Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان مدیریت بحران کشور:

بخشی از بودجه مقابله با بحران‌های طبیعی به توسعه فضای سبز کشور اختصاص یابد

رییس سازمان مدیریت بحران کشور به اهمیت محیط زیست و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: بر همین اساس باید چهار درصد بودجه مقابله با بحران‌های طبیعی و سوانح انسان ساخت به توسعه فضاهای سبز کشور اختصاص یابد.

بخشی از بودجه مقابله با بحران‌های طبیعی به توسعه فضای سبز کشور اختصاص یابد

به گزارش خبرنگار ایانا از استان البرز، محمدحسن نامی روز پنجشنبه در آیین کاشت نهال در شهرک دارویی برکت شهرستان ساوجبلاغ و افتتاح همزمان ۹۷۵ طرح آبخیزداری سراسر کشور با میزبانی البرز، افزود: کشور ما یک منطقه بحران‌خیز است ولی در بخش پیشگیری می‌توانیم اقداماتی داشته باشیم تا از این بحران جلوگیری شود.

وی با اشاره به سیل اخیر کرمان اظهار داشت: در دشت جیرفت اگر سیل‌بند می‌زدیم خسارت خیلی کمتری را شاهد بودیم زیرا جان انسان‌ها با هیچ پولی قابل جبران نیست.

نامی گفت: در سیل علاوه بر اینکه شاهد خسارت به زیرساخت‌های کشور هستیم یک سری خسارت‌های پنهان نیز مثل از دست دادن خاک را شاهد هستیم به طوری که زمین‌هایی که شیب بالای ۱۵ درجه دارند اگر وضعیتی مثل دی ماه گذشته که ۲۰۰ میلی متر باران در مدت کمی بارید را داشته باشیم در هر هکتار ۱۶ تن خاک از دست می‌رود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ایجاد هر متر مکعب خاک به ۸۰۰ سال زمان نیاز دارد، افزود: با فرسایش خاک، سدها پر می‌شود و وظیفه سازمان منابع ‌طبیعی و آبخیزداری در این زمینه رسالتی مهم است زیرا آبخیزداری از کارهای بسیار مهم و راهبردی در کشور است؛ آبخیزداری در بالادست و آبخوانداری در بخش میانی مانند احداث سدها از مهمترین ماموریت‌ها است.

وی ادامه داد: بنا بر بندهای ۱۳ و ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور و مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸؛ وظایف زیادی بر عهده سازمان منابع‌طبیعی گذاشته شده که از جمله آن‌ها آبخوانداری و آبخیزداری و کنترل سیلاب و اطفای حریق به خصوص در جنگل‌ها است.

نامی اضافه کرد: همچنین بنا بر بند ۱۶ قانون مدیریت بحران، سازمان مدیریت بحران کشور به عنوان یک سازمان نظارتی آمادگی دارد در این بخش‌ها علاوه بر تأمین هزینه به صورت همکار به خصوص در کارهای فنی در کنار شما باشد و کمک کند.

وی با بیان اینکه طبیعت خودش همانطور که تخریب می‌شود و شدتش بیشتر شده اخطارهایی هم می‌دهد، گفت: از جمله آن کاهش بارش برف است که شاید تا چند سال آینده برفی را در ارتفاعات نداشته باشیم.

محیط زیست مهمتر از اقتصاد است

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه محیط زیست اکنون مهمتر از اقتصاد است تا بتوان به زندگی ادامه داد، افزود: باید سالانه ۱۰۰ هزار هکتار به فضای سبز کشور اضافه کرد که تمام سازمان‌های دولتی و نظامی و حتی سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه برنامه بدهند.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید زیادی بر کاشت درخت و توسعه فضای سبز به خصوص کاشت درخت‌های مثمر دارند، اظهار داشت: ایشان بر کشت درخت‌های مثمر تاکید دارند؛ نهضت کشت درخت‌های دیم را در مناطقی که میانگین بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی متربارندگی دارند، بایستی راه‌اندازی کرد و اگر امکان باشد ما در کنار سازمان منابع‌طبیعی هستیم.

در پایان این آیین با دستور وزیر جهاد کشاورزی ۹۷۵ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری در سراسر کشور به بهره برداری رسید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید