Iranian Agriculture News Agency

نهال بادام و گوجه سبز در گلخانه‌های خراسان شمالی کاشته شد

سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: نهال بادام و گوجه سبز به عنوان میوه‌های نوبرانه برای نخستین بار در راستای افزایش درآمد کشاورزان و صرفه اقتصادی وارد گلخانه‌های این استان شد.

نهال بادام و گوجه سبز در گلخانه‌های خراسان شمالی کاشته شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمد محمد زاده سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: اظهار داشت: تولید میوه های نوبرانه در فضای بسته و گلخانه ای به صورت پایلوت در شهرستان مانه و سملقان اجرایی شده است که در آینده نزدیک محصول آن وارد بازار خواهد شد.

وی افزود: در فصل بهار میوه های نوبرانه مورد استقبال خوبی از سوی مردم قرار می گیرد اما معمولا هرساله محصول بادام و گوجه سبز در این استان از ناحیه سرما دچار خسارت می شد و بعضا در برخی از سال ها کشاورزان هیچ محصولی برداشت نمی کردند اما با ورود به گلخانه ها از سرما فرار خواهد کرد.

وی اظهار داشت: کاشت میوه های نوبرانه در گلخانه ها صرفه اقتصادی خوبی دارد و محصول سریع وارد بازار خواهد شد و با قیمت مناسبی نیز عرضه می شود.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: با تامین سامانه گرمایشی در فصل سرد و  رعایت سایر اصول فنی کاشت درختان نوبرانه صرفه اقتصادی خوبی خواهد داشت.

محمد زاده اظهار داشت: گلخانه یکی از راه حل های مدرن برای مبارزه با سرما، گرما و کم آبی می باشد و در بسیاری از کشور ها که دارای آب و هوای سرد یا گرم هستند و یا با مشکل کم آبی رو به رو هستند، ساخت گلخانه می تواند بهترین گزینه برای تولید میوه و سبزیجات در این مناطق باشد

سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: تعداد روزهای سرد در این استان زیاد است که ایجاد گلخانه ها و بردن بیشتر محصولات به این فضاهای بسته به افزایش تولیدات و درآمد کشاورزان کمک می کند.

مهندس محمد  زاده افزود: هم اینک در گلخانه های این استان انواع صیفی و سبزی، انواع گیاهان زینتی و دارویی و انواع نشائ ها تولید می شود.

وی اظهار داشت: هم اینک ۳۳۹ واحد تولیدی گلخانه بزرگ مقیاس، متوسط و کوچک در سطح استان وجود دارد که از این سطح سالانه ۱۷ تا ۲۰ هزار تن انواع محصول در فصل و خارج از فصل تولید می شود.

وی با بیان اینکه کشت گلخانه ای بهترین جایگزین کشت در فضاهای باز است افزود: کشاورزان نیز در سال های گذشته متوجه این امر شدند که برای رهایی از مشکلات خشکسالی، کم آبی، فرار از سرما و افزایش تولید به سمت ایجاد گلخانه ها رفته اند.

مهندس محمد زاده اظهار داشت: کاهش هزینه های تولید، ایجاد اشتغال کنترل محصول از نظر آفات و بیماری ها از دیگر مزایای ایجاد گلخانه ها است.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اهمیت کشت گلخانه ای و کاهش آب مصرفی گفت: میزان مصرف آب در تولید گلخانه ای ۹۰ درصد راندمان دارد که به شدت مصرف آب را کاهش داده و نسبت به دیگر انواع کشت به ۱۰ درصد آب نیاز دارد.

وی افزایش بهره وری منابع و عوامل تولید کشاورزی به ویژه آب، افزایش کمی و کیفی تولیدات گلخانه ای، افزایش صادرات محصولات گلخانه ای و ایجاد اشتغال پایدار را دیگر اهداف گسترش گلخانه ها عنوان کرد.

وی گفت: به دلیل اینکه گلخانه ها واحدهای ثابتی هستند و میزان دما، رطوبت و سایر فاکتور ها قابل مدیریت است می توانیم در خارج از فصل نیز کشت محصول داشته باشیم که بسیار صرفه اقتصادی نیز دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید