Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح کاروان نیکوکاری با رویکرد حفظ واحیای منابع طبیعی در شهرستان گرمسار

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار از اجرای طرح کاروان نیکوکاری با رویکرد حفظ و احیای منابع طبیعی در شهرستان گرمسار روستای قاطول خبر داد.

اجرای طرح کاروان نیکوکاری با رویکرد حفظ واحیای منابع طبیعی در شهرستان گرمسار

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، امیر حسین شاه حسینی اظهار کرد: طرح کاروان نیکوکاری با رویکرد اجتماع محور در راستای حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی در روستای قاطول شهرستان گرمسار با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و جمعیت هلال احمر شهرستان گرمسار برگزار شد.

وی با بیان اینکه این طرح با هدف ترویج فرهنگ منابع طبیعی در بین آحاد جامعه، ظرفیت سازی و توان افزایی جوامع محلی و تقویت مشارکت مردم در حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی و طبق تفاهم نامه منعقد شده بین دو نهاد به مدت یک سال اجرا می‌شود، گفت: از جمله شاخص‌های انتخاب روستای هدف طرح (قاطول) می‌توان به وجود مشکلات زیست محیطی مانند فرسایش خاک، چرای بی رویه مراتع توسط دام، مشکل اشتغال جوانان، افزایش دانش کشاورزی و باغداری، ارتقای فرهنگ منابع طبیعی در بین مردم اشاره کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار خاطرنشان کرد: اقداماتی دیگر مانند برگزاری کارگاه‌های کشت گیاهان دارویی، آشنایی با روش‌های نوین باغداری و کشاورزی، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و همچنین برنامه ریزی و انجام اقدامات اولیه در راستای ایجاد بوستان روستایی در جهت مبارزه با فرسایش بادی در راستای حل مشکلات موجود روستا نیز در پیش گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت هلال احمر نیز در راستای آموزش کمک‌های اولیه به جوانان و بخصوص بانوان روستا برنامه ریزی های لازم را انجام داده که در آینده نزدیک اقدام به برگزاری کلاس آموزشی خواهد کرد.

شاه حسینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان  گرمسار تصریح کرد: همچنین برای پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی یک گروه رصد از جوانان روستا تشکیل شد تا به عنوان همیار طبیعت به محض مشاهده تخلف، یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری را در جریان قرار داده تا در اسرع وقت به محل، مراجعه و برخورد لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه اعضای کاروان نیکوکاری متشکل از هشت نفر از جوانان داوطلب و کارشناس هلال احمر و کارشناس منابع طبیعی است، اضافه کرد: این داوطلبان از افراد بومی و دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

به گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار: از جمله طرح‌های پیش بینی شده جهت اجرای طرح کاروان نیکوکاری در طول یک سال می‌توان به تهیه و توزیع بسته‌های آموزشی و ترویجی، دیوار نویسی و نصب تابلوهای ترویجی، اجرای طرح کودک و طبیعت در مدارس، ارائه آموزش‌های امدادی و کمک‌های اولیه برای داوطلبین روستا، تشکیل و تجهیز گروه‌های مردمی پیشگیری و اطفا حریق، ایجاد تعاونی و تشکل‌های منابع طبیعی و آموزش و مهارت افزایی در راستای کارآفرینی و بهبود معیشت اشاره کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید