Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

بیش از ۳۷۸ هزار هکتار از مزارع آذربایجان غربی زیر کشت گندم رفت

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : در سال زراعی جاری، بیش از ۳۷۸ هزار هکتار از مزارع آذربایجان غربی زیر کشت گندم رفته است.

بیش از ۳۷۸ هزار هکتار از مزارع آذربایجان غربی زیر کشت گندم رفت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اکبر کرامتی در جلسه ستاد زراعت استان؛ افزود: با توجه به عدم بارش های متناسب در اوایل فصل کشت در پاییز، میزان پیش بینی تولید در حدود  ۵۴۲ هزار تن برآورد شده است. 

کرامتی اظهار کرد: توسعه کشاورزی قراردادی در سایر محصولات کشاورزی از جمله سبزی و صیفی جات به غیر از گندم مانند پیاز و گوجه فرنگی با توجه به سطح زیر کشت در استان برنامه ریزی و اجرایی شود. 

وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی منسجم برای کشت محصولات کم آب بر علوفه ای از جمله سورگوم و ارزن به جای کشت یونجه برای تامین نهاده های دامی با توجه به تغییر شرایط اقلیمی و آب و هوایی، ادامه داد: در آستانه کشت بهاره ترکیب الگوی کشت در اسرع وقت به نسبت تخصیص اراضی به محصولات خاص و منابع آبی دستورالعمل فنی تهیه و به فرمانداری ها و مدیریت های جهاد کشاورزی  شهرستانها ارسال شود. 

این مسئول بیان کرد: عملیات داشت به تفکیک مناطق شمال، جنوب و مرکز استان با توجه به میزان بارندگی ، از جمله نحوه استفاده از کود سرک ، مبارزه با آفت سن و علف های هرز و محلول پاشی در جهت افزایش بهره وری و عملکرد مزارع انجام گیرد. 

کرامتی گفت: نیاز است کشت ذرت دانه ای و سویا در شمال استان برای تامین نهاده های دامی برنامه‌ریزی و به صورت جدی پیگیری شود. 

جعفر وحدت سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در ادامه  این جلسه ، بیان کرد: در سال زراعی گذشته، ۳۹۱ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت غلات رفته بود که در مجموع ۳۵۰ هزار تن گندم از مزارع برداشت شد 

وی همچنین بیان کرد:  در سال زراعی گذشته، همچنین ۱۷ هزار و ۶۵۲ تن بذر گندم خریداری شد که از مجموع  بذور خریداری شده، ۱۲ هزار و ۵۲۰ تن نیز بین زارعین توزیع شد. 

وحدت با اشاره به اهداف سازمان در اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها، اظهار کرد: خوشبختانه امسال سطح بیمه محصولات زراعی نسبت به سال گذشته دو برابر شده است اما نیاز است فرهنگ سازی لازم برای توسعه عملیات بیمه گری در سایر محصولات کشاورزی نیز انجام گیرد. 

مجید رضایی رییس مرکز تحقیقات و ترویج کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار کرد: زارعینی که از کودهای پاییزه در مزارع خود تاکنون استفاده نکرده اند، توصیه می شود برای افزایش بازدهی مزارع خود،نسبت به محلول پاشی کودی در مزارع، استفاده از کود سرک و ریز مغذی ها در فروردین و اردیبهشت ماه و مبارزه به موقع با آفات سن و آفات همگانی و علف های هرز اقدام کنند. 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز با اشاره به رصد و پایش مستمر آفت سن در مزارع غلات و مبارزه با علف های هرز، افزود: نیاز است که ۴۰ هزار هکتار از مزارع غلات استان به صورت آیش سبز با استفاده از کشت علوفه های کم آب بر از جمله ماشک، خلر ، چغندر و نخود علوفه ای انجام شود. 

عیدی با اشاره به وضعیت سبز مزارع استان، گفت:  حدود ۵ درصد مزارع در مرحله شروع پنجه زنی و خروج گیاهچه از خاک است و مابقی مزارع دیم و آبی نیز در مرحله یک تا ۳ یا ۴ برگی هستند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید