Iranian Agriculture News Agency

بی پروا در گفتگوی اختصاصی با ایانا خبر داد:

تولید بیش از 2 میلیون اصله نهال سالم و استاندارد در آذربایجان شرقی در سالجاری

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از تولید بیش از 2 میلیون اصله نهال سالم و استاندارد در آذربایجان شرقی در سال 1400 خبر داد.

 تولید بیش از 2 میلیون اصله نهال سالم و استاندارد در آذربایجان شرقی در سالجاری

محمدباقر بی پروا همزمان با روز درختکاری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اشاره به وجود 30 نهالستان دارای مجوز تولید نهال در استان گفت: میزان تولید نهال سالم واستاندارد امسال بیش از 2 میلیون اصله از ارقام مختلف دانه دار و هسته دار ، میوه خشک و گونه های مختلف نشای گیاهان داروئی... می باشد که این نهالستانها زیر نظر کمیته فنی نهال استان مرکب از کارشناسان سازمان و مرکز تحقیقات کشاورزی فعالیت می کنند.

وی افزود: در سالهای اخیر بدلیل سیاستهای مدیریت باغبانی در جهت توسعه باغات متراکم و یکدست و استقبال باغداران استان، پایه های رویشی وکشت بافتی همانندانواع پایه های مالینگ برای سیب، گزیلا برای گیلاس و پیرودوارف برای گلابی و پایه های جی اف و جی ان برای هلو وشلیل در دستور کار قرار گرفته و امروزه در سطح انبوه در استان تولید می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: این مدیریت همچنین جهت کاهش میزان خسارات ناشی از وجود ارقام بی کیفیت، اقدام به توسعه کشت ارقام پیوندی پربار، دیرگل و مقاوم به سرما وکم نیاز به آب در برخی ارقام همانند گردو، بادام، پسته، گیاهان داروئی در نهالستانها و باغات استان نموده است و در راستای افزایش کمی وکیفی و براساس ارزیابیهای صورت گرفته، نهالستان و نهال کار نمونه کشوری از استان آذربایجان شرقی برگزیده شده است.

 بی پروا به متقاضیان احداث باغات در سالجاری توصیه نمود باتوجه به اینکه در احداث باغات انتخاب نوع گونه و رقم بسیار دارای اهمیت بوده و  نوعی ضمانت برای سرمایه گذاری بلندمدت تلقی می گردد، کشاورزان عزیز نسبت به تامین نهال دارای شناسه موردنیاز از نهالستانهای دارای مجوز اقدام و از خرید نهالهای فله ای فاقد شناسه از مراکز غیرقانونی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه احداث باغات مدرن و متراکم، تولید نهال بصورت کشت بافتی، ایجاد مزارع تولید نشاء گیاهان داروئی و حذف و جایگزینی باغات در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با در نظرگرفتن و رعایت الگوی کشت از اهداف اصلی مدیریت باغبانی در ارتباط با بحث نهال در استان می باشد اظهار داشت: کارشناسان باغبانی در تمامی مراکز جهاد کشاورزی آماده همکاری در ارائه خدمات فنی کشت، داشت و برداشت بوده و متقاضیان دارای شرایط در این راستا می توانند ضمن بهره مندی از این خدمات از برخی تسهیلات همانند نهال یارانه دار و برخی موافقت نامه های باغی بهره مند شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید