Iranian Agriculture News Agency

۴۰ کیلوگرم خاویار در اصفهان استحصال شد

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: مزرعه‌های پرورش ماهیان خاویاری استان، میزان تولید خاویار خود را در سال جاری به ۴۰ کیلوگرم رساندند.

۴۰ کیلوگرم خاویار در اصفهان استحصال شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، محمدرضا عباسی، افزود: پیش بینی می‌شود این رقم در سال آینده نیز به همین میزان تولید شود.

وی از استحصال ۲ تُن گوشت خاویاری در اصفهان خبر داد و افزود: این استان تولیدکننده بیش از۱۰ هزار و ۲۲۰ تن انواع ماهیان خوراکی در سال و یکی از ۱۰ استان‌های پرورش دهنده ماهیان خاویاری است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، افزود: مزرعه‌های پرورش ماهیان خاویاری این استان در شهرستان‌های کاشان، اصفهان، آران و بیدگل و خور و بیابانک احداث شده است که ۶ گونه مهم ماهی خاویاری با نام‌های استرلیاد، سیبری، شیپ، فیل ماهی، اوزون برون و چالباش در آنها پرورش داده می‌شود.

عباسی افزود: همه واحدهای پرورشی دارای مجوز بر اساس سهمیه‌ در نظر گرفته شده برای آنها می‌توانند بچه ماهی خریداری کنند.

به گفته وی، امسال میزان هزار قطعه سهمیه برای خرید بچه ماهیان خاویاری به استان اصفهان داده شده است.

عباسی افزود: در استان اصفهان در شهرستان‌هایی که از نظر شرایط دمایی و منابع آبی مناسب‌تر هستند، امکان توسعه پرورش ماهیان خاویاری وجود دارد که شیلات استان پیگیر این موضوع در سال های گذشته بوده است.

 وی با بیان اینکه پرورش ماهیان خاویاری،"خواب سرمایه‌گذاری" چندساله دارد، افزود: افرادی با توان سرمایه‌گذاری بالا باید وارد این بخش شوند.

عباسی، وجود زمین و آب کافی با توجه به ظرفیت مزرعه، مجوز بهره‌برداری آب از سازمان آب، شرایط مناسب دمایی آب مورد بهره برداری، کیفیت مناسب آب از نظر فیزیکی و شیمیایی و شرایط اقلیمی منطقه را از دیگر شرایط پرورش خاویار بیان کرد.

وی با بیان اینکه تولید ماهیان خاویاری نیز مانند همه فعالیت‌های تولیدی، مشکلات خاص خود را دارد، افزود: مشکلات اخذ مجوز و تسهیلات، گرانی و تهیه نهاده‌های تولید، حساسیت به دما، بیماری و تلفات، زمان طولانی تا رسیدن به گوشت و خاویار، فروش فصلی، استهلاک تجهیزات و فرهنگ پایین مصرف از جمله این چالش‌هاست.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ادامه داد: در زمان حاضر مراحل استحصال و نگهداری خاویار اصفهان در استان‌های شمالی صورت می‌گیرد که می توان با بسترسازی‌ مطلوب و توسعه مزارع پرورشی، به خودکفایی در این بخش رسید.

عباسی، نبود سرمایه گذاری کافی، نداشتن نشان تجاری و شرکت‌های تخصصی در زمینه استحصال و ساماندهی خاویار را از مهمترین دلایل صادر نشدن خاویار استان اصفهان به بازارهای خارجی برشمرد.

به گفته وی، می‌توان با برنامه‌ریزی‌ صورت گرفته و فعالیت شرکت‌های خصوصی برای ایجاد نشان تجاری، زمینه صادرات این محصول از استان را فراهم کرد.

خاویار در واقع تخمک‌های بارور نشده خانواده تاس ماهیان است که حدود ۷ تا ۱۲ سال طول می‌کشد که استحصال شود.

دلیل معروف بودن خاویار خواص گرانبهای آن است. این خواص شامل وجود اسید چرب بالای امگا ۳، پروتئین، آهن، سلنیوم، کلسیم، یُد، فُسفر، انواع ویتامین های گروه B ، ریبوفلاوین، نیاسین، پیریدوکسین و اسیدفولیک، ویتامین D، E،A  است که در درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌های قلبی - عروقی، التهاب مفاصل، آلزایمر، کم خونی، تقویت سیستم ایمنی بدن، افسردگی و بیماری‌های عصبی بکار می رود.

خاویار را به مروارید سیاه می شناسند.

پروررش ماهیان خاویاری در استان از ۱۰ سال پیش در مرکز تکثیر و پرورش اصفهان و پس از آن در شهرستان‌های آران و بیدگل و خور و بیابانک و کاشان آغاز شد. در سال ۱۳۹۸ از فیل ماهیان پرورش یافته، خاویار استحصال شده است. 

وجود انواع آب‌های شیرین و لب‌شور در مناطق چندگانه گرم، سرد و معتدل استان اصفهان، شرایط مناسبی را برای توسعه صنعت تولید آبزیان مهیا کرده است.

بر مبنای آمار موجود در بخش شیلات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، در سال ۹۲ چهار هزار و ۸۸۶ تُن انواع آبزیان خوراکی در استان بدست آمد که این رقم در سال گذشته به ۱۰ هزار و ۲۲۰ تُن رسید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید