Iranian Agriculture News Agency

منصور:

احیای ۱۰ هزار رشته قنات با فعالیت‌های آبخیزداری

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در سال‌های اخیر بیش از ۱۰ هزار رشته قنات با فعالیت‌های آبخیزداری احیا شده است که آبدهی آنها از یک و نیم تا سه برابر شده است.

احیای ۱۰ هزار رشته قنات با فعالیت‌های آبخیزداری

به گزارش خبرنگار ایانا، مسعود منصور روز پنجشنبه در آیین افتتاح ۹۷۵ پروژه منابع ‌طبیعی و آبخیزداری کشور که با محوریت استان البرز برگزار شد، افزود: امروز از جمله مخاطرات طبیعی در کشور ما، در بخش‌های آب، خاک و پوشش گیاهی رخ می‌دهد که تاثیرات این مخاطرات در دراز مدت خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: امروز شاهد نتیجه برخی بحران‌های طبیعی در قالب ریزگرد، سیل، فرسایش خاک، خشک شدن قنات‌ها و پایین رفتن آب سفره‌های زیرزمینی در کشور هستیم.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان این که سالانه شاهد فرسایش ۱۶ تن خاک در هکتار هستیم، ادامه داد: این در حالی است که سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب فرسایش در دریاچه سدها ایجاد می‌شود که با اقدامات لازم می‌توان مشکل فرسایش خاک را مهار کرد.

وی اظهار داشت: ۲۷ میلیون هکتار از عرصه کشور در پهنه سیل‌خیزی قرار گرفته که در این محدوده ۴۵۰ شهر و هشت هزار و ۲۶۰ روستا قرار دارند.

این مقام مسئول ادامه داد: در ۲۰ سال اخیر بیش از سه هزار و ۵۰۰ سیل در کشور داشته‌ایم که خسارت‌های زیادی در برداشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۳۲ میلیون هکتار از عرصه کشور مناطق بیابانی تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: از هفت میلیون مناطق بحرانی در کمال تاسف حدود ۲ و نیم میلیون هکتار آن کانون‌های مولد گرد و خاک است.

وی تاکید کرد: در این شرایط عزم را بایستی جزم کرد و برای کاهش این مخاطرات اقداماتی در خصوص آبخیزداری انجام داد.

منصور با بیان اینکه ۷۰ درصد مخاطرات سیل با آبخیزداری کاهش می‌یابد، گفت: سالانه با پیشگیری از افرایش ۹ تن خاک در هکتار به تدریج می‌توانیم این معضل را مهار کنیم.

احیای ۱۰ هزار رشته قنات در کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: در سال‌های اخیر بیش از ۱۰ هزار رشته قنات با فعالیت‌های آبخیزداری احیا شده‌اند که آبدهی آنها از یک و نیم تا سه برابر شده است.

وی افزود: این در حالی است که با پر آب شدن قنات‌ها معیشت، سلامت و کشاورزی نیز احیا می شود.

منصور با بیان یکی از راه های نجات کشور با آبخیزداری صورت می گیرد، افزود: یکی از رویکردهایی که امروز به صورت جدی دنبال می‌کنیم حفظ، احیا و توسعه و بهره‌برداری از منابع طبیعی با مشارکت مردم و دستگاه‌های اجرایی است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: در کشور انجمن خیرین آبخیزداری شکل گرفته و از همین رو امسال با این هدفگذاری صورت گرفته با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و مردم ۱۰۰ هزار هکتار طرح آبخیزداری در کشور انجام شده است.

وی اظهار داشت: در حوزه بیابانزدایی امسال حدود ۵۰ هزار هکتار را در کشور هدفگذاری کردیم اما خوشبختانه با مشارکت خوب دستگاه‌های اجرایی و مردم به ۸۵ هزار هکتار رسید.

منصور در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: همچنین امسال یک هزار و ۸۵۰ هکتار زمین توسط معدنکاران کشور احیا و بازسازی صورت گرفته و این مهم با قوت دنبال می‌شود.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه با بیان این که طی چهار ماه گذشته اقدامات بسیار خوبی از جمله اجرای طرح کاداستر در کشور انجام گرفته، افزود: یکی از پروژه‌های مهم ما اتمام ۹۵ درصدی کاداستر اراضی ملی در کشور است.

به گفته وی، همچنین امروز ۹۷۵ پروژه همزمان در سراسر کشور با بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در کشور به بهره‌برداری رسید که از این تعداد ۲۶۶ پروژه در حوزه آبخیزداری است.

منصور افزود: همچنین ۱۴۰ پروژه بیابان‌زدایی، ۱۵۰ پروژه مرتع، ۵۴ طرح در حوزه جنگل و ۴۰ پروژه زارعت چوب امروز در همین قالب افتتاح شد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به صنایع چوب و کاغذ و سلولزی اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون ظرفیت اسمی صنایع چوب و کاغذ و سلولزی در کشور ۱۳ میلیون متر مکعب است اما بنا به دلایل و مشکلات حدود ۶ تا هفت میلیون متر مکعب آن در حال بهره‌برداری است.

وی افزود: با این وجود از سال گذشته تاکنون حدود ۶۰ هزار هکتار توسعه زارعت چوب در کشور داشته‌ایم؛ در واقع هر هکتار زراعت چوب حدود ۳۰۰ تن چوب تولید می‌کند که در خودکفایی تولید کاغذ یکی از برنامه‌های ما است.

منصور ادامه داد: همچنین یکی دیگر از برنامه‌ها که برای نخستین بار اتفاق افتاد حدود ۶ هزار هکتار از این ۶۰ هزار هکتار را با پساب واحدهای غیرمتعارف انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه ۲۵۰ هزار هکتار بیابان‌زدایی از سال گذشته تا کنون در کشور انجام داده‌ایم، به بخش گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: امروز در اراضی بالادست شهرک دارویی برکت استان البرز کاشت گیاهان دارویی با ۲ رویکرد تامین مواد اولیه صنایع دارویی و حفظ محیط زیست انجام شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید