Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات استان بوشهر:

باغداران بوشهری از جابه جایی پاجوش‌های آلوده به سوسک سرخرطومی حنایی خودداری کنند

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: باتوجه به آلودگی برخی نخیلات استان‌ها به سوسک سرخرطومی حنایی، باغ‌داران این استان از وارد کردن پاجوش‌ از مناطق آلوده به این آفت خودداری کنند.

باغداران بوشهری از جابه جایی پاجوش‌های آلوده به سوسک سرخرطومی حنایی خودداری کنند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، احمد سبحانی افزود: یکی از راه‌های بسیار مطمئن برای انتقال و انتشار آلودگی از یک منطقه آلوده به منطقه سالم پاجوش نخل است و باتوجه به شدت آلودگی و خسارت خیلی شدیدی که آفت سوسک سرخرطومی حنایی به همراه دارد سازمان حفظ نباتات هرگونه جابه جایی نهال پاجوش از مناطق آلوده به مناطق سالم را ممنوع اعلام کرده است.

وی بیان کرد: ممکن است پاجوش‌های وارد شده خرما حاوی لارو یا سوسک بالغ سرخرطومی حنایی باشد و در این جابه جایی ها باغدار متوجه وجود آفت نشود و بعد از مدتی که پاجوش آلوده در منطقه سالم کشت شد آن وقت آلودگی خود را نمایان می کند.

سبحانی تاکید کرد:براساس آخرین ردیابی های انجام شده نخیلات استان بوشهر تاکنون به سوسک سرخرطومی حنایی آلوده نشده و منطقه از وجود این آفت پاک است پس نخلداران به دست خود منطقه را به این آفت خطرناک آلوده نکنند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه به اندازه کافی پاجوش از ارقام مختلف مورد  نیاز توسعه باغها در استان وجود دارد پس ضرورتی نیست پاجوش از مناطق آلوده وارد استان شود و در صورت نیاز باید این کار با مشورت، هماهنگی و با گرفتن گواهی بهداشت قرنطینه از مبدا باشد.

سبحانی اضافه کرد: سوسک سرخرطومی حنایی مخصوص درخت نخل (نخل‌های بارور و زینتی) است و به دلیل قدرت پروازی بسیار بالا (70 تا 80 کیلومتر) از نقطه آلوده امکان پرواز و ایجاد آلودگی می‌کند و با توجه به اینکه شناسایی این آفت  در گام  نخست به راحتی انجام نمی شود ریشه کنی این آفت بسیار سخت است. 

سبحانی اظهار کرد: این آفت از سال‌های دور (سال 76 ) در استان سیستان و بلوچستان دیده شده و امروز به استان‌های هرمزگان، جنوب کرمان و بخشی از استان فارس نیز سرایت کرده است. 

وی افزود: در زمان حاضر استان بوشهر به آفت های چوبخوار نخل از جمله سوسک کردگدنی و شاخک بلند خرما آلوده است اما هنوز به آفت سوسک خرطومی حنایی آلوده نشده و این آفت در استان بعنوان یک آفت قرنطینه ای شناخته می‌شود. 

سبحانی اضافه کرد: باتوجه به حضور آفت های سوسک کرگدنی و شاخک بلند خرما و ایجاد سوراخ هایی در بدنه نخل اگر آفت سوسک سر خرطومی حنایی نیز وارد شود از  دالانهای ایجاد شده به راحتی وارد تنه، تخم ریزی و از قسمت آبدار نخل استفاده و به این صورت نخل به طور کامل خالی و با اندک بادی سقوط می کند.

به گفته سبحانی مقابله با آفت سوسک سرخرطومی حنایی نیاز به فرمول های مخصوص دارد و مقابله با آن بسیار سخت است.

وی ادامه داد: باغات استان بوشهر جوان و دارای ارقام خوش خوراکی از جمله خاصویی، برحی و کبکاب برای آفت سوسک سرخرطونی حنایی است که باید با التزام به توصیه کارشناسان از  این آلودگی و بروز خسارت پیشگیری شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید