Iranian Agriculture News Agency

تحویل دو دستگاه سمپاش۲۰۰۰ لیتری ازمحل طرح جهش تولید در دیمزارها

طی مراسمی 2 دستگاه سمپاش 2000 لیتری برای انجام طرح جهش تولید در دیمزار‌ها از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به کشاورزان شهرستان مرند تحویل شد.

تحویل دو دستگاه سمپاش۲۰۰۰ لیتری ازمحل طرح جهش تولید در دیمزارها

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی گفت: مبلغ 300 میلیارد ریال اعتبار با کارمزد 4 درصد به صورت قرض الحسنه از طریق ستاد اجرایی فرمان امام  خمینی (ره) توسط بانک ملی برای تهیه ادوات دنباله بند مورد نیاز کشت مکانیزه از محل طرح جهش تولید در دیمزارهای استان آذربایجان شرقی تخصیص یافته است که امروز 2 دستگاه تحویل کشاورزان شهرستان مرند شد.

 علی رخ افروز با بیان اینکه در کل استان 747 دستگاه سهمیه داریم که از این تعداد برای 414 دستگاه تکمیل پرونده شده است ادامه داد: امیدواریم در زمان باقی مانده این دستگاهها تحویل و در اختیار کشاورزان قرار دهیم و کشاورزان می توانند ۲۰ درصد قیمت ادوات را با آورده شخصی  و 80 درصد آن را از طریق تسهیلات بانکی تامین نمایند.

وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات برای خرید ادوات کشاورزی برای انجام کشاورزی حفاظتی به افراد ادامه دارد گفت: مزیت ادوات حفاظتی این است که کشاورزان می‌توانند بدون شخم و یا با حداقل شخم با حفظ رطوبت خاک در دیمزار‌ها کشت انجام دهند.

 رخ افروز با بیان اینکه کشت مستقیم سبب صرفه جویی در مصرف سوخت، آب و زمان می‌شود اافزود: امسال با توجه به شرایط خشکسالی در دیمزارها، کشاورزانی که با ادوات کارنده کشت مستقیم انجام دادند از سطح سبز مطلوبی برخوردارند.

وی افزود: در کشاورزی حفاظتی،کشت بی خاک ورزی یا با حداقل خاک ورزی انجام می‌شود و تا سی درصد از بقایای محصول قبلی حفظ می‌شود و با انجام تناوب زراعی در هر هکتار دست کم یک تن می‌توان بیشتر محصول برداشت کرد.

معاون رئیس سازمان ومدیرجهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند نیز به تشریح طرح جهش تولید در دیمزارهای شهرستان مرند پرداخت وگفت: سطح زیرکشت ابلاغی برای طرح جهش تولید 4هزارو 280هکتار شامل گندم 2200 هکتار، جو یکهزار هکتار، نخود 750 هکتار، عدس 30هکتار، علوفه 250هکتار، کاملینا 10هکتار و گلرنگ 40 هکتار  می باشد که تا این تاریخ 3342هکتار کشت گردیده، مقدار 3046هکتار در سامانه ثبت و2450هکتار از اراضی بیمه گردیده است .

 علی صیادی افزود: از محل اعتبارات طرح جهش تولید مبلغ6452 میلیون ریال تسهیلات به شهرستان تخصیص یافته و 2طرح به مبلغ یکصد میلیون تومان جذب شده و مانده تسهیلات نا آخر بهمن ماه جذب خواهد شد و لازم است در این خصوص از همکاری خوب بانک ملی شهرستان مرند نهایت تشکر بعمل آید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید