Iranian Agriculture News Agency

مهاجرت زنبورداران خراسان شمالی به مناطق جنوب کشور افزایش یافت

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال، مهاجرت زنبورداران استان به مناطق جنوب کشور برای تولید عسل افزایش یافت.

مهاجرت زنبورداران خراسان شمالی به مناطق جنوب کشور افزایش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، علیرضا صادق گفت: زنبورداران با توجه به خشکسالی ها برای یافتن عرصه های مناسب برای تولید عسل به مناطق جنوب و شمال کشور مهاجرت می کنند که امسال در این خصوص ۸۰۰ فقره مجوز کوچ برای زنبورداران صادر شده که از این تعداد ۸۲ فقره در بهمن ماه بوده است.

وی افزود: مجوزهای کوچ برای جا به جایی در داخل و خارج استان انجام می شود.

صادق گفت: بیشتر زنبورداران حرفه ای برای یافتن گیاهان مناسب به منظور بهبود تولیدات عسل جا به جا می شوند که در فصل بهار کندوها را به باغ های مرکبات و جنگل ها کوچ می دهند و در فصل تابستان نیز به سمت مراتع سر سبز و ییلاقات می روند.

وی اظهار داشت: زنبورداران در فصل زمستان نیز به سمت مناطق گرمسیر جا به جا می شوند و در این فصل بیشتر به منظور تقویت و رشد کلنی و تولید بچه فعالیت خواهند کرد تا در بهار کلنی ها جمعیت مناسبی برای تولید عسل داشته باشند.

صادق اظهار داشت: امسال ۱۵۰ دفترچه زنبور داری نیز در استان صادر شده که با توجه به افزایش اعتبارات سال جاری نسبت به سال های گذشته روند افزایشی است که از این تعداد ۱۷ دفترچه در بهمن ماه صادر شده است.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۷۰ دفترچه زنبورداری نیز برای صدور آماده شده است.

صادق همچنین میزان توزیع شکر یارانه ای در سال جاری بین زنبورداران استان را ۶۵۰ تن عنوان کرد و افزود: ۳۸۷ تن شکر نیز آماده توزیع بین زنبورداران استان است که کمک رسان برای فصل زمستان است.

وی گفت: به طور میانگین برای هر کندو در سال ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم شکر مورد نیاز است، هم اینک بیش از ۲۰۰ هزار کندو در استان وجود دارد.

صادق با بیان اینکه شکر به منظور تقویت و نگهداری جمعیت کلنی به زنبورداران اختصاص می یابد افزود: این شکر برای تغذیه زنبور استفاده نخواهد شد.

وی در بخش دیگری از زنبورداران استان خواست تا برای کوچ با اداره جهاد کشاورزی مقصد و مبدا هماهنگی های لازم را داشته باشند و افزود: همچنین از زنبورداران می خواهیم که در محل تعیین شده استقرار یابند تا مشکلاتی برای آنان ایجاد نشود.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: زنبور برای گرده افشانی مزارع و باغ ها بسیار مفید است اما برخی از کشاورزان در این خصوص اطلاعات کمتری دارند و بعضا مانع استقرار کندوها خواهند شد.

وی اظهار داشت: میزان تولید عسل در این استان در سال گذشته سه هزار و ۲۰۰ تن بود که خشکسالی ها و کاهش بارندگی را آن  را به ۲ هزار و ۶۰۰ تن رساند.

صادق افزود: براساس سرشماری انجام شده در سال گذشته، ۲۰۵ هزار و ۵۸۵ کلنی در زنبورستان‌های این استان وجود دارد.

وی گفت: بر این اساس تعداد یکهزار و ۹۶۵ نفر بهره‌بردار در این استان در حوزه تولید عسل و سایر فراورده های آن فعالیت دارند که یکهزار و ۹۳ نفر نیز به عنوان کارگر در این زنبورستان‌ها مشغول به کار هستند.

وی اظهار داشت: از هر کلنی ۱۴ کیلوگرم عسل به دست می آید در حالی که در سال های گذشته به ازای هر کلنی ۱۲.۴ کیلوگرم عسل تولید می شد.

صادق افزود: شرایط مناسب آب و هوایی و وجود مراتع غنی پوشیده از گیاهان دارویی باعث تولید مرغوب عسل در این استان شده است اما در سال‌های اخیر که با خشکسال ها مواجه هستیم بعضا زنبور داران با مشکلاتی مواجه شده اند.

وی اظهار داشت: خروج از تک محصولی و توجه به توسعه تولید سایر فرآورده های زنبور عسل از قبیل ژله رویال، گرده گل و زهر زنبور گسترش زنبورستان ها از برنامه های این سازمان برای امسال و سال های آینده است.

وی افزود: صنعت زنبورداری باید در استان بیشتر رونق گیرد و علاوه بر ایجاد اشتغال و تولید عسل و سایر فرآورده ها گرده افشانی نیز به عملکرد سایر بخش ها کمک خواهد کرد که نقش مهمی در افزایش تولیدات محصولات کشاورزی دارد.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تولید عسل و سایر فراورده های آن ارز آور است باید تلاش کنیم تا این صنعت را در استان بیشتر گسترش دهیم که اشتغال زایی زیادی را نیز به همراه خواهد داشت.

وی تنوع گونه های گیاهی، استفاده از شیوه های ارگانیک برای مبارزه با بیماری ها، تولید عسل بدون تغذیه شکر و مدیریت صحیح زنبورستان ها را از عوامل تولید عسل کیفی و مرغوب برشمرد.  

صادق در بخش دیگری از سخنانش بر برند سازی تولیدات عسل در استان تاکید کرد و گفت: این محصول باید با بسته بندی های مناسب به بازار عرضه شود چرا که عرضه محصول فله ای و بعضا تقلب باعث بی اعتماد شدن برخی از مردم نیز شده است.

وی با بیان اینکه عرضه محصولات تقلبی باعث شده است تا عسل جایگاه و ارزش خود را کمی از دست دهد افزود: عسل دارای ارزش غذایی بسیار بالا است، ایجاد برند و استاندارد سازی آن می تواند سرانه مصرف مردم را بسیار بالا ببرد.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از مردم خواست تا عسل را از افراد مطمئن خرید کنند و گفت: استاندارد اجباری برای این محصول تدوین نشده است به همین دلیل در این محصول تقلب بیشتر دیده می شود.

گفتنی است، خراسان شمالی به لحاظ شرایط مناسب آب و هوایی و وجود مراتع غنی پوشیده از گیاهان دارویی در سال ۹۶ از نظر میزان تولید عسل رتبه ۱۳ و از نظر میانگین تولید به ازای هر کلنی بهره وری رتبه ششم کشوری را کسب کرده بود.

شهرستان اسفراین به عنوان قطب تولید عسل در خراسان شمالی است.

وجود اقلیم متفاوت در گستره ۲ میلیون هکتاری خراسان شمالی شرایط را برای پرورش زنبور عسل فراهم کرده است به طوریکه رشته های کوه های آلاداغ، سالوک و شاه جهان از بهترین مناطق برای تولید عسل در استان محسوب می شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید