Iranian Agriculture News Agency

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

بستر برای حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین فراهم است

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در بازدید از مجتمع شیمیایی آبیک، بر دانش بنیان کردن تولید و بسترسازی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی تأکید کرد.

بستر برای حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین فراهم است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، علیرضا عباسی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شریف کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا به همراه عبدالرضا روشن نژاد سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز و علی اکبر ندرلو مدیر شرکت خدمات حمایتی استان البرز از مجتمع شیمیایی آبیک بازدید کردند.

نماینده مردم شریف کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی با همراهی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز و جمعی از مسئولین استانی، ضمن دیدار با مدیر و کارکنان مجتمع شیمیایی آبیک مستقر در استان البرز با تبریک سال نو و قدردانی از تلاش و زحمات مسئولین، فعالان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی، در بازدید از خط تولید سموم و مجموعه انبارهای مجتمع شیمیایی آبیک، در جریان روند فعالیت های این مجتمع و مسائل مربوط به تأمین، ذخیره سازی و نگهداری نهاده ها و محصولات تولیدی مجتمع،  شامل سموم و کودهای شیمیایی قرار گرفت.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این بازدید بر دانش بنیان کردن تولید و بسترسازی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در این حوزه  تأکید کرد. 

نماینده مردم کرج فردیس اشتهارد و آسارا با اشاره به شعار سال و تأکید مقام معظم رهبری در خصوص دانش بنیان کردن تولید و اشتغال آفرینی، تصریح کرد: با این حرکتی که ایجاد شده است، بایستی محور برنامه ها و اقدامات ما در مجلس و دولت، حرکت به سمت تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین باشد، به طوری که هم مشکل تولید و هم مشکل اشتغال را در جامعه حل کرد.

عباسی با بیان اینکه بایستی به توانمندی های خود باور داشته باشیم، افزود: باید باور داشته باشیم که ما می توانیم و بدانیم این امر ممکن است زمان بر باشد ولی در آینده، کشور را بیمه خواهد کرد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای حمایت از تولید کننده داخلی بایستی موضوع دانش بنیان کردن تولید را مدنظر قرار دهیم؛ افزود: برای دستیابی به توسعه و پیشرفت همه جانبه به ویژه در بخش کشاورزی باید برمجموعه دانش و توانمندیهای کشورمان تکیه کنیم و گزینه دیگری نداریم.

وی به لزوم شناسایی ظرفیت‌های مغفول در استان اشاره کرد و افزود: ظرفیت هایی در داخل استان یا کشور داریم که باید احصاء شده و مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال زباله که به عنوان یک معضل در جامعه شناخته می شود، در دنیا به عنوان طلای کثیف آن را می شناسند و یا همین سموم تاریخ گذشته ای که سالیانی است در این مجتمع  انبار شده است، این ها را بایستی با استفاده از توان علم و دانش به خدمت بگیریم تا در صورت امکان مجدداً به چرخه مصرف برگردانده شوند؛ به عبارتی از این معضلات و تهدیدها به عنوان فرصت استفاده کنیم.

عباسی با اشاره به توانمندی های استان البرز در حوزه علم و فناوری: افزود: البرز توانمندی های مطلوبی در عرصه علم و فناوری دارد و با اقدامات خوبی که در بخش کشاورزی انجام شده است؛ امید می رود البرز جزء استان‌های پیشگام در امر دانش بنیان کردن تولید باشد و ما باید به عنوان مسئولین دستگاه های اجرایی و قانونگذاری کمک کنیم و بسترسازی کنیم که این امر تحقق پیدا کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ظرفیت های خوبی از جمله سرمایه انسانی در داخل کشور وجود دارد که بایستی در راستای تحقق شعار سال از این ظرفیت ها به بهترین وجه استفاده کنیم؛ افزود: دانشمندان توانمندی داریم که وقتی پای صحبت آنها می نشینیم می گویند در داخل کشور ما را نمی بینند، به محصولات داخل توجهی نمی شود و علیرغم اینکه محصولات با کیفیت بهتر از کشور های خارجی تولید می‌کنیم، ولی مشابه آن را از خارج می آورند و از تولیدکنندگان داخلی خریداری نمی شود.

وی با تأکید بر لزوم حمایت از دانشمندان کشور افزود: ما هنوز هم در مواردی  می گوییم ماده تکنیکال از خارج بیاید، برای مثال در نظر بگیرید گیاهان دارویی به صورت خام صادرمی شود، در صورتی که در خارج از کشور ماده موثره اش استخراج و تبدیل به ترکیبات ارزشمند شده و چندین برابر قیمت به ما عرضه می شود. این در حالی است که با بسترسازی برای حمایت از دانشمندان کشور و تولید دانش بنیان، می توانیم با تکیه بر دانش داخلی خودمان این ترکیبات را استحصال و تولید کنیم و از خروج ارز جلوگیری نمائیم.

نماینده مردم شریف کرج فردیس اشتهارد و آسارا با اشاره به لزوم برنامه محور بودن اقدامات مجلس و دولت اظهار کرد: باید برنامه داشته باشیم و به برنامه ریزی بها بدهیم، همه مسئولان در مجلس و دولت باید برای تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب کمک کنند، در مجلس با قانون گذاری برای حمایت از این مجموعه ها و در دولت  هم برای حمایت از تولید و اشتغال برنامه داشته باشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، موضوع سلامت محصولات کشاورزی را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: سلامت غذایی مردم بایستی از ضریب اطمینان بالایی برخوردار باشد؛ لذا با برنامه‌ریزی مناسب باید فضایی را فراهم کنیم که موضوعات مهم از جمله بحث سلامت محصولات کشاورزی و غذایی که تولید می کنیم در دستور کار قرار گیرد، که در این مسیر از هیچ کمکی مضایقه نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در بودجه امسال موضوع آزمایشگاه‌های مرجع برای تشخیص باقیمانده سموم مطرح شد و نزدیک به ۱۸۰ رای در مجلس آورد؛ خاطرنشان کرد: این امرحاکی از اهمیت موضوع سلامت مردم برای نمایندگان است و لذا مجلس و دولت همه باید کمک کنند از این ظرفیت‌ها برای حل مشکلات مردم استفاده شود.

نماینده مردم شریف کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا تصریح کرد: برای عملیاتی شدن شعار سال باید تمام ظرفیت ها و پتانسیل های کشور مورد بررسی قرار گیرد تا با استفاده از افراد متخصص، متعهد و دانش آفرین، تهدیدها به فرصت و نقاط ضعف به قوت تبدیل شود.

عبدالرضا روشن نژاد، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز نیز با بیان اینکه بخش کشاورزی با تلاش همه فعالان و دست اندرکاران و زحمات کشاورزان و تولیدکنندگان این بخش با کمترین تأثیرپذیری از تحریم ها، همواره پویایی و پایداری خود را حفظ کرده است؛ ابراز امیدواری کرد در چارچوب یک سازماندهی مناسب با پیاده سازی الگوی کشت و کشاورزی قراردادی، با حمایت مجلس و با حسن توجه نمایندگان محترم مردم به مسائل تولیدکنندگان، شاهد رشد روزافزون تولید دانش بنیان، توسعه و اشتغال آفرینی در بخش کشاورزی استان باشیم.

علی اکبر ندرلو، مدیر شرکت خدمات حمایتی استان البرز نیز با بیان اینکه کود مورد نیاز کشاورزان استان بر اساس سهمیه استان تأمین و مطابق برش شهرستانی جهت توزیع به کارگزاران تحویل شده است، تصریح کرد: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته هیچ گونه نگرانی در تأمین نهاده های شیمیایی مورد نیاز کشاورزان استان نداریم و کود مورد نیاز استان به اندازه کافی تأمین و ذخیره سازی شده است.

در این بازدید علیرضا ملک محمدی مدیر مجتمع شیمیایی آبیک ضمن ارائه گزارشی به تشریح فعالیت های مجتمع در حوزه های مختلف تولید، تأمین ، ذخیره سازی و نقل و انتقال نهاده ها به نقاط مختلف کشور پرداخت. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید