Iranian Agriculture News Agency

"ساداتی نژاد" در دومین نشست کارگروه مقابله با بیابان زایی:

بستر تولید کشور در امنیت غذایی، مقابله با بیابان‌زایی و حفظ آب و خاک است

لزوم تبیین نقشه راه برای مقابله با بیابان زایی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: جایگاه حوزه های محیط زیست و منابع طبیعی در دنیا رشد کرده است و در آینده جایگاه بالاتری پیدا خواهد کرد، بستر تولید ما در امنیت غذایی هم مقابله با بیابان زایی و حفظ آب و خاک است و باید در حفاظت از آن کوشا باشیم.

بستر تولید کشور در امنیت غذایی، مقابله با بیابان‌زایی و حفظ آب و خاک است

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در دومین نشست کارگروه ملی مقابله با بیابان زایی که بعد از ظهر امروز شنبه 14 اسفندماه برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه شعبان و هفته منابع طبیعی ابراز امیدواری کرد: بتوانیم از هفته منابع طبیعی به عنوان یک فرصت استثنایی برای تقویت آب و خاک، پوشش گیاهی و شکوفایی این بخش استفاده کنیم.

وی افزود: جایگاه حوزه های محیط زیست و منابع طبیعی در دنیا رشد کرده است و در آینده جایگاه بالاتری پیدا خواهد کرد، بستر تولید ما در امنیت غذایی هم مقابله با بیابان زایی و حفظ آب و خاک است و باید در حفاظت از آن کوشا باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تا پیش از سال 1401 باید یک نقشه راه برای اقدامات سال جدید در حوزه مقابله با بیابان زایی تبیین شود تا در فروردین ماه بتوانیم راهبرد سال جدید را تصویب کنیم، البته کارگروه باید بندی را برای حوادث و اقدامات ویژه در نظر بگیرد.

وی بر لزوم اثرگذاری جلسات کارگروه مقابله با بیابان زایی تاکید کرد و گفت: دستگاه های حاضر در کاگروه، از اقدامات گذشته در زمینه مقابله با بیابان زایی گزارشاتی را ارائه دهند.

ساداتی نژاد ابراز امیدواری کرد: بتوانیم در زمینه حفظ منابع طبیعی اقدام کنیم و این کارگروه که رسالت ملی دارد، بتواند باعث ارتقا در این حوزه شود.

برگزاری نشست کنوانسیون مقابله با بیابان زایی در ساحل عاج

در ادامه این نشست، مسعود منصور معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار کرد: ۳۲ میلیون هکتار از عرصه های کشور در حال بیابانی شدن هستند که ۱۳.۹ میلیون هکتار کانون‌های بحرانی فرسایش، 7.5 میلیون هکتار به عنوان کانون‌های بحرانی در معرض هجوم شن‌های روان هستند.

وی افزود: از 7.5 میلیون هکتار کانون بحرانی، 2.5 میلیون هکتار کانون گرد و غبار و ریزگردها است که نیازمند یک عزم همگانی و همت عمومی است و باید تعهدات بین المللی مورد توجه قرار گیرد.

منصور تصریح کرد: در سازمان منابع طبیعی رویکردی اتخاذ شد تا از مردم، خیرین و دستگاه‌ها کمک بگیریم و سندی در سازمان بر این مبنا تبیین شد تا هم کار احیا و هم تولید و اشتغال و سرمایه‌گذاری انجام شود.

وی افزود: اقدام دیگر در استان‌های بیابانی این بود که حدود ۵۶ هزار هکتار از اراضی را با مشارکت سایر بخشها بیابان‌زدایی کرده‌ایم، در استان‌های یزد، سمنان، کرمان، مرکزی، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان ۸۵ هزار هکتار با مشارکت مردمی، خیرین و دستگاه‌ها بیابان‌زدایی انجام شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که ۲ هزار هکتار توسعه درختکاری برپایه زراعت چوب در خوزستان انجام‌شده است، خاطرنشان کرد: خوزستان ۲ کانون ۸۰ هزار هکتاری گرد و غبار دارد که مقرر شد تحقیقات و مطالعات میدانی انجام شود تا بتوانیم احیای آن را انجام دهیم.

وی با اشاره به این که طبق اسناد بالادستی باید هر سال یک میلیون هکتار بیابان زدایی در کشور انجام شود، ادامه داد: در یک سال و نیم گذشته 6 هزار و 251 هکتار نهالکاری، ۳۰ هزار و 814 هکتار مدیریت روان آب، 4 هزار و 250 هکتار تثبیت با بادشکن زنده و غیر زنده، 176 هزار هکتار مراقبت و نگهداری، یک هزار و 666 هکتار خاک پوشی و مالج پاشی و 193 هزار هکتار عرصه تحت قرق انجام شده است.

منصور در رابطه با دستورالعمل های کنوانسیون مقابله با بیابان زایی عنوان کرد: دستورالعملهای کنوانسیون مقابله با بیابان زدایی شامل احیای سرزمین و شکوفایی اقتصادی پسا پاندمی کووید ۱۹، تاب آوری در برابر خشکسالی، جوانان و مدیریت سرزمین و الگوهای مصرفی و تولیدی است که در نیمه دوم اردیبهشت سال ۱۴۰۱ در ساحل عاج برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید