Iranian Agriculture News Agency

نیاز ۷ میلیارد تومانی برای مبارزه با آفات غلات کشت شده در خراسان شمالی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از نیاز هفت میلیارد تومانی برای مبارزه با آفات غلات کشت شده در کشت پاییزه امسال خبر داد.

نیاز ۷ میلیارد تومانی برای مبارزه با آفات غلات کشت شده در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، محمد رضایی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه دو سری آفات عمومی و همگانی همیشه مزارع گندم، جو و ... را درگیر می کنند، گفت: آفات عمومی شامل ملخ و جوندگان و آفات همگانی نیز شامل سن گندم هستند.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با ملخ ها در سطح مزارع استان در مناطق گرمتر از اویل اردیبهشت ماه و در مناطق سردتر از خرداد ماه آغاز می شود، اظهارکرد: اگر اسفندماه گرمی داشته باشیم امر تقریخ کپسول ملخ ها انجام می شود و از سوی دیگر بارندگی های فروردین و اردیبهشت ماه نیز در فعالیت ملخ ها بسیار موثر است.

رضایی تصریح کرد: کمبود اعتبارات لازم جهت خرید سم و فراهم کردن امکانات لازم همچون سمپاش و ... نیز تاثیر بسیار زیادی در کیفیت مبارزات علیه این آفت خواهد داشت.

وی با تصریح بر اینکه طی فرد سرد امسال با یخبندان موثری مواجه نبودیم، خاطرنشان کرد: این امر به ضرر کشاورز است چراکه موجب می شود فعالیت ملخ ها در فصل بهار با قدرت بیشتری صورت گیرد و در حقیقت آفات با وقوع یخبندان موثر است که از بین می روند.

این مقام مسئول گفت: طی سال گذشته مبارزه علیه آفت ملخ در سطح ۱۰ هزار هکتار انجام شد و پیش بینی می شود این مبارزات برای کشت پاییزه امسال نیز در همین سطح انجام گیرد.

وی تاکیدکرد: برای مبارزه علیه ملخ ها به اعتباری حدود یک میلیارد تومان نیاز است که اگر مبارزه با ، علف هرز و سن گندم را نیز به آن اضافه کنیم این رقم به هفت میلیارد تومان می رسد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: اما از این مقدار رقم یک میلیارد تومان اختصاص یافته و اعلام شده که ۵۰۰ میلیون تومان نیز در راه است که قرار است اختصاص یابد.

وی تصریح کرد: اما برای مبارزه با آفات در ابتدای سال جاری رقم ۳۰۰ میلیون تومان به صورت تنخواه از محل اعتبارات سال آینده جذب شده بود که اگر این رقم کسر شود و اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی نیز اختصاص یابد عدد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان باقی می ماند.

رضایی تاکیدکرد: با توجه به بارش های کم و غیرموثری که طی سال زراعی جاری اتفاق افتاده و بنود یخبندان موثر محصولات کشاورزی از رشد خیلی ضعیفی برخوردار هستند و اگر اعتبارات لازم برای مبارزه جذب نشود به طور حتم با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید