Iranian Agriculture News Agency

ریزش سن غلات در مزارع خراسان شمالی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در حاشیه بازدید از مزارع غلات شهرستان مانه و سملقان گفت : اولین ریزش سن مادری در تاریخ 1400/12/18و در مزارع گندم روستای کیکانلو بود و بعد از آن نیز ریزش سن در مزارع گندم شهرستان فاروج مشاهده شد.

ریزش سن غلات در مزارع خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمد رضایی گفت: عملیات پایش و رصد مزارع جهت تعیین نرم و زمان مبارزه توسط کارشناسان در حال انجام است تا در زمان مناسب عملیات مبارزه با سن مادری صورت پذیرد.

مدیر حفظ نباتات استان سطح مبارزه در سال گذشته را حدود 18700 هکتار اعلام کرد و گفت پیش بینی میشود که در سال پیشرو نیز حداقل در سطح 20هزار هکتار نیاز به مبارزه با سن غلات باشد.

دکتر رضایی گفت: یکی از مشکلات موجود، وضعیت رشدی مزارع غلات به خصوص مزارع دیم است که در مرحله جوانه زنی یا رشد ابتدایی بوده و هنوز تا مرحله پنجه زنی فاصله داشته، و این نگرانی وجود دارد که به خاطر عدم رغبت کشاورز، در صورت فعالیت سن، مبارزه با سن و حتی علفهای هرز، در مهلت تعیین شده انجام نشود.

وی در پایان توصیه نمود که با توجه به بارشهای پیش بینی شده، در فرصت اعلام شده توسط شبکه های مراقبت و پیش آگاهی سازمان جهاد کشاورزی، مبارزه با مرحله مادری سن و علفهای هرز، کشاورزان سریعا اقدام به مبارزه کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید