Iranian Agriculture News Agency

تأمین و امنیت بهداشتی فرآورده های دامی در خوزستان در ایام نوروز و رمضان

مدیر کل دامپزشکی خوزستان گفت: طرح تشدید نظارت های بهداشتی در ایام تعطیلات عید نوروز و ماه مبارک رمضان در استان همزمان با سراسر کشور به صورت شبانه روزی از 14 اسفند تا 16 اردیبهشت اجرا خواهد شد .

تأمین و امنیت بهداشتی فرآورده های دامی در خوزستان در ایام نوروز و رمضان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، مدیر کل دامپزشکی استان در نشست خبری با بیان اینکه بدلیل خشکسالی و گرانی نهاده ها ،دامداران استان که عمدتا از دامداران سنتی هستند به تغذیه های نامناسب دامی رو می آورند اظهار داشت: این نوع تعذیه بر سلامتی دام و کیفیت و میزان تولیدات دامی تاثیر منفی خواهد داشت.

 

مصطفی کنارکوهی افزود: گاومیش از جمله دام هایی است که از آب شیرین تغذیه می کند و در صورت عدم وجود آب شیرین به پساب کشاورزی روی می آورد و چون این پساب آلوده می باشد تلفات و خسارت دامی را بدنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: پیش از این تفاله نیشکر به صورت رایگان در اختیار دامداران استان قرار می گرفت ولی پس از معرفی این تغذیه دامی و استفاده از آن در استان های دیگر میزان تفاله نیشکر در استان کاهش یافته همچنین هزینه حمل این نهاده دامی در استان افزایش یافته است.

کنارکوهی اضافه کرد: گاومیش استان خوزستان از نوع اصیل و مقاوم هستند و باید با تغذیه صحیح مانند علوفه سبز ، مکمل و ... سیستم ایمنی بدن آن  را بالا برد و در صورت عدم حمایت از این دام عواقب بدی را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تاکنون 150 هزار رآس دام سنگین و تمامی دام های سبک استان در مقابل بیماری تب برفکی واکسینه شدند تصریح نمود: جهت واکسیناسیون تب برفکی به استان اعتبار تخصیص یافته است که حداقل تا 6 ماه اول سال آینده را تامین خواهد کرد همچنین واکسنPPR  به میزان لازم در استان وجود دارد و تا پایان سال 8 میلیون نوبت سر واکسیناسیون در سطح استان صورت خواهد گرفت.

کنارکوهی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی اداره کل دامپزشکی بازرسی از اصناف و اماکنی که اقدام به تولید و توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی می کنند می باشد تصریح نمود: طرح تشدید نظارت های بهداشتی در ایام تعطیلات عید نوروز و ماه مبارک رمضان در استان همزمان با سراسر کشور به صورت شبانه روزی از 14 اسفند تا 16 اردیبهشت اجرا خواهد شد .

وی اضافه کرد: در این طرح 53 اکیپ شامل 139 نفر کارشناس بهداشتی دامپزشکی و ناظر شرعی کاربازرسی را بر عهده خواهند داشت.

مدیر کل دامپزشکی استان  اذعان داشت: از ابتدای طرح تاکنون یک هزار و 150 مورد بازرسی از اماکن صورت گرفته که منجر به پلکپ 2 واحد و معرفی 4 واحد به مراجع قضایی شده است همچنین بیش از 500 کیلوگرم فرآورده دامی کشف و امحا گردیده است.

مصطفی کنارکوهی گفت: هدف از این طرح  تامین و امنیت بهداشتی فرآورده هایی مانند گوشت قرمز و سفید استحصالی و اطمینان به هم استانی ها برای استفاده از فرآورده های خام دامی می باشد.

وی به همکاری اداه کل دامپزشکی با قرارگاه امنیت غذایی نیز اشاره و اظهار داشت: در سطح استان 2 هزار و 700 واحد تولید و عرضه فرآورده های خام دامی وجود دارد ک هدارای پروانه و مجوز هستند  که به صورت دوره ای و روتین از این واحدها بازرسی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه های این اداره کل کشتار غیر مجاز در سطح شهرستان ها و جاده های بین شهری می باشد و در این خصوص در طی سال به صورت روزانه نظارت ها صورت می گیرد و امیدواریم تبعات مثبت این بازرسی ها پس از ماه مبارک رمضان برای همگان بیش از پیش  آشکار شود.

کنارکوهی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 147 پرونده قضایی در خصوص کشتار غیر مجاز دام در استان تشکیل شده افزود: پس از جلسات مختلف با معاونت اجتماعی و عمرانی استاندار مصوبات خوبی در این زمینه شکل گرفته است ولی باید توجه داشت رکن اساسی ، دستگاه قضایی است.

وی با اشاره به اینکه کمتر از 4 درصد کشتارها در سطح استان غیر مجاز می باشد تصریح کرد: نگهداری فرآورده خام دامی برای ساعتی در سردخانه حدود 80 درصد از ویروس های موجود در آن فرآورده را از بین می برد

کنارکوهی اضافه کرد: در تمام واحد های تولیدی حدود یک و نیم درصد هزینه های دامداری مربوط به هزینه دارو می باشد ولی همین میزان کم بر تولید و قیمت دام موثر می باشد

وی عرضه رایگان و یا  یارانه دار کردن نهاده های دامی را روشی موثر بر تولید و قیمت تمام شده دام دانست .

وی به  عرضه ماهی شب عید در ایام پایانی سال نیز اشاره و اضافه کرد: هم استانی ها ماهی را ازمراکز مجاز خریداری کنند و در صورتیکه ماهی از بین رفت آن را به صورت بهداشتی دفن کنند همچنین برای تعویض ماهی دقایقی منتظر بمانند تا کلر آب  کاهش یابد.

کنارکوهی در پایان از هم استانی های درخواست کرد مایحتاج دامی خود را از اماکن مجاز تهیه نمایند و به هیچ وجه از دستفروش ها خرید نکنند.     

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید