Iranian Agriculture News Agency

اداره دامپزشکی آذربایجان غربی :

توصیه های بهداشتی برای خرید و نگهداری ماهی قرمز

اداره دامپزشکی آذربایجان غربی از شهروندان خواست به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ماهی قرمز را از دستفروشان و دوره گردها نخرند.

توصیه های بهداشتی برای خرید و نگهداری ماهی قرمز

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، ویروس کرونا عامل بیماری کووید۱۹ در ماهیان بیماری زا نبوده و توصیه های بهداشتی فقط  به منظور جلوگیری از مخاطره بهداشتی احتمالی ناشی از انتقال مکانیکی ویروس از طریق آب و سطح بدن ماهی است. 

توصیه های بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی به شهروندان در خصوص نحوه تهیه و نگهداری ماهی قرمز با توجه به فرا رسیدن سال جدید و عرضه و خرید ماهی قرمز از سوی فروشندگان و خانواده های عزیز جهت سفره  هفت سین ، رعایت نکات زیر جهت رعایت بهداشت فردی و امکان ادامه حیات این جانداران زیبا ضروری است: 

1- متقاضیان عرضه و فروش جهت انتقال و حمل ونقل بین شهری  ماهیان نوروزی در مقادیر بالا می بایست گواهی حمل قرنطینه ای لازم را از شبکه دامپزشکی مبداء تهیه نمائید . 

2- تهیه ماهی قرمز از مراکزی که دارای مکان های مسقف و  لوازم شستشو و ضد عفونی می باشند انجام دهید این عمل  ضمن حفظ بهداشت فردی ، شرایط تداوم عمر آنها را فراهم می کند . 

3- اگر می خواهید ماهی قرمز را به مدت طولانی در خانه و یا در کنار سفره  هفت سین نگهداری کنید برای هر ماهی یک لیتر آب در نظر بگیرید . 

4- از ظروف دهان گشاد برای نگهداری ماهی استفاده نمایید . 

5- آب ماهی ها را تماماً عوض نکنید و در هر بار تعویض آب تنها 4/1 کل آب را تعویض نمایید . 

6- اگر از آب شرب شهری استفاده می کنید باید جهت کلر زدایی ، آب  مورد استفاده را چند ساعت در هوای آزاد قرار دهید تا کلر موجود در آب از بین برود . سپس این آب کلرزدایی شده را به آب ماهی ها اضافه نمایید . 

7- مناسب ترین PH آب برای نگهداری ماهی ها 5/7-8/6 و بهترین دمای آب 25-10 درجه سانتیگراد می باشد . 

8- جهت تغذیه ماهی ها از غذاهای آماده ای که در فروشگاه  های عرضه ماهی زینتی وجود دارد استفاده کنید. 

9 - غذاهای ماهیان زینتی را با رعایت تاریخ مصرف در جاهای خشک، خنک و تاریک و در ظروف کاملاً در بسته نگهداری نمایید . 

10- از خرید ماهی  های مریض ، بی حال و دارای لکه های سفید روی پوست بدن و  باله ها خودداری نمایید . در صورت مریض شدن ماهی  و بروز تلفات هر چه سریعتر آنها را از بقیه  ماهی ها جدا کنید . 

11- کودکان را از دست زدن و بازی کردن با ماهی باز دارید  زیرا ممکن است عوامل بیماریزای احتمالی را به چشم و دهان خود منتقل نمایند . 

12- اگر سابقه ی بیماری پوستی و یا آلرژی دارید برای دست زدن به ماهی ها و ظروف نگهداری آنها از دستکش استفاده کنید . 

13- برای ضد عفونی ظروف نگهداری ماهی از نمک طعام ، پرمنگنات پتاسیم ، پرکلرین و بتادین می توان استفاده کرد 

14- برای جلو گیری ازمخاطرات بهداشتی ،از رها سازی ماهیان در منابع آبی طبیعی خودداری نمایید. برای این کار به مکان های مشخص شده از سوی شهرداری مراجعه نمائید . 

15- آب تعویضی ماهی ها را مستقیما در چاه یا فاضلاب تخلیه کنید و از ریختن آن در معابر عمومی و یا باغچه خودداری کنید . 

16- از اضافه کردن ماهی جدید پیش از حصول اطمینان از سلامتی آن در کنار سایر ماهی ها خودداری نمایید . 

17- با رعایت نکات بهداشتی در نگهداری ماهی ها ضمن تداوم عمر آنان ، فرزندانمان را با حق حیات جانداران و نحوه  رفتار صحیح با آنها آشنا کنیم . 

براساس آخرین مطالعات علمی ، ویروس کرونای عامل بیماری کووید 19 در ماهیان بیماری زا نبوده  و خود ماهی قرمز عامل انتقال ویروس کرونا نیست ولی به صورت مکانیکی و ثانویه و از طریق تماس ممکن است باعث انتقال بیماری کرونا شود. لذا رعایت موارد بهداشتی و شستشوی دست ها با آب و صابون ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید