Iranian Agriculture News Agency

۹۰ درصد تولید ماهیان گرم آبی اصفهان از منابع آبی خرد حاصل می شود

در زمان حاضر حدود ۹۰ درصد تولید ماهیان گرم آبی و ۵۰ درصد تولید ماهیان سرد آبی استان ازمنابع آبی خُرد حاصل می شود.

۹۰ درصد تولید ماهیان گرم آبی اصفهان از منابع آبی خرد حاصل می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی اصفهان، گفت: در زمان حاضر حدود ۹۰ درصد تولید ماهیان گرم آبی و ۵۰ درصد تولید ماهیان سرد آبی استان ازمنابع آبی خُرد حاصل می شود که این ظرفیت با توجه به مساله کم آبی باید تقویت و ترویج شود.

محمدرضا عباسی  افزود: این منابع که حجم زیادی از آبهای شیرین و قابل دسترس از جمله چشمه ها، استخرهای آبیاری کشاورزی و قنوات استان را شامل می شود بطور متوسط با دبی بیـن ۵ تا ۲۰ لیتر در ثانیه بیشتر برای فعالیت کشاورزی از آنها استفاده می شود.

وی افزود: این در حالی است که در ورودی بیشتر این استخرهای کوچک و بزرگ امکان ذخیره آب از قبل موجود بوده و یا امکان احداث چنین استخرهایی وجود دارد؛ از این رو می توان با اندک تمهیدات و تغییرات در تاسیسات این استخرها (از جمله نصب توری درورودی و خروجی ، تنظیم ارتفاع آب در استخر که حداقل ۷۰ – ۵۰ سانتی متر آب در هنگام تخلیه در استخر باقی بماند) برای پرورش انواع آبزیان گرم آبی (کپور ماهیان) یا سردآبی ( قزل آلا ) بصورت تلفیقی با فعالیت های کشاورزی سود جست.

به گفته وی، هر استخر ذخیره آب کشاورزی با مساحت متوسط هزار متر مربع در مناطق مستعد و شرایط معمول می تواند با توجه به میزان دبی و دمای آب و مساحت استخر، ماهی دار شده و منشاء تولید ۲ تا ۱۰تن انواع ماهیان گرم آبی ( کپور ماهیان) یا سردابی (ماهی قزل آلا) باشد.

شناسایی افزون بر سه هزار استخر ذخیره آب کشاورزی در استان

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی اصفهان با بیان شناسایی بیش از سه هزار استخر ذخیره آب شناسایی شده در سطح استان؛ افزود: با تامین نهاده ها و حمایت بیشتر از استخرداران بطور مستقیم یا از طریق ایجاد تعاونی های کوچک و اصلاح و مرمت و تجهیز این استخرها می توانیم در آینده شاهد تولید قابل ملاحظه ای از انواع ماهیان از این استخرها باشیم.

آبزی پروری در منابع خُرد آبی، سودآور و کاربردی

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی اصفهان، با تاکید بر سودآوری  و کاربردی آبزی پروری در منابع خرد آبی، افزود: بهره وری از منابع آبی خرد کشاورزی، بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزی،افزایش مصرف ماهی کشاورزان، کاهش استفاده از سموم و کود های شیمیایی، افزایش درآمد اقتصادی کشاورزان، غنی شدن زمین های کشاورزی و حاصلخیزی آنها بدلیل خروج آب غنی شده از استخرهای پرورش ماهی حاوی مواد آلی و معدنی از فضولات ماهیان و پس مانده های غذایی و افزایش محصولات زراعی را از مهمترین مزایای پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی است.

وی آبزی پروری خرد یا آبزی پروری در روستا را در تحقق امنیت غذایی و تقویت معیشت جوامع روستایی موثر دانست.

تولید بیش از هزار تن آبزیان در منابع آبی خُرد اصفهان

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی اصفهان افزود: طرح پرورش «کپور ماهیان» در استخرهای ذخیره آب کشاورزی از سال ۱۳۷۴ در بسیاری از استان ها از جمله اصفهان به صورت ترویجی به اجرا در آمده است.

به گفته وی، در ۱۰ سال نخست پروژه با تحویل بچه ماهی رایگان به استخر داران و سایر فعالیت ها و برنامه های ترویجی از جمله سرکشی ادواری به استخرداران، آموزش و راهنمایی آنها (ارائه جزوه و بروشورهای لازم) و در سال های بعدی(مشارکت استخرداران در خرید بچه ماهی) و ایجاد الگوهای ترویجی، تولید در این استخرها ادامه پیدا کرد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی اصفهان افزود: اهداف این پروژه با توجه به ظرفیت خوبی در شهرستان های مستعد گرم آبی استان (حدود ۱۵ شهرستان) محقق شد، بطوریکه براساس آمار، تولید از ۵۰ تن در سال ۷۵ به بیش از هزار تن در سال ۹۸ رسید.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی اصفهان ادامه داد: هر ساله در سه ماهه اول سال، این استخرها با فراخوانی شیلات استان و با تامین بچه ماهی توسط بخش خصوصی و تشکل ها با نظارت کارشناسان استان ماهی دار می گردند.

امکان تولید انواع ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی استان

به گفته عباسی، استخرهای دومنظوره (استخرذخیره آب کشاورزی که به منظور پرورش ماهی نیز از آن استفاده می شود)، بیشتر در ۲۴ ساعت از آب چاه یا سایر منابع پر شده و برای مصارف کشاورزی تخلیه می شود، از این رو پرورش« کپور ماهیان» در آنها بیشتر  و مربوط به گونه های کپور معمولی(آمور) و کپور علفخوار بوده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی اصفهان افزود: طبق تجربه پرورش دهندگان، درصد رها سازی بیشتر به گونه آمور که دارای رشد و بازارپسندی بهتری است اختصاص داده می شود (بصورت ۶۰تا ۷۰ درصد آمور و۳۰ تا ۴۰ درصدکپور معمولی).

وی افزود: در استخرهایی که یک هفته و یا بیشتر ماندگاری آب داشته باشند و رشد جلبک در آنها مشهود باشد در حدود ۵ الی ۱۵ درصد ماهی  کپور نقره ای علاوه بر کپور معمولی (آمور)برای رها سازی به این استخرها توصیه شده است. 

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی اصفهان افزود: در شرایط دمایی منبع آبی بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد، امکان تولید ماهیان گرمابی (کپور و آمور) وجود دارد، در شرایط معمولی بدون هوادهی درهرمترمربع استخر ۲ قطعه و در صورت استفاده از سیستم هوادهی وافزایش اکسیژن آب، امکان تعدادبیشتر تا ۱۰ قطعه وجود دارد.

عباسی ادامه داد: استخرهای ذخیره آبی که منبع آبی آنها کمتر از ۲۰ درجه و بین ۱۴ تا ۲۰ درجه می باشد، در صورت داشتن آب دائم (حداقل ۵  لیتر در ثانیه) بر روی استخر همچنین استفاده آن در کشاورزی، امکان تولید ماهی قزل آلا وجود دارد.

وی گفت: با تعویض آب بیشتر و با بکاربودن انواع روشهای هوادهی وافزایش اکسیژن آب استخرها، ماهی دارکردن (تعداد بچه ماهی ۴ تا هشت قطعه در هر متر مکعب) و اجرای الگوهای ترویجی،می توان تولید در واحد حجم استخرهای ۲ منظوره را افزایش داد.

وجود انواع آب‌های شیرین و لب شور در استان اصفهان، شرایط مناسبی را برای پرورش انواع مختلف آبزیان فراهم و وجود مناطق چندگانه گرم، سرد و معتدل در این منطقه برای توسعه صنعت تولید آبزیان وضعیت خوبی را مهیا کرده است.

بر مبنای آمار و ارقام موجود بخش شیلات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، در سال ۹۲ چهار هزار و ۸۸۶ تن انواع آبزیان خوراکی در استان به دست آمد و این رقم در سال گذشته به ۱۰ هزار و ۲۲۰ تن افزایش پیدا کرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید