Iranian Agriculture News Agency

جلیلی‌مقدم:

توسعه‌ی باغات همراه با مطالعات بازار ضروری است

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در برنامه‌های توسعه‌ی باغات همراه داشتن مطالعات بازار ضروری است.

توسعه‌ی باغات همراه با مطالعات بازار ضروری است

زهرا جلیلی مقدم مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا  با اشاره به اینکه در برنامه‌های توسعه‌ی باغات همراه داشتن مطالعات بازار ضروری است، افزود: در توسعه باغات باید هدف از تولید، بازار محصول، هزینه‌های تولید و شرایط اجتماعی و فرهنگی موجود، در نظر گرفته شود.

وی درباره وضعیت باغات استان کهگیلویه و بویراحمد  در سفر دوروزه به این استان، گفت: با توجه به اینکه بخش قابل‌توجهی از 11هزار و 400هکتار باغات مرکبات این استان در اراضی شیب‌دار واقع‌شده، مسلماً مدیریت بهینه این باغات جهت افزایش عملکرد کمی و تولید میوه باکیفیت و بازارپسند، با هزینه تولید بالایی همراه است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری تصریح کرد: در راستای  افزایش بهره‌وری، نگهداری، حفاظت و تغذیه باغات موجود و احداث باغات متراکم و نیمه متراکم، استفاده از پایه‌های مقاوم به زوال و پیوندک‌های جدید عاری از ویروس و سازگار باید برنامه‌ریزی شود.

به گفته وی، با توجه به تولید فعلی و بارور شدن باغات جوان احداث کارگاه‌های سورتینگ، بسته‌بندی، صنایع فرآوری و تبدیلی جهت کمک به اشتغال، درآمد و معیشت مردم باید در دستور کار قرار گیرد.

وی  از سطوح قابل‌قبول باغات و اجرای تقریباً صددرصدی سیستم آبیاری قطره‌ای در این استان ابزار خرسندی کرد و افزود: باغات الگویی نخیلات کشت بافتی رقم پیارم در سطح ۱۰ هکتار و رقم مجول در سطح ۳ هکتار در روستاهای «لیشتر» و «بابا کلان» شهرستان گچساران انجام‌شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید