Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح چغندرقند کشور:

3 سال آینده کشور در شکر به خودکفایی می رسد

مجری طرح چغندرقند کشور گفت: دولت در قالب یک طرح تلاش دارد کشور طی سه سال آینده به خودکفایی در تولید شکر برسد.

3 سال آینده کشور در شکر به خودکفایی می رسد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، پیمان حصادی در جلسه هماهنگی و پیگیری مسائل چغندرقند در آذربایجان غربی اظهار کرد: به ازای هر هکتار چغندرقند ۱۱ هزار متر مکعب آب مصرف و از ۲۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت چغندر و نیشکر در کشور، ۱۵ میلیون تن شکر تولید می شود.

وی با بیان اینکه استان آذربایجان غربی با سطح زیر کشت ۳۴ هزار هکتار چغندر و تولید یک میلیون و ۶۷۰ هزار تن، اولین و بزرگترین تولید کننده چغندر قند در کشور است، ادامه داد: بعد از استان آذربایجان غربی استان های خراسان رضوی، کرمانشاه، همدان و لرستان در رتبه های بعدی هستند. 

مجری طرح چغندرقند کشور خاطرنشان کرد: استان آذربایجان غربی با  بالاترین سطح زیر کشت چغندر قند و فراهم آوردن زمینه  اشتغال، در این زمینه حائز اهمیت و الگوی کشوری است.

وی در خصوص آب بر بودن گیاه چغندرقند گفت: در کشور شش میلیون هکتار اراضی آبی وجود دارد که ۲ میلیون هکتار آن به کشت گندم  و ۱۰۰ هزار هکتار آن به کشت چغندرقند اختصاص یافته است و از این ۱۰۰ هزار هکتار چغندر، تولیدی معادل تولید میزان گندم آبی و دیم کشور حاصل می شود که در مقایسه با سطح و میزان تولید گندم، به ازای میزان تولید ۷ میلیون تن چغندرقند آب زیادی مصرف نمی شود.

حصادی با بیان اینکه از ۱۰۰ هزار هکتار سطح چغندرقند کشور ۴۸ هزار هکتار آن به صورت آبیاری تحت فشار میکرو و نوار تیپ است گفت: مقرر شده با استفاده از ظرفیت کارخانه ها و ارائه تسهیلات،  ۵۲ هزار هکتار سطح زیر کشت چغندر به سیستم های نوین آبیاری مجهز شوند.

وی با اشاره به اینکه سایت طراحی شود که در این سامانه میزان کود تخصصی و محصول تولیدی، پیمان ها و قراردادها در آن لحاظ شده باشد، گفت: با افزایش قیمت نهادها میزان مصرف کودهای شیمایی به ویژه کود فسفات و پتاس کاهش یافته و ۵۰ درصد نیاز خاک تامین نشده است در صورتی که در کشت قراردادی باید نیاز گیاه کامل تامین شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید