Iranian Agriculture News Agency

مقابله با سرمازدگی با همکاری شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک گفت: جهت بازدید از خسارت های برجا مانده از سرمای بهاره در این شهرستان دکتر حسنی مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک، مهندس رستم پور مشاور معاون وزیر و مسئول طرح برنامه معاونت امور باغبانی، دکتر آهنی مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی و مهندس حسن نژاد قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی، دکتر خیراندیش رئیس سازمان و مهندس لطفعلی زاده مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان به شهرستان شهربابک سفر کردند و مورد استقبال فرماندار، مسئول دفتر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و رئیس شرکت نفت قرار گرفتند.

مقابله با سرمازدگی با همکاری شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، وزیری افزود: در پی وقوع سرمای بهاره و افت دما در تاریخ  ۲۷ اسفند۱۴۰۰ و هفتم تا دهم فروردین ماه  سال جاری  به ۱۵۳۷۹  هکتار  از  باغات  شهرستان خسارت ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی وارد شده است، از این سطح خسارت ۱۲ هزار هکتار مربوط به باغات  پسته و مابقی به باعات بادام ،گردو،زردالو و... است. 

وزیری با بیان اینکه گروه کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی از باغات خسارت دیده در منطقه خاتون بازدید کردند، افزود: خسارت وارده به بخش کشاورزی بالغ بر  ۱۹هزار میلیارد ریال است.

دکتر حسنی در گفت وگو با مسئولین و کشاورزان گفت: برای حفظ محصول پسته و مقابله با سرما کشاورزان در کنار استفاده از روش اتش زدن گازوئیل و بخاری های باغی می توانند  با اجرای عملیات به زراعی، تقویت درختان، استفاده از ارقام مقاوم  خسارت ناشی از سرما را کمتر کنند.

وی تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقات با ورود به بخش کشاورزی می توانند در خصوص مقابله با سرما و سایر مشکلات به  کشاورزان کمک کنند.

خیر اندیش رئیس سازمان جهاد کشاورزی  استان در این بازدید گفت: میزان خسارت به باغات استان قابل توجه بوده و به منطور حمایت از کشاورزان، صدور کشاورز کارت، تمدید و امهال وام های کشاورزی و راه اندازی ایستگاه های هواشناسی با همکاری وزارت خانه، اتاق بازگانی و.... در دستور کار تیم بازدید کننده قرار گرفته است که در جلسه تکمیلی که هفته آینده در وزرات خانه برگزار خواهد شد ان شاءالله تصمیمات مثبتی در این خصوص اتخاذ می شود.

حسن‌نژاد قائم‌ مقام صندوق بیمه کشاورزی نیز با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد از باغات استان کرمان تحت پوشش بیمه است، افزود: در سال گذشته در کل باغات استان کرمان صندوق بیمه بیش از 440 میلیارد تومان به باغداران غرامت پرداخت کرده است.

حسن نژاد اظهار داشت: پیشنهاد می شود همه باغداران نسبت به بیمه محصولات خود اقدام نمایند، علی رغم اینکه رقمی که بیمه پرداخت می کند در برابر خسارت وارد شده به محصول ناچیز است اما در مواقعی که باغدار محصولی برداشت نمی کند حق بیمه می تواند برای باغدار کمک  جهت انجام عمیات به زراعی باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید