Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد:

750 هکتار شالیزار محمودآباد تجهیز و نوسازی شد/ هزینه 74میلیاردی دولت

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد گفت: تا پایان سال گذشته 750 هکتار اراضی شالیزاری این شهرستان با اعتبار 74 میلیارد ریال تجهیز و نوسازی شد.

750 هکتار شالیزار محمودآباد تجهیز و نوسازی شد/ هزینه 74میلیاردی دولت
به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، محمد هادی زاده گفت: کشاورزی همواره رکن اساسی اقتصاد مازندران و برای مناطق جلگه ای اصلی ترین منبع اشتغال، تولید و درآمد است، کشاورزی در محمودآباد از اوایل دهه 80 و زمانی که به یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری تبدیل شد تا حدود زیادی تحت الشعاع قرار گرفت ولی در سال های اخیر با حمایت دولت در حوزه های تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری و افزایش ضریب مکانیزاسیون بار دیگر این بخش مورد توجه قرار گرفت و در حال حاضر در حال تبدیل شدن به رکن تأثیرگذار اقتصادی و فراتر از گردشگری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد با تشریح اقدامات انجام شده برای پویایی بخش کشاورزی طی سال های اخیر، اظهار داشت: در سال های اخیر به خصوص از سال 1395 حدود 750 هکتار اراضی شالیزاری این شهرستان با اعتبار 74 میلیارد ریال تجهیز و نوسازی شد و در سال 1400 نیز 54 هکتار اراضی شالیزاری روستای برنجده با اعتبار 32 میلیارد ریال آغاز به کار کرد که در سال جدید در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

هادی‌زاده افزود: افزایش بازده تولید برنج، مکانیزه کردن کشت، امکان کشت دوم، بهبود حفاظت از آب و خاک، مدیریت و صرفه جویی آب، افزایش بهره وری آبیاری، ارتقای وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه کشاورزان، کاهش سختی کار و افزایش بهره­‌وری از مزایای طرح ملی تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری است.

وی همچنین به افزایش قدرت اقتصادی کشاورزان با اجرای طرح نوسازی اراضی شالیزاری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 17 هزار و 545 هکتار سطح زیر کشت اول برنج این شهرستان است که متوسط تولید آن پنج تن شلتوک در هر هکتار است.

این مقام مسوول به افزایش کشت مجدد اشاره کرد و افزود: سال 91 کشت مجدد به صورت غالب در بخش سرخرود شهرستان و در مساحتی حدود 200 هکتار انجام می شد، ولی در حال حاضر سالانه چهار هزار و 500 هکتار اراضی شالیزاری که دارای آب مطمئن هستند زیر کشت مجدد برنج می رود که هر سال در حال افزایش است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد به افزایش سه برابری کشت دونوج یا رتون به عنوان بخش دیگری از پیامدهای مثبت تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری یاد کرد و توضیح داد: در گذشته تنها دو هزار و 500 هکتار شالیزار محمودآباد پرورش دونوج انجام می شد ولی اکنون به هفت هزار هکتار رسیده است.

هادی‌زاده گفت: در مجموع سالانه 30 هزار هکتار اراضی محمودآباد زیرکشت برنج می رود که علاوه بر در اختیار گرفتن سهم 10 درصدی تولید برنج (شلتوک) استان، سهم مهمی نیز در تولید برنج منطقه و تامین امنیت غذایی کشور دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد با بیان اینکه یکی از مهم ترین بخش های توسعه ای کشاورزی طی سالیان اخیر توسعه کشت مکانیزه بوده است، افزود: سال 91 کشت مکانیزه تنها در حدود 50 هکتار اراضی شهرستان محمودآباد انجام می شد ولی در سال 1400 بیش از 8 هزار هکتار اراضی به صورت مکانیزه کشت شده و پیش بینی می شود امسال این مقدار به 10 هزار هکتار برسد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 661 دستگاه نشاکار در محمودآباد وجود دارد، ادامه داد: کشت مکانیزه سبب سهولت کار، کاهش هزینه تولید و همچنین افزایش بهره وری خواهد شد که کشت حداکثری را در پی دارد و در نهایت منجر به افزایش توان اقتصادی کشاورز خواهد شد.

هادی زاده با بیان اینکه هزار و 221 نفر از کشاورزان طی پنج سال گذشته از تسهیلات خرید ادوات کشاورزی برخوردار شدند، افزود: از سال 95 تا 1400 بیش از 46 میلیارد تومان تسهیلات برای خرید دستگاه نشاکار، تیلر، پهباد، تراکتور و کمباین اختصاص یافت که زمینه توسعه مکانیزاسیون را در کشت برنج فراهم کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد خاطرنشان کرد: برای اولین بار مراحل کاشت، داشت و برداشت 100 هکتار اراضی شالیزاری محمودآباد به طور کاملا مکانیزه انجام شد.

    

پرورش گل و گیاه زینتی

هادی‌زاده توجه به پرورش گل و گیاه را یکی دیگر از اولویت های دولت و جهاد کشاورزی در مناطق با ظرفیت مناسب دانست و تصریح کرد: پرورش گل و گیاه دارای مزایای زیادی از جمله ایجاد فرصتی مناسب برای اشتغال فارغ‌التحصیلان کشاورزی و سایر رشته‌های مربوطه، تولید محصولات با کیفیت مناسب و با شاخص‌های صادراتی، صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش درآمد و ارزآوری بیشتر در بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه 91 هکتار اراضی شهرستان محمودآباد در قالب پرورش گل و گیاه زینتی است، افزود: 75 هکتار از این سطح مربوط به گلخانه فضای بسته و 17 هکتار آن نیز مربوط به گلخانه‌های فضای آزاد است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد افزود: با این سطح کشت گلخانه برای 750 نفر به صورت مستقیم و حدود 6 هزار نفر به صورت غیرمستقیم  اشتغال ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه در راستای توسعه، تجهیز و نوسازی گلخانه های موجود در شهرستان محمودآباد هرساله تسهیلاتی به بهره برداران این بخش اختصاص داده می شود، اظهار داشت: از سال 1398 تا سال 1400 به 60 نفر از متقاضیان احداث و نوسازی گلخانه در روستای وازیک و اسکنده از طریق صندوق کارآفرینی امید (در قالب اجرای پروژه یک روستا یک محصول) 95  میلیارد ریال تسهیلات کم بهره اعطا شد که سبب شد این روستا به عنوان روستای پایلوت در زمینه پرورش گل و گیاه زینتی در سطح استان و حتی کشور معرفی شود.

     

مشاغل خانگی

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد بر اساس  آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، 4 درصد از کل اشتغال کشور  مربوط به مشاغل خانگی است که هدف از اجرای طرح ملی مشاغل خانگی، فرهنگ سازی و ترویج کسب و کار خانگی، استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال پایدار و مولد، بهبود معیشت و افزایش رفاه خانوار است و نقش مشاغل خانگی در توسعه اقتصادی به عنوان یک کارآفرین امری اثبات شده و خوشبختانه با تصمیمات گرفته شده برای سهولت صدور مجوز مشاغل خانگی و رفع موانع پیچیده و طولانی آن، صدور مجوز مشاغل خانگی در کمترین زمان ممکن قابل انجام است.

وی تصریح کرد: در راستای توسعه و تقویت هرچه بیشتر مشاغل خانگی، اعطای تسهیلات کم بهره به این بخش در دستور کار قرار گرفت که در سال های اخیر تسهیلات قابل توجهی به مشاغل خانگی پشتیبان و مستقل پرداخت شد که در سال 1400 در مرحله اول به 10 نفر از متقاضیان در حوزه های مختلف کشاورزی اعم از پرورش گل و گیاه، پرورش گاوشیری، پرورش مرغ بومی و پرورش ماهی مبلغ پنج میلیارد و 300 میلیون ریال تسهیلات کم بهره با اقساط بلندمدت پرداخت شد، برای مرحله دوم نیز پنج نفر به مبلغ دو میلیارد ریال مصوب کارگروه استانی اخذ شده که در شرف معرفی به بانک عامل شعبه شهرستان می باشند.

   

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید