Iranian Agriculture News Agency

صیادی در گفتگو با ایانا خبر داد:

لایروبی یکی از دو قنات روستای خرابه مرکید بخش یامچی مرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند از لایروبی یکی از دو قنات روستای خرابه مرکید بخش یامچی توسط بسیج سپاه ناحیه مرند با پیشنهاد این مدیریت خبر داده و آن را گامی موثر برای گره‌گشایی از مشکلات کشاورزان و روستائیان دانست.

لایروبی یکی از دو قنات روستای خرابه مرکید بخش یامچی مرند

علی صیادی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه شهرستان مرند دارای 360 رشته قنات است که بیشتر این قنوات در بخش یامچی قرار گرفته و سالانه حدود 36 میلیون مترمکعب آب از آنها برداشت می شود گفت: با توجه به وضعیت بارندگیها و خشکسالی هایی که در سالهای اخیر اتفاق افتاده از آغاز طرح لایروبی، مرمت و بازسازی، تعداد 216 رشته قنات مرمت و بازسازی و لایروبی شده و در بخش کشاورزی مورد بهره برداری قرار گرفته که حدود 7200 هکتار اراضی کشاورزی با این آب آبیاری می شود.

وی ضمن تقدیر و تشکر از گروهای جهادی بسیج سپاه ناحیه مرند افزود: اخیراً با همکاری و هماهنگی گروه های جهادی بسیج سپاه ناحیه مرند یک رشته قنات از دو قنات روستای مرکید خرابه که تنها منبع آب این روستا برای شرب و کشاورزی بود مرمت و لایروبی شده و امید به زندگی به روستا برگشته است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند با بیان اینکه اجرای این‌ گونه پروژه‌ها به ‌تنهایی با اعتبارات دولتی امکان ‌پذیر نبوده و لازم است کشاورزان و ذینفعان نیز در اجرای آن مشارکت داشته باشند ادامه داد: برای مرمت و لایروبی کل قنوات شهرستان نیاز به حداقل 10 میلیارد تومان اعتبار می باشد که با تامین این اعتبار می توانیم حداقل بهره برداری را از این قنوات داشته باشیم.

صیادی با اشاره به آسیب‌پذیر بودن قنات نسبت به چاه‌های عمیق در مقابل سیل و زلزله، اضافه کرد: بی‌توجهی به مرمت آنها موجب خشک شدنشان می‌شود اما امروز با توجه به بروز خشکسالی، احیای قنات‌ها می‌تواند روشی مقرون به صرفه و راهبردی برای تأمین آب باشد.

وی خاطر نشان کرد: اجرای طرحهای بازسازی و مرمت قنات‌ها و لایروبی آنها موجب جلوگیری از تخریب قنوات، احیای دوباره آن، استفاده بهینه از آب، کاهش هدررفت آب و انتقال صحیح آب می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید