Iranian Agriculture News Agency

برگزاری کارگاه آموزشی اصلاح نژاد دام در شهرستان شهربابک

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک گفت: با همکاری اداره ترویج و اداره تولیدات دامی این مدیریت و به منظور بررسی فرصتهای اشتغالزا با دام اصلاح شده در شهرستان شهربابک و معرفی نژادهای برتر گوسفند و بز کلاس آموزشی با حضور20 نفر از دامدارن و کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان و تدریس دکتر میری درمحل مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان برگزار شد.

برگزاری  کارگاه آموزشی اصلاح نژاد دام در شهرستان شهربابک

  بنا به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، وزیری گفت: با توجه به اینکه  عمده  تولید گوشت قرمز کشور توسط جمعیت دام سبک صورت می‌گیرد و برنامه‌ریزی برای اصلاح‌نژاد و ساماندهی این گروه از واحدهای تولیدی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در طی دهه‌های گذشته، توسعه شهرک‌های صنعتی، وقوع خشکسالی‌های  پی در پی ، افزایش تراکم و فشار چرا ، مراتع  روند فرسایشی را طی کرده‌اند که منجر به ناپایداری در سامانه پرورشی مرتعی وکاهش تولید شده است .

وزیری افزود: راهکار این معضل  استفاده از سامانه غیر مرتعی یا بسته  و استفاده از نژاد های برتر و پر تولید گوسفند و بز است.

در ادامه «میری»  با برشمردن صفات مهم نژاد های اصلاح شده مانند چند قلو زایی، غیر فصلی بودن تولید مثل،کاهش بلوغ جنسی، سرعت رشد،  ضریب تبدیل، کیفیت لاشه (کاهش چربی لاشه و افزایش نسبت ماهیچه ) دامداران را به پرورش نژاد های رومانوف، سانن و الپاین تشویق و ترغیب کرده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید