Iranian Agriculture News Agency

جلیلی مقدم خبر داد:

39هزار هکتار اصلاح و نوسازی باغات میوه‌های گرمسیری در سال 1400

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی از اصلاح و نوسازی 39هزار هکتار باغات میوه‌های گرمسیری در سال گذشته خبر داد.

39هزار هکتار اصلاح و نوسازی باغات میوه‌های گرمسیری در سال  1400

زهرا جلیلی مقدم مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا  با اشاره به اینکه اجرای عملیات به‌باغی و اصلاح باغات بر  اساس اهداف برنامه در سال 1400در سطحی بالغ بر 39089 هکتار در دستور کار قرار داشته است، گفت: بر اساس گزارشات واصله اجرای عملیات به‌باغی و اصلاح باغات همراه با خودیاری، بیش از  155 درصد تحقق یافته است.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی جهت اصلاح و نوسازی باغات گرمسیری و نیمه‌گرمسیری ازجمله عملیات اصلاح باغات درجه 2 و حذف باغات قدیمی و غیر اقتصادی  و جایگزینی با ارقام تجاری به منظور بهبود و افزایش کمی و کیفی محصولات باغی  و افزایش بهره‌وری در دستور کار است.

جلیلی مقدم با تأکید بر اهمیت تولید نهال سالم،اصیل و استاندارد، افزود: احداث باغ‎های مادری مرکبات در استان‌های فارس و جنوب کرمان، محصولات گرمسیری در استان سیستان و بلوچستان ،کیوی در گیلان و  هم‌چنین باغ سازگاری برخی ارقام جدید میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری جدید ( ارقام و ژنوتیپ‌های امید بخش، در سال‌جاری اجرایی شده،که نتایج آن پس از بررسی محققین،جهت برنامه ریزی در برنامه‌های نوسازی باغات در سنوات آینده، مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته وی، برنامه پیشنهادی هفتم محصولات گرمسیری و نیمه‌گرمسیری طی سال‌های 1401 تا 1405 به تفکیک استان و سال شامل عملیات توسعه، اصلاح و احیا و حذف و جایگزینی تهیه‌شده است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری از همکاری تنگاتنگ این دفتر با سازمان حفظ نباتات و موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در راستای حل مسائل و مشکلات باغات درزمینهٔ آفات و بیماری‌های گیاهی خبر داد و گفت:  خسارت آفات مهم انار، مگس میوه مدیترانه‌ای، زوال مرکبات، عارضه خشکیدگی خوشه خرما و... را از سازمان حفظ نباتات کشور و موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور پیگیر بودیم،  امید است با اجرایی شدن دستورالعمل های موجود توسط باغداران در سال جاری، بتوان خسارات آفات و بیماریها را تا حد زیادی کاهش داد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید