Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

تجاری‌سازی کشاورزی با انتقال دانش و فناوری‌های نوین به عرصه

وزیر جهاد کشاورزی و رئیس هیات امنای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: برای دستیابی به اقتدار و امنیت غذایی پایدار لازم است بر مبنای علم، دانش و فناوری نوین حرکت کرد و مظهر این مولفه‌ها در وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تات است.

تجاری‌سازی کشاورزی با انتقال دانش و فناوری‌های نوین به عرصه

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سید جواد ساداتی‌نژاد در نخستین نشست هیأت امنای سازمان تات در دولت سیزدهم، با ابراز خرسندی از تشکیل این نشست در ایام پایانی سال، با بیان این که سازمان تحقیقات تاکنون خدمات فراوانی را برای بخش کشاورزی کشور انجام داده است، اظهار داشت: اگر به دنبال کشاورزی تجاری هستیم، کشاورزی باید علمی شود و راه دیگری در این راستا وجود ندارد بنابراین نقش‌آفرین اصلی در این زمینه سازمان تات است که بزرگترین مسئولیت را در این خصوص برعهده دارد و باید دانش و فناوری نوین را به بخش کشاورزی انتقال و اشاعه دهد.

وی به نقش ترویج در نفوذ دانش و فناوری‌های نوین بخش کشاورزی به عرصه اشاره کرد و افزود: هرچه تولید دانش و فناوری داشته باشیم، مادام که خروجی آن را در بخش کشاورزی مشاهده و لمس نکنیم، دانش تولیدی به پول و ثروت تبدیل نمی‌شود؛ البته ترویج در گذشته فراز و فرودهایی داشته است و در حال حاضر نیز تلاش مسئولان سازمان این است که مجددا" ترویج را به دوران طلایی بازگردانند.

وزیر جهاد کشاورزی ضمن تاکید بر پیوند میان نهادهای علمی و حوزه‌های عملیاتی (سطح مزرعه) افزود: حوزه‌های صنعت و بهداشت در این زمینه بسیار خوب عمل کرده‌اند و بالاخص وزارت بهداشت که الگوی موفقی در این زمینه به حساب می‌آید؛ ما نیز با الگوبرداری از نمونه‌های موفق لازم است با در نظر گرفتن مشوق‌هایی سوق دادن فعالیت اعضای هیات علمی در سطح مزرعه را هدایت کنیم.

وی بر هم‌افزایی میان حوزه‌های تولید دانش و حوزه عملیاتی (سطح مزرعه) در بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: در این راستا لازم است تا یک عضو هیات علمی حداقل ۶ ماه از سال را در سطح مزرعه فعال باشد و لذا ضرورت دارد تا در این عرصه برای او منافع ایجاد کنیم، به گونه‌ای که فعالیت در میدان و سطوح عملیاتی برای او درآمد و جذابیت داشته باشد.

ساداتی‌نژاد در این زمینه از هیات امنای سازمان تات خواست برنامه‌ریزی‌های لازم در جهت تبیین ماموریت هیأت علمی و تحقق اهداف امنیت غذایی پایدار صورت پذیرد.

ایران با اخذ مجوز "ایستا" به جمع صادرکنندگان بذر در جهان پیوست

 

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز ضمن قدردانی از حضور مقام عالی وزارت در پنجاه و پنجمین جلسه دوره‌ای و اولین جلسه هیأت امنای سازمان تات در دولت سیزدهم با معرفی اعضای هیات امنا، طی سخنانی به معرفی و تشریح فعالیت‌های این سازمان پرداخت.

خیام‌نکویی از پژوهش، آموزش و ترویج به عنوان مهمترین ماموریت‌های سازمان تات نام برد و تصریح کرد: این سازمان به دنبال این است که کشاورزی وابسته به منابع و بهره اقتصادی کم و ناپایدار را به سمت کشاورزی دانش‌بنیان، اقتصادی و بهره‌ور سوق دهد و در این مسیر نظام ترویج نقش بسیار با اهمیتی دارد.

وی با اشاره به پیش‌بینی جمعیت آینده کشور در حدود ۱۰۳ میلیون نفر در سال ۲۰۵۰، خاطرنشان ساخت: این امر نیازمند حداقل ۱۸۰ میلیون تن تولیدات بخش کشاورزی است که در حال حاضر ۱۲۵ میلیون تن تولیدات در این بخش صورت می‌پذیرد اما در شرایط محدودیت منابع آبی و آلی در کشور و پایین بودن دانش علمی بهره‌برداران بخش کشاورزی، برای دستیابی به امنیت غذایی پایدار ارتقای ضریب نفوذ دانش و تکنولوژی در عرصه ضروری است.

رئیس سازمان تحقیقات، دستیابی به کشاورزی دانش‌بنیان در کشور را منوط به همراهی و همسو شدن موسسه‌ها و مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه سازمان تات و دانشگاه‌های کشاورزی با مدیریت اجرایی کلان خواند و گفت: برای دستیابی به امنیت غذایی پایدار از طریق کشاورزی دانش بنیان، لازم است تمامی بخش‌های تحقیقاتی، آموزشی، ترویجی و دانش بنیان بخش کشاورزی و همچنین مدیریت اجرایی در کشور همسو در مسیر احصا و رفع مشکلات بخش کشاورزی حرکت کنند.

وی با اشاره به تاریخچه کشاورزی در ایران و شکل‌گیری موسسه های تحقیقاتی بخش کشاورزی اظهار داشت: در حال حاضر ۳۱۴ ایستگاه تحقیقاتی، ۲۰ موسسه تحقیقاتی و ۳۴ مرکز استانی در زیرمجموعه سازمان تات فعالیت دارند که از مهمترین ماموریت‌های این سازمان می‌توان به پژوهش، آموزش و ترویج در کنار دیگر ماموریت‌های حاکمیتی اشاره کرد.

خیام‌نکویی با اشاره به تولیدات ۲۵ میلیون تنی تولیدات کشاورزی در سال های اول انقلاب اسلامی و افزایش آن به ۱۲۵میلیون تن در حال حاضر، بیش از ۶۰ درصد این افزایش را ناشی از نفوذ دانش، آموزش و ترویج کشاورزی خواند و افزود: عواملی نظیر نرخ رشد جمعیت کشور و محدودیت منابع توام با محدویت در افزایش سطح زیر کشت، تلاش برای دانش بنیان کردن بخش کشاورزی و ورود دانش به مزرعه را بیش از پیش کرده است.

وی فعالیت‌های سازمان تات از جمله معرفی ۱۰۱۶ رقم اصلاح شده، را مورد اشاره قرار داد و نظارت بر تولید و توزیع نهاده‌های کشاورزی، ارزیابی ذخایر ژنتیکی ماهیان جنوب و شمال کشور، معرفی گونه‌های ماهیان بومی دریای خزر، معرفی نهاده های تحقیقاتی در زمینه علوم دامی، حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی کشور را از دیگر حوزه فعالیت این سازمان برشمرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به تولید ۹۵ درصدی واکسن دامی و ۴۵ درصدی واکسن طیور مورد نیاز کشور توسط موسسه رازی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سازمان تات اشاره کرد و گفت: واکسن ضد بیماری کرونای موسسه رازی جزو ۳ واکسن برتر دنیا و ۲ واکسن استنشاقی جهان است که تاکنون بیش از ۵ میلیون دز از آن تحویل وزارت بهداشت شده و تا پایان سال ۵ میلیون دز دیگر تحویل می‌شود.

وی از تهیه دستورالعمل ۶۰۰ آفت‌کش تاکنون خبر داد و افزود: اطلاعات پایه خاک و آب کشور که در آن اطلاعات انحصاری خاک، برآورد نیاز سالانه دستورالعمل تغذیه گیاهان زراعی و دستیابی به دانش فنی کودهای زیستی پیش‌بینی شده توسط موسسات ذی‌ربط این سازمان تهیه شده است؛ این اطلاعات مجلدهایی است از اطلاعات خاک، آب، جنگل و مرتع در کشور که یکی از بزرگترین دستاوردهای سازمان تات به حساب می‌آید.

خیام‌نکویی ضمن ارائه آماری از مجموع بذور گواهی شده توسط موسسه‌های تحقیقاتی سازمان، شرکت‌های تولید کننده بذر گیاهی را مورد اشاره قرار داد و از پیوستن ایران به جمع صادرکنندگان بذر در جهان با اخذ مجوز "ایستا" خبر داد.

لازم به ذکر است؛ در پنجاه و پنجمین جلسه هیات امنا، ۱۲ دستور جلسه مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید