Iranian Agriculture News Agency

ارتقای کیفی محصولات کشاورزی با روند صعودی فروش روزانه کودهای فسفاته و پتاسه در گلستان

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: دستیابی به عملکرد کیفی و کمی مناسب در تولیدات کشاورزی برای خودکفایی محصولات استراتژیک و تولید پایداری تولید با تامین و تدارک به موقع و یه میزان کافی نهاده های کشاورزی بالاخص کود های شیمیایی میسر می شود.

ارتقای کیفی محصولات کشاورزی با روند صعودی فروش روزانه کودهای فسفاته و پتاسه در گلستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گلستان، حمید هزارجریبی همچنین به حرکت جهادی وزیر جهادکشاورزی در سال، 1401 به کاهش ۴۵ درصدی قیمت کودهای فسفاته و پتاسه در سال جاری اشاره  کرد: این امر سبب افزایش فروش روزانه نسبت به دو سال اخیر شده است. البته تلاش های تمامی همکاران استان و بازدید های نظارتی به دفاتر کارگزاران توزیع نهاده های کشاورزی و ترویج مزایای مصرف کود های فسفاته و پتاسه و استفاده از خدمات آن بین کارگزاران، کشاورزان و سایر فعالین بخش کشاورزی و جایگاه مروجان بخش کشاورزی در این زمینه قابل انکار نیست.

هزارجریبی افزود: به‌ طور مصداقی، مقایسه آمار فروش کود های فسفاته و پتاسه  در 20 روز ابتدایی فروردین امسال، با مدت مشابه سال قبل در استان روند افزایش را در این حوزه نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر مصرف کودهای پتاسه و فسفاته در کشور کاهش معناداری داشته است؛ میزان مصرف از نصف میانگین جهانی و پیشنهاد موسسه آب و خاک به کمترین میزان مصرف رسید که همین بر کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی موثر بوده است. پیش‌ بینی می‌شود میزان مصرف کود فسفاته و پتاسه در سال جاری به مصرف استاندارد در جهان و میزان پیشنهادی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور نزدیکتر شود،

هزارجریبی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر کمبود تولید در محصول گندم و بخش زیادی از افت تولید بخش کشاورزی ناشی از کاهش مصرف کود بوده است، گفت: فسفات ها نقش زیادی در متابولیسم گیاهی داشته و یکی از عناصر غذایی ضروری برای رشد و توسعه گیاه است. تامین مقدار کافی فسفر باعث رشد سریع، افزایش رشد ریشه و زودرسی محصول می‌شود و پتاسیم نیز باعث افزایش مقاومت گیاه به آفات ، بیماری ها ، گرما ، سرما ، خشکی شده و در ساختار جدار سلولی و ایجاد بافت های نگه دارنده و انتقال مواد غذایی به غده ها کاربرد دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود 128 عامل فروش در این استان، افزود: با صدور حواله‌های الکترونیکی که توسط مراکز خدمات جهاد کشاورزی انجام و در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود، آنها می‌توانند با قیمت‌های اعلامی و نرخ مصوب جدید کود مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی با اشاره به 12هزار تن ذخایر استراتژیک کود شیمیایی فسفاته و پتاسه در استان گفت: مشکلی در تأمین و تدارک کودهای پتاسه و فسفاته در استان وجود ندارد.

هزارجریبی درخصوص کیفیت کودهای شیمیایی تدارک شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: فرایند تأمین، توزیع و مصرف کودهای تدارک شده با نظارت کامل صورت گرفته و از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار است و چنانچه کودی دارای کیفیت نامناسب باشد به طور سیستماتیک شناسایی و از چرخه توزیع خارج می‌شود وی از کشاورزان خواست تا نهاده‌های مورد نظر خود مانند کودهای شیمیایی را از شبکه‌های رسمی تهیه کنند. تا با استفاده از کودهای شیمیایی با کیفیت، شاهد اثربخشی مصرف کودهای کشاورزی در محصولات خود باشند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید