Iranian Agriculture News Agency

ساداتی‌نژاد در سفر دولت به مازندران خبر داد:

در کنار کشاورزان با کشت قراردادی برنج در سال زراعی جاری

وزیر جهاد کشاورزی از کشت قراردادی برنج در سال جاری برای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خبر داد.

در کنار کشاورزان با کشت قراردادی برنج در سال زراعی جاری

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در شورای اداری شهرستان فریدون کنار ضمن آرزوی موفقیت و سربلندی برای همه مردم و کشاورزان این منطقه، گفت: استان مازندران سفره غذایی مردم ایران، قلب تپنده کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و  به یک قطب پرقدرت در حوزه تامین امنیت غذایی کشور است.

وی افزود: استان مازندران با بسیاری از استان های کشور در حوزه امنیت غذایی متفاوت است و با آنها قابل قیاس نیست.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه بنا بوده تا در سفر ریاست جمهوری به استان مازندران به صورت ویژه نگاه کنیم؛ تصریح کرد: 27 درصد از اعتبارات سفر ریاست جمهور به استان مازندران در بخش کشاورزی بوده که این نشان‌دهنده اهتمام دولت به حوزه کشاورزی است.

وی یادآور شد:  تلاش شده تا تقریبا تمامی مسایل، موضوعات  و شاخه هایی که در حوزه کشاورزی نیاز به حمایت داشته با توجه به صحبت‌هایی که با نمایندگان و کارشناسان داشتیم در این استان دیده شود.

اعتبار 330 میلیارد تومانی برای حوزه آبخیزداری در مازندران

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای جنگلها، مراتع و آبخیزداری و حفظ آب و خاک که یک موضوع بسیار حساس و مهمی در استان مازندران است 330میلیارد تومان اعتبار در این سفر در نظر گرفته شده است، گفت: به تناسب شهرستان اعتبارات به آن ها  برای پروژه های آبخیزداری، جنگل و مرتع صیانت از آب و خاک اختصاص می یابد.

وی با اشاره به شرایط ویژه منطقه در حوزه شیلات، گفت:  ۲۷۵ میلیارد تومان اعتبار  برای شیلات در بخش‌های مختلف از جمله  میگو، خاویار، ماهی، صیادی، ماهی در قفسو اسکله های صیادی  دیده شده است.

به گفته وی، در بخش باغبانی نیز با توجه به ظرفیت‌های کشت گیاهان دارویی  و تولید نهال  سالم در اراضی شیب دار۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اعتبار در نظر گرفته شده برای بخش تحقیات کشاورزی در استان مازندران، افزود: این استان قطب مرکبات و برنج کشور است، بنابراین به  موسسه تحقیقات کشاورزی این منظقه 60میلیارد تومان اعتبار داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین بخش ما بحث آب و خاک است، گفت:  1750 میلیارد تومان در حوزه آب و خاک شامل بحث‌های مربوط به زهکشی اراضی، تجهیز و نوسازی شالیزارهای منطقه، پوشش بتنی کانال‌های شبکه آبیاری، مباحث لایروبی و مرمت آببندان‌ها و سامانه‌های نوین آبیاری و ایستگاه‌های پمپاژ و تامین انتقال آب دیده شده که می‌تواند یک اتفاق بزرگ و تحول در حوزه آب و خاک در استان مازندران باشد اختصاص داده شده است.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات ما در استان مازندران صنایع تبدیلی و صنایع فرآوری است، افزود: زنجیره ارزش در این استان کامل نیست لذا بسیاری از دسترنج کشاورزان ما به دلیل خام فروشی از آنها فاصله پیدا می‌کند.

وی گفت: برای شرکت شهرک‌های کشاورزی 42.5 میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت آب و برق و گاز و ارتباطات گذاشته شده که بتوانند صنایع تبدیلی آنجا مستقر شود.

ساداتی‌نژاد  با اشاره به اعتبار در نظر گرفته شده برای عشار در استان مازندران، تصریح کرد: در حوزه عشایر هم برای تامین یک گریدر مسائل مربوط به آبرسانی و مباحث ایل‌راه‌ها 35 میلیارد تومان به استان اختصاص داده شده است.

به گفته‌ی وی، در بحث حفظ نباتات نیز برای مبارزه با آفات مگس مدیترانه‌ای و مباحث قرنطینه‌ای 10 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت.

کمترین میزان رفع تداخلات و صدور سند در استان مازندران

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات ما بحث سند اراضی است، افزود:  متاسفانه تغییر کاربری در استان مازندران از همه استان‌های کشور بیشتر است و استان مازندران در رفع تداخلات و صدور سند در 31 استان در کشور، در رتبه آخر قرار دارد؛ یعنی ما کمترین میزان رفع تداخلات و صدور سند را در مازندران داریم.

اعتبار 307 میلیارد تومانی برای ساماندهی اراضی کشاورزی

وی ادامه داد: در سنوات گذشته کمیسیون رفع تداخلات حتی یک بار هم در این استان تشکیل نشده و نتیجه آن نابسامانی در حوزه تغییر کاربری اراضی کشاورزی در این استان است؛ بنابراین برای جبران این عقب ماندگی و سرعت دادن به این امر، 307 میلیارد تومان اعتبار برای برگزاری کمیسیون رفع تداخلات، تسریع در صدور سند و اجرای احکام قضایی که در رفع تصرف‌ها بوده، در نظر گرفته شده است.

به گفته ی وی، بیش از 3 هزار میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس جمهور به استان مازندران در نظر گرفته شده است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد:  برای این که بتوانیم عقب ماندگی مکانیزاسیون و حوزه صنایع تبدیلی را نیز برطرف کنیم، 3 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای صنایع تبدیلی در نظر گرفته شده که از همه سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنم که در این زمینه مشارکت کنند و قطعا ما در بانک کشاورزی در خدمت این عزیزان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه بحث سد هراز به عنوان یک ضرورت در این شهرستان مطرح است، گفت: یکی از چالش‌های حوزه کشاورزی آب است، هرچند در استان مازندران تقریبا از آب سبز به خوبی استفاده نمی‌کنیم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه با زهکشی اراضی می‌توانیم کشت‌ را دو برابر کنیم، یادآور شد: اعتبار بسیار خوبی در این سفر برای زهکشی اراضی کشاورزی دیده شده است.

به گفته ی وزیر جهاد کشاورزی، رسیدگی به مشکلات کشاورزان دغدغه وزارت جهاد کشاورزی است.

وی یادآور شد: امسال دولت در تنظیم بازار دو راه دارد یک نظارت با تعزیرات و دوم مداخله است؛ یعنی زمانی که دلالی به سراغ یک محصول کشاورزی می‌آید، دولت وارد عمل می‌شود و با قیمت آن را تنظیم می‌کند. مانند کاری که در مورد شکر، برنج خارجی انجام شد.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: در این ایام اخیر در مورد برنج ایرانی، سوادگری و واسطه‌گری وجود داشت که ما با نظارت و تعزیرات حرکت کردیم بعضی از افراد متخلف را هم جریمه کردیم اما در مداخله ابزار نداشتیم، چون برنج ایرانی نداریم.

وی ادامه داد: کشاورز ما هیچ وقت برنج بالای 35 هزار تومان نفروخته اما برخی این برنج را تا 90 هزار تومان در بازار عرضه کردند، که اصلا قابل قبول نیست. من به تجار و بازرگانان می گویم ما حامی مردمیم، اگر بازرگان در حوزه محصولات کشاورزی هستیم در کنار کشاورز هستم و در کنار آنها فعالیت بازرگانی انجام می شود ما باید در کنار مردم باشیم.

وی افزود: در دنیا بسیاری از بازرگانان و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برندها در ایام خاص سال کنار مردم می‌آیند و قیمت‌ها را کاهش  می‌دهند، برای این که در این ایام همه مردم بتوانند از آن محصول مرسوم آن ایام بهره ببرند، بازرگانان محصولات خود را زیر قیمت می‌دهند متضرر هم می‌شوند چون در طول سال از مردم منفعت می‌برند متاسفانه در کشور ما اینطور نیست.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه بازرگان و تاجر ایرانی باید حامی و در کنار مردم باشد نه اینکه در زمان‌های نیاز مردم با بالا بردن قیمت‌ها از آنها استفاده کنند، تصریح کرد:  برای رفع این مسئله ، از آنجایی که دولت 6 ماه است که شروع شده و ما کشت را از دست داده بودیم هم در بحث برنج، مرکبات، ما زمانی که وارد شدیم ایامی بود که نمی توانستیم با کشاورزمان وارد مذاکره شویم.

کشت برنج با کشاورزی قراردادی

وزیرجهاد کشاورزی افزود: ما بحث کشاورزی قراردادی را برای حمایت از کشاورزان در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دادیم. محوری‌‌ترین کاری ما از پنج محوری اصلی این وزارت، کشاورزی قراردادی است. برای این کار ما سال زراعی جاری کشاورزی قراردادی برنج را نیز انجام خواهیم داد و با خرید برنج ایرانی در کنار کشاورز ایرانی خواهیم بود.

ساداتی نژاد با بیان اینکه برای اینکه به مصرف کننده ایرانی هم جفا نشود، برای سال آینده حتما خرید میوه شب عید را به صورت کشاورزی قراردادی با کشاورز ایرانی قرارداد خواهیم بست، تصریح کرد: برای اینکه اگر منفعتی وجود دارد در کنار کشاورز باشد و بتوانیم بازار را کنترل کنیم. لذا با این نگاه در حوزه کشاورزی قراردادی پیش خواهیم رفت.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امیدواریم بتوانیم در زمینه‌های مختلفی از کشاورزان حمایت کنیم و امیدواریم این سفر با مصوباتی که برای آن در نظر گرفته شده و حجم زیادی از اعتبارات را به خود اختصاص داده منشاء تحولی در حوزه کشاورزی باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید