکنون در سطح ۵ هزار و ۲۳۵ هکتار از مزارع استان مبارزه با علفهای هرز انجام گرفته است و فعلا اثری از بیماری زنگ گندم در مزارع مشاهده نشده است و ریزش آفت سن در مزارع غلات نیز در استان آغاز شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید