Iranian Agriculture News Agency

محمدی خبر داد:

وجود ۲۷۲هزار هکتار اراضی زیر کشت محصولات مختلف کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیر باغبانی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: میانگین عملکرد مرکبات بیش از ۱۰ تن است که علت پایین بودن آن نسبت به میانگین کشوری وجود سطوح زیاد باغات جوانی است که اخیرا بارور شده آمد.

وجود ۲۷۲هزار هکتار اراضی زیر کشت محصولات مختلف کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد

اکبر محمدی مدیر باغبانی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره وضعیت باغبانی این استان، گفت: این استان حدود ۲۷۲هزار هکتار اراضی زیر کشت محصولات مختلف کشاورزی دارد که از این میزان بیش از ۴۱۲۵۸ هکتار محصولات باغی با تولید حدود ۳۰۰هزار تن انواع محصولات اعم از سردسیری تا گرمسیری بویژه انواع مرکبات، هسته دارها، سبب، انگور، زیتون، بادام، انار، نخیلات، گیاهان دارویی و محصولات گلخانه‌ای شامل سبزی و صیفی، انواع گل و گیاهان زینتی و قارچ خوراکی است.

وی ادامه داد: از جمله استان‌های مستعد توسعه زیر بخش های باغبانی به ویژه در زمینه توسعه باغات مرکبات، نخیلات ، انار و انجیر و همچنین توسعه باغات دیم و گیاهان دارویی در اراضی شیبدار  مطرح و مورد توجه است.

وی با اشاره به وجود  ۹ شهرستان در این استان، یادآور شد: ۶ شهرستان دارای محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری بوده که عمده باغات زیر کشت مرکبات هستند.

به گفته‌ی محمدی، در این استان مرکبات سطحی برابر با  ۱۱۴۱۵ هکتار  با  تولید حدود ۸۰هزارتن را به خود اختصاص داده است، افزود: میانگین عملکرد مرکبات بیش از ۱۰ تن است که علت پایین بودن آن نسبت به میانگین کشوری وجود سطوح زیاد باغات جوانی است که اخیرا بارور شده آمد.

وی ادامه داد: سطح نخیلات استان حدود ۱۱۵هکتار با تولید ۲۶۰تن محصول که اغلب بصورت پراکنده وجود دارند اخیراً با حمایت دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری در زمینه احداث باغات الگویی خرما با ارقام کشت بافتی همچون پیارم و مجول اقدامات خوپی انجام شده است.

به گفته ی وی، سطح باغات انار ۸۸۷ هکتار و تولید ۹۹۸۴تن  که اغلب ارقام محلی و سازگار هستند.

 

 

گفتنی است؛ استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی کشور واقع شده و یک درصد از مساحت کل کشور و کمتر از یک درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده که با متوسط بارندگی بیش از ۵۵۰ مبلی متر که در مناطق گرمسیری استان حدود ۴۰۰میلی متر است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید