Iranian Agriculture News Agency

بازدید استاندار قزوین و هیئت همراه از سد نهب در تاکستان

اعلائی استاندار قزوین به همراه رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی، افلاطونی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان و ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای، روز جمعه از مراحل پایانی ساخت سد نهب در شهرستان تاکستان بازدید کرد.

بازدید استاندار قزوین و هیئت همراه از سد نهب در تاکستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، در این بازدید که میثم پیله فروش معاون اقتصادی استانداری، رجب رحمانی نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی، آقاسیدی مدیر کل حوزه دفتر استاندار، رضا طاهری فرماندار تاکستان، یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین، رضا افلاطونی رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز حضور داشتند استاندار از قسمت های مختلف سد، کانال آبیاری، سازه های مکانیکی و ساختمان‌های اداری در دست ساخت بازدید کرد.

سد مخزنی نهب قزوین و شبکه آبیاری و زهکشی تاکستان با حجم مخزن ۱۱۹ میلیون مترمکعب و حجم تتظیم ۱۱۰ میلیون مترمکعب و طول تاج ۲۱۵۶ متر در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر قزوین و ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهر تاکستان ساخته شده است.

این سد با هدف ذخیره سازی و تنظیم جریانات نابهنگام و سیلابی رودخانه خررود، بهبود اراضی کشاورزی پایین دست به مساحت ۳۶ هزار و ۸۰۰ هکتار و تغذیه مصنوعی آبخوان دشت قزوین به میزان ۲۵ میلیون مترمکعب احداث شده است.

همچنین تامین نیاز صنایع و کنترل سیلاب و کاهش خسارت اراضی پایین دست از دیگر اهداف ساخت این سد است.

برای ساخت سد نهب و شبکه آبیاری و زهکشی ۴۶۵ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که برای ساخت بدنه سد مخزنی نهب تا مرحله آبگیری تاکنون ۲۶۵ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل مابقی کار از جمله عملیات ساخت بدنه سد، بخش سر ریز، ساختمان های بهره برداری، امور پدافندی و پاکسازی ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر هزینه خواهد شد.

سد نهب در حال حاضر بیش از ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیمانکار در حال انجام کارهای تکمیلی و باقیمانده آن برای بهره برداری کامل این سد است و برای انجام این فعالیت‌ها نیازمند ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که با پیگیری های انجام شده امیدواریم هرچه سریعتر این اعتبار به پروژه تخصیص یابد و با تکمیل احداث و ساخت سد مخزنی نهب که از طرح های ملی محسوب می‌شود می‌تواند موجب رشد و توسعه منطقه شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید