Iranian Agriculture News Agency

چاپ 20 مقاله علمی و پژوهشی پدیده خشکیدگی بلوط در چهارمحال و بختیاری

رییس بخش تحقیقات جنگل و مرتع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: زوال و پدیده خشکیدگی بلوط در حوزه زاگرس یکی از مهمترین معضلات منطقه زاگرس است که در ۲ سال گذشته ۲۰ مقاله علمی و پژوهشی در این زمینه چاپ شده است.

چاپ 20 مقاله علمی و پژوهشی  پدیده خشکیدگی بلوط در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، یعقوب ایرانمنش با اشاره به اینکه اجرای طرح  مدیریت خشکیدگی زاگرس به استان داده شد، افزود: اجرای طرح محلول‌پاشی عناصر تغذیه‌ای به صورت برگی در درختان بلوط طی سال گذشته در استان  اجرا شده است.

وی گفت:هم‌اکنون یک مجموعه تحقیقاتی در استان در بخش گونه‌های گیاهان دارویی فعال شده که در این مجموعه ۱۷ هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی از مناطق مختلف کشور در سامانه قرار گرفته است و کارهای تحقیقاتی در حوزه گیاهان دارویی و گیاه‌شناسی در این مکان انجام می‌شود.

به گفته وی، اجرای طرح‌های تحقیقاتی برای ۱۰گونه گیاه دارویی و باغی در دست اجراست و نقشه تناسبی اراضی استان برای کشت گونه‌های دارویی دیم باریجه، آنغوزه، موسیر و آویشن دنایی در دست اجراست.

ایرانمنش افزود: کشت موسیر به عنوان یک ظرفیت و پتانسیل در استان است که طرح مطالعاتی آن انجام شده و بهترین اندازه غده و فاصله کاشت در اراضی دیم کم بازده به دست آمده است.

وی به اجرای طرح مطالعاتی برای آویشن دنایی و گل محمدی در اراضی دیم کم بازده در سطح استان اشاره کرد و گفت: حفاظت از ذخایر ژنتیکی در دستور کار است و ۱۵۰ گونه انحصاری استان شناسایی و جایگاه حفاظتی آنها مشخص شده و نمونه گیاهی و بذر این گونه‌ها جمع آوری و به بانک ژن منابع طبیعی ایران ارسال شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید