Iranian Agriculture News Agency

ساداتی نژاد گفت:

ایجاد شورای مشترک تجاری بین ایران و قزاقستان گام مهمی است

اراده دو کشور برای گسترش مبادلات تجاری

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایجاد شورای مشترک تجاری بینایران و قزاقستان گام مهمی است.

ایجاد شورای مشترک تجاری بین ایران و قزاقستان گام مهمی است

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در همایش تجاری ایران و قزاقستان که با حضور تجار و بازرگانان دو کشور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، برگزار شد، گفت: بر اساس نظر روسای جمهوری کشورهای ایران و قزاقستان سطح فعلی مناسبات و همکاری های اقتصادی و تجاری دو جانبه متناسب با سطح روابط سیاسی نیست.

وی با خطاب قرار دادن بازرگانان و کارآفرینان، افزود: سطح تجارت و سرمایه گذاری متقابل ایران و قزاقستان از جایگاه مطلوبی برخوردار نبوده و ظرفیت های بالقوه دو کشور فاصله زیادی دارد؛ گرچه قبل از شیوع پاندمی کرونا تراز تجارت دو جانبه نسبت به سال ماقبل بیش از ۸۵ درصد رشد داشته و به ۴۴۰ میلیون  دلار رسیده بود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: از این رقم صادرات جمهوری اسلامی به قزاقستان ۱۶۵ میلیون دلار و واردرات ایران از قزاقستان حدود ۲۷۵ میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به این که در حوزه کشاورزی  چندین شرکت ایرانی در شمار تولید کنندگان پیشرو محصولات زراعی روغن های خوراکی و فرآورده های پروتئینی در قزاقستان به شمار می روند؛ افزود:  این که علی رغم پاندمی کرونا پرواز مستقیم بین دو کشور برقرار است و کشتی رانی بین دو کشور در دریای خزر بی وقفه ادامه دارد، نشان دهنده  جدیت هر دو طرف برای استمرار مراودات تجاری و اقتصادی است. 

به گفته وی؛ در هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک برنامه ها و توافاقات اجتماعی متعددی برای رونق اقتصاد و تجارت و ایجاد زیرساخت های بلند مدت برای  همکاری های اینده در دستور کار قرار دارد.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه ایجاد شورای مشترک تجاری بین دو کشور گام مهمی است که انشالله در اجلاس مورد توافق قرار خواهد گرفت، گفت:   در مورد برگزاری نمایشگاه توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان در بهار سال ۱۴۰۱ تصمیم گیری خواهد شد.

به گفته وی  سند همکاری های گمرکی به امضاء خواهد رسید و کمیته مشترک همکاری‌های بانکی و توافق در زمینه امکان استفاده از ارزهای ملی برای تسویه حساب های تجارت دوجانبه ایجاد خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: دستگاه های مسئول استانداردها اعتبار سنجی و ارزیابی اعتبار به عنوان پیش نیاز روابط تجاری و مبادله خرید خدمات فنی و مهندسی با امضای اسناد فنی، همکاری‌های خود را نهادینه خواهد کرد؛ همچنین حمل و نقل و ترانزیت در جهت توسعه تجارت یکی از محورهای اصلی همکاری خواهد بود.

 وی از وزیر تجارت و هم گرایی قراقستان خواست تا پیگیر پذیرش پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل و لغو روادید بازرگانان بین دو کشور توسط دولت متبوع خود باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید