Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی:

کانون ریزگردهای دریاچه ارومیه تثبیت شد

برگزاری جشن کاداستر در آذربایجان غربی

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی از تثبیت کانون ریزگردهای دریاچه ارومیه با اجرای طرح های احیا خبر داد.

کانون ریزگردهای دریاچه ارومیه تثبیت شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی، میرصمد موسوی در نشست خبری با اصحاب با رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی با بیان اینکه در سه شهرستان حوضه آبریز دریاچه ارومیه در شهرستانهای ارومیه، سلماس و میاندوآب شاهد گردو غبارهای نمکی بودیم، افزود: تا سال 95 شاهد گرد و غبارهای شدید نمکی در این سه شهرستان به خصوص روستاهای اطراف دریاچه ارومیه بودیم که با اجرای طرح های احیا در طول 5 سال اخیر کانون های ریزگرد در این سه شهرستان تثبیت شده است.

وی نهال کاری و بوته کاری در سطح 2 هزار و 67 هکتار از مناطق اطراف شهرستانهای ارومیه،میاندوآب و سلماس با هدف تثبیت کانون های گرد و غبار خبر داد و گفت: اجرای 163 کیلومتر بادشکن غیرزنده، بذرکاری در سطح دو هزار و 600 هکتار و اجرای 244 هزار هکتار قرق به همراه ساماندهی 487 هزار هکتار چرای دام از دیگر اقدامات با هدف احیای دریاچه ارومیه توسط این اداره کل است.

موسوی با اشاره به فعالیت 9 سایت سنجش فرسایش خاکی و بادی در استان به خصوص حوضه دریاچه ارومیه اضافه کرد : در سال 96 تلفات تجمعی خاک در منطقه جبل در اطراف دریاچه ارومیه 39 تن در هکتار  بود که این میزان با اجرای طرح های احیا به 3 تن در هکتار کاهش یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی با اشاره به 27 حوضه آبخیرداری در 4 محدوده دریاچه ارومیه، رودخانه های ارس، زاب و سفید رود در استان خاطر نشان کرد: تاکنون یک میلیون و 252 هزار هکتار عملیات آبخیزداری مطالعه شده است که از این میزان 534 هزار هکتار اجرا، 299 هزار هکتار در دست اجرا و  419 هزار هکتار هنوز نشده است.

موسوی همچنین از اجرای 31 هزار و 863 هکتار عملیات مکانیکی و یکهزار و 250 هکتار عملیات بیولوژیکی با اعتباری بالغ بر 100 میلیارد تومان در استان در زمینه طرح های آبخیزداری خبر داد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی  در ادامه با اشاره به نامگذاری 15 اسفندماه روز درختکاری گفت : پویش مردمی نیز امسال با شعار هر ایرانی هر درخت و به یاد هر شهید یک نهال در سطح استان کاشته می شود.

وی با بیان اینکه هفته درختکاری با هدف تبدیل و ترویج معارف منابع طبیعی در بین مردم، ایجاد ضرورت حفاظت از منابع طبیعی و آشنایی عموم مردم با اهداف و برنامه های سازمان اجرا می شود، ادامه داد: در این هفته مراسم درختکاری نمادین در برخی از مناطق ، برگزاری مانور یگان حفاظت، مراسم تجلیل از بهره برداران نمونه، دیدار با خانواده های معظم شهدا و غیره از جمله برنامه های شاخص است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی تصریح کرد: تاکنون از مساحت دو میلیون و 754 هکتار اراضی ملی در استان بیش از دو میلیون و 483 هزار هکتار اسناد تک برگی بنام دولت جمهوری اسلامی اخذ شده است. 

وی با بیان اینکه در این راستا جشن انفال یا همان سنددار شدن اراضی ملی(کاداستر) در این هفته در تعدادی از استانها به  خصوص آذربایجان غربی اجرا می شود، افزود: سنددار کردن اراضی ملی در تمام مناطق استان اجرا و به اتمام رسیده و تنها 43 هزار هکتار در ارومیه باقی مانده که در دست اقدام است.

موسوی با بیان اینکه سالانه در سطح 500 تا هزار هکتار با همکاری بخش خصوصی نهال در استان تولید می شود، گفت: امسال با همکاری بخش خصوصی یک میلیون اصله نهال تولید و دربین متقاضیان توزیع شده است.

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: امسال در سطح 260 هزار مترمکعب چوب در استان استحصال و تحویل صنایع چوب و کاغذ شمال کشور و نیز سایر کارخانه های چوب وکاغذ شده است.

موسوی با اشاره به بیش از 50 مورد آتش سوزی مراتع و جنگل ها در استان در سال جاری نیز افزود: بیشترین آتش سوزی ها در شهرستانهای پیرانشهر، سردشت و ارومیه اتفاق افتاده و با توجه به درصد بالای خطای انسانی نیازمند فرهنگ سازی در این زمینه هستیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید